Hrvatsku čeka opaka borba: Na scenu se vraća snažan konkurent koji bi nam mogao pomrsiti račune

Autor: Marija Crnjak , 06. studeni 2019. u 22:00
Foto: Getty Images

Egipat je iskoristio WTM London za povratak na turističku scenu, nakon što je britanska vlada ukinula zabranu letova za ljetovalište Sharm el Sheikh. Uz povratak Egipta, Hrvatsku iduće ljeto čeka daljnje jačanje Turske, a Grčka najavljuje novih 2000 hotelskih soba u Ateni.

Iako se još uvijek ne nazire hoće li usporavanje gospodarstva u eurozoni donijeti novu recesiju, i koji bi mogli biti njeni razmjeri, te je teško predvidjeti u kojem će smjeru otići trakavica Brexita, već je vrlo jasno da Hrvatsku čeka opaka konkurentska borba u turizmu u sljedećoj sezoni. Slika nam je još bistrija nakon WTM-a London, svjetske turističke burze koja je i ovog puta sigurno dala misliti hrvatskim turističkim predstavnicima.

Jedan od najvećih izazova u 2020. godini mogao bi nam biti Egipat, koji je iskoristio WTM za svoj veliki povratak na turističku scenu, nakon duge četiri godine krpanja.

Tek nekoliko dana pred početak WTM-a britanska Vlada i službeno je ukinula zabranu letova za ljetovalište Sharm el Sheikh, uvedenu nakon bombardiranja ruskog aviona 2015. godine. Osim što je geopolitička situacija devastirala turistički sektor ove globalno popularne destinacije, uz zatvaranje bar stotinu od oko tisuću hotela u samom Sharm el Sheikhu, kumovala je bankrotu zrakoplovne kompanije Monarch, a i nedavno propali Thomas Cook za svoj krah dijelom optužuje zabranu letova iz Velike Britanije za destinaciju koja je činila značajan dio njihovog biznisa.

Novi nastup Egipta

Posao Thomasa Cooka u Egiptu, kao i u nizu mediteranskih destinacija nastavlja TUI, koji je odmah nakon službene objave ukidanja zabrane Ietova najavio da već sljedeći tjedan počinje prodavati avionske karte za Sharm el Sheikh, te da letovi kreću u veljači sljedeće godine. Očekuje se da TUI-ev primjer nastave i drugi, ne samo avioprijevioznici nego i ulagači u ostalim segmentima turizma, od smještaja i ugostiteljstva nadalje. TUI je požurio jer je uočio značajan interes potrošača. A Egipat se u prošle četiri godine jako potrudio vratiti povjerenje turista, značajnim ulaganjima u mjere sigurnosti na javnim mjestima i zračnim lukama, od uvođenja CCTV kamera i GPS-a u turističkim autobusima nadalje. U posljednjem Izvještaju o konkurentnosti turizma Svjetskog ekonomskog foruma Egipat je zauzeo visoko četvrto mjesto na globalnoj ljestvici, i prvo mjesto u MENA regiji po napretku u uvođenju mjera i infrastrukture za poboljšanje sigurnosti turista. Zbog promoviranja otpornosti turizma dobili su stoga nagradu 2019 Global Champion Award. Egipat je na ovom WTM-u, između ostalog i kao sponzor na registraciji posjetitelja, stoga imao čime krenuti u jaku promotivnu akciju na globalnom tržištu. Prema podacima britanskog Ministarstva vanjskih poslova, 2015. samo u Sharm el Sheikhu odmaralo se 900.000 Britanaca, što se srozalo na dvjestotinjak tisuća godinu kasnije, i do danas nije dosegnulo prijašnje brojke. Sudeći prema akatualnim novostima, u sljedećoj sezoni očekuje se obrat koji će revitalizirati egipatski turizam.

Deset puta jača promocija

Uz povratak Egipta, Hrvatsku iduće ljeto čeka daljnje jačanje Turske koja je budžet za promociju u ovoj godini povećala s lanjskih 18 mil. eura na 72 mil., a već 2020. taj će iznos porasti na čak 180 mil. eura, deset puta više nego lani!

Turci ulažu u podizanje kvalitete i dizanje cijena, kao i Grci kojima je cilj proširenje sezone, jačanje infrastrukture i kvalitete. Grčka je u posljednjih pet godina otvorila 132 hotela s pet zvjezdica, u narednom razdoblju najavljuje se 2000 novih hotelskih soba samo u Ateni, a u sljedećih pet godina očekuju ulaganja u proširenja smještajnih kapaciteta u iznosu od 6,2 mlrd. eura, uključujući greenfield investicije. Grci od 2020. režu PDV ugostiteljima na 13%, hotelima na 11%.

U RH rastu apartmani

Ovo je tek dio izazova s kojima će se hrvatski turizam suočiti u sljedećoj sezoni i narednim godinama, i pitanje je kako će na njih odgovoriti, ako se u obzir uzme struktura našeg turističkog proizvoda.

Na ovogodišnjem WTM-u Hrvatska promovira Rijeku kao prijestolnicu kulture u 2020. godini, hrvatsko predsjedanje Vijećem Europe u prvoj polovici godine. Nemamo nove hotele, resorte, zabavne parkove, kongresne centre na koje bismo stavili naglasak. Jedino što nam bilježi značajan rast je privatni smještaj, sektor koji ima najniže prihode i najkraću sezonu. Zakonska rješenja koja su u planu ili na začetku primjene, poput turističkog zemljišta ili najavljenog rezanja PDV-a restoranima, eventualno će dati rezultate tek u nadolazećim godinama. Značajni strani ulagači i hotelski brendovi i dalje ili nemaju interes ili ih ne pustimo u zemlju, a ako i dobijemo veća ulaganja ne znamo tko će nam raditi u tom turizmu. Odbijamo spuštati cijene koje su previsoke jer u kratkoj sezoni moramo zaraditi za cijelu godinu, i nemamo pojma kako bi ih kasnije podigli. Sve to zvuči, pa, dosta klimavo.

Komentari (2)
Pogledajte sve

Ja idem sljedece godine…

Kakav Egipat majko moja, svi znamo kakvo se s*anje dogodilo jednom nasem covjeku tamo.

Nebi otisao u Egipat da mi plate sve i jos daju 10 tisuca eura.

New Report

Close