Marina Čulić Fischer

Marina Čulić Fischer

Partnerica u agenciji DIALOG komunikacije

Kao i u braku, poslovne akvizicije često prirede neugodna iznenađenja

FOTO: Thinkstock FOTO: Thinkstock

Uspješne kompanije pažljivo osmišljavaju i komuniciraju vrijednosti i ponašanja koje nova organizacija treba usvojiti kako bi ispunila očekivanja vlasnika, one žele biti sigurne da će zaposlenici razumjeti nove ciljeve i procese potrebne da bi se realizirali poslovni planovi.

Na domaćoj, kao i na globalnoj poslovnoj sceni svjedočimo nizu spajanja i preuzimanja kako u komunikacijskoj, tako i u mnogim drugim industrijama.

Dentsu je u 2016. realizirao čak 39 preuzimanja manjih agencija, a WPP tri manje. Agencija Heat iz San Francisca prodana je međunarodnoj konzultantskoj kući Deloitte, a njemački SinnerSchrader još jednom konzultantu, Accenturu. Google je za 36 milijuna dolara kupio FameBit, a Snapchat za 42 milijuna Flite.  Ukupno je u našoj branši prošle godine provedeno 398 spajanja i preuzimanja vrijednih 14 milijardi dolara, a izgleda da bi 2017. mogla biti još zanimljivija. Između ostalog, Amazon je najavio da je zainteresiran za preuzimanje Slacka i navodno za ovu online platformu nudi čak devet milijardi dolara.

Neugodna iznenađenja
Na globalnoj razini, u 2016. je u različitim industrijama realizirano više kupoprodaja nego u prethodnih 30 godina. Ono što intrigira je da visoki postotak tih procesa, a prema KPMG-u se radi o čak 4 od 5, ne završi uspjehom. Warren Buffet je u pismu dioničarima kompanije Berkshire Hathaway prošle godine napisao: "Kao i u braku, poslovne akvizicije često prirede neugodna iznenađenja nakon izgovorenog Uzimam." Glavno pitanje je - zašto je tomu tako? Komunikatori su složni oko toga da glavna prepreka leži u kompatibilnosti kultura kompanija koje su se udružile. Prema istraživanju Aona, na drugom mjestu su odgađanja pune integracije, a tek na trećem i četvrtom previsoka cijena i zanemarivanje rizika uočenih tijekom due dilligence procesa. 

Ključ u motivaciji zaposlenika
Što možete napraviti da budete sigurni da će vaši integracijski procesi ispuniti očekivanja?

  • Pobrinite se da su korporativne kulture kompatibilne od početka. Due dilligence ne služi samo za vrednovanje financijskih pokazatelja, već ga se može iskoristiti i za vrednovanje neopipljivih vrijednosti, kao što je kompanijska kultura. 
  • Budite jasni u vezi kulture koju želite imati nakon integracije. Bez obzira radi li se o spajanju ili preuzimanju, budite sigurni da će se kompanijska kultura nakon Dana D promijeniti. Uspješne kompanije pažljivo osmišljavaju i komuniciraju vrijednosti i ponašanja koje nova organizacija treba usvojiti kako bi ispunila očekivanja vlasnika. One žele biti sigurne da će zaposlenici razumjeti nove ciljeve i procese potrebne da bi se realizirali poslovni planovi. Čim prije se postigne razumijevanje, tim prije će se integracijski proces isplatiti. 
  • Imajte na umu da se korporativna kultura ne spušta automatizmom s vrha prema dnu organizacije. Najuspješnije kompanije provode procese koji omogućavaju da se (nova) kultura sukreira između menadžmenta i zaposlenika. Planiranje integracije mora se dogoditi daleko prije Dana D.
  • Za uspjeh procesa ključna je motivacija zaposlenika. Promjene hrane nesigurnost koja može ugroziti poslovanje, posebno u situacijama kada se očekuje održanje ili čak poboljšanje poslovnih rezultata. Interne javnosti barem su jednako važne kao eksterne i to se često zaboravlja.
  • Nemojte štedjeti na angažmanu vanjskih savjetnika prije, za vrijeme i nakon provedbe integracije. Komunikacijski konzultanti sa sličnim iskustvima mogu biti onaj presudni jezičac na vazi vašeg uspjeha. 
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!