US Airways za Delta Air Lines nudi 10,2 milijarde dolara

Autor: Miho Dobrašin , 12. siječanj 2007. u 06:30

Stvaranje najveće američke aviokompanije mogao bi blokirati tržišni regulator koji strahuje da bi preklapanjem ruta došlo do uspostave monopola

Američka aviokompanija US Airways povisila je ponudu za preuzimanje Delta Air Linesa s 8,5 na 10,2 milijarde dolara čime bi nastao najveći američki prijevoznik, priopćili su jučer njezini čelnici. U US Airwaysu se nadaju da će tako pridobiti Deltine vjerovnike, čije je odobrenje neophodno s obzirom na to da se Delta Air Lines nalazi pod člankom 11. američkog stečajnog zakona. Kako su istaknuli čelnici US Airwaysa, podebljana ponuda sastoji se od 5,2 milijarde dolara u gotovini te 4,5 milijardi izraženih u kompanijinim dionicama. Analitičari pak ističu da je ovo početak konsolidacije američke avioindustrije, i to kao rezultat velike krize koja je nakon terorističkih napada 11. rujna pogodila tamošnje prijevoznike. Vodeće američke kompanije su u razdoblju 2001. do 2005. godine izgubile više od 40 milijardi dolara.Delta Air Lines je pod zaštitom članka 11. američkog stečajnog zakona koji joj omogućava poslovanje uz istodobno zamrzavanje prijašnjih dugova prema vjerovnicima, dakako dok ne izađe iz stečajnog postupka. Sud i vjerovnici već su odobrili plan restrukturiranja, a US Airwaysovom ponudom taj plan bi trebalo izmijeniti. To je i osnovni razlog povišene ponude od koje se očekuje zeleno svjetlo kreditora. Uprava US Airwaysa je izjavila da bi akvizicija imala sinergijski učinak te donijela uštedu od oko 1,65 milijardi dolara. Iz Delte su prije poručili kako iz stečajnog zakona žele izaći kao samostalna kompanija, a usto, prema mišljenju njezinih čelnika, preuzimanje bi mogao blokirati tržišni regulator i tako dodatno otežati položaj Delta Air Linesa.

Naime, ministarstvo pravosuđa u čijoj je nadležnosti regulacija tržišta problematičnim vidi iste rute na kojima lete dva prijevoznika što bi smanjilo konkurenciju. Prošle je godine iz američkog ministarstva prometa obznanjeno da će tržišni regulator blokirati pokušaje spajanja i preuzimanja među zrakoplovnim kompanijama zbog potencijalnog preklapanja ruta, manje konkurencije i stvaranja monopola zbog čega bi moglo doći do povećanja naknada prijevoza, odnosno monopolističkih cijena. Inače, kao odgovor na spajanje US Airwaysa i Delta Air Linesa i stvaranje vodećeg američkog avioprijevoznika, moglo bi uslijediti povezivanje drugog i četvrtog tamošnjeg prijevoznika, United Airlinesa i Continental Airlinesa. Na loše rezultate velikih kompanija posljednjih godina sve više utječu i niskotarifni prijevoznici za koje se odlučuju brojni putnici. Prema posljednjim informacijama, i ovdje se očekuje konsolidacija, a osobito zanimljivo je preuzimanje Midwest Groupa od AirTran Holdingsa, niskotarifne kompanije iz Orlanda. AirTRan je jučer povisio svoju ponudu za 19 posto, odnosno s 290 na 345 milijuna dolara nakon što je uprava Midwesta odbila prvotnu ponudu. No ovaj put su se čelnici AirTrana izravno obratili Midwestovim dioničarima. “Niste nam dali izbora te smo odlučili izravno kontaktirati vlasnike kompanije. Vjerujemo da će spajanje dviju kompanija donijeti dodatnu vrijednost dioničarima”, istaknuo je predsjednik uprave AirTrana u obraćanju upravi Midwesta koja pak nije htjela komentirati posljednje događaje. Procjenjuje se da bi udruživanje dvaju prijevoznika stvorilo niskotarifnu kompaniju čiji bi ovogodišnji prihodi iznosili oko tri milijarde dolara.

SAD i EU bez dogovora o otvorenom nebu

Sjedinjene Države ponovno su odbacile mogućnost stranog vlasništva nad svojim aviokompanijama i pozvale Europsku uniju da ratificira sporazum o liberalizaciji u transatlantskom zračnom prometu potpisan 2005. Washington i Bruxelles još su 2004. uspjeli postići preliminarni sporazum, no on još nije stupio na snagu zato što američka strana prije toga mora regulirati pitanje stranog vlasništva u svojim kompanijama. Pomoćnik američkog državnog tajnika za promet John Byerly rekao je za FT kako se strano vlasništvo uopće neće dopustiti u tom sektoru, što su ministri članica EU tražili u zamjenu za potpisivanje šireg sporazuma koji bi pokrivao konkurentsku politiku, zaštitu okoliša te pravo na prijevoz putnika. Strane kompanije imaju vrlo malo udjela u američkim avioprijevoznicima jer je njihov udio ograničen na maksimalno 25 posto. EU stoga želi da Amerikanci ublaže ta pravila.
Igor Medić








Komentirajte prvi

New Report

Close