Pruga od 200 milijuna eura DIV-u, Dalekovodu i Zg Montaži

Autor: Marija Brnić, Suzana Varošanec , 14. listopad 2015. u 11:15
Arhivska fotografija: Jurica Galoić / Pixsell

Na natječaj se javilo šest ponuđača, među kojima i Swietelsky, koji je odbijen na prošlom poništenom tenderu.

Najveći javni projekt u ovoj godini, obnova i izgradnja drugog kolosijeka željezničke pruge Dugo Selo – Križevci, vrijedan 198 milijuna eura i većinski financiran iz EU fondova, ovih dana dobit će svojeg izvođača. Iako iz HŽ Infrastrukture ne žele otkriti pojedinosti, pozivajući se na pravila postupka javne nabave, Poslovnom dnevniku potvrđeno je da će odluku o odabiru najpovoljnijeg izvođača između šest pristiglih ponuda donijeti brzo, već do konca ovog tjedna.

Neslužbeno se saznaje i da bi posao mogao dobiti jedini hrvatski konzorcij koji čine samoborski DIV, Dalekovod i Zagreb-Montaža, čija je ponuda najpovoljnija, što se potvrđuje i u zapisniku sa službenog otvaranja ponuda u HŽ Infrastrukturi. Rukovodeći se propozicijama iz samog natječaja, uz zadovoljavanje standardnih uvjeta i referenci za izvođenje ovako zahtjevnih i složenih poslova, prevagu će imati kriterij najniže ponuđene cijene. A domaći konzorcij po tome se na listi ponuđača popeo na prvo mjesto s cijenom od 1,239 milijardi kuna bez PDV-a i zbog čega jača uvjerenje da će biti i potvrđeni kao izvođači. U ponudi te zajednice, koju s bankovnom garancijom prati Zagrebačka banka, uvezani su još i drugi partneri kao podizvođači, pa, osvoji li posao uistinu najkonkurentnijom cijenom, surađivat će na pruzi i građevinska tvrtka iz sastava Deutschbahna, njemačkih željeznica, te Siemens i Hidroelektra.

 

3godine

trebali bi trajati radovi na pruzi Dugo Selo – Križevci

Drugu financijski najpovoljniju ponudu dao je austrijski Swietelsky, u iznosu od 1,243 milijardi, odnosno za oko 4,5 milijuna kuna nepovoljnije od ponude domaćeg konzorcija. Ta se austrijska tvrtka već natjecala za ovaj posao, i to na prvom natječaju koji je u ožujku ove godine poništen, a upravo zbog ponude u kojoj je nastupila zajedno s tvrtkom Pružne građevine, kćerkom HŽ Infrastrukture, odbijena je zbog sukoba interesa. Takvo partnerstvo, naime, europska pravila ne dopuštaju, a kako se projekt financira europskim novcima, zabrana je došla  od Europske komisije, a natječaj se morao provesti po pravilima EU. Stoga ovaj put Swietelsky nastupa preko svoje podružnice u Hrvatskoj.

Njegov glavni protukandidat na prošlom natječaju, španjolska tvrtka OHL, odbijena je bila zbog manjka dokaza o stručnosti za cijeli tim, a usto nudili su 330 milijuna kuna više od procijenjene vrijednosti radova na željezničkoj pruzi. Danas nastupaju u zajedništvu sa svojom češkom tvrtkom, a i s novom ponudom od 1,406 milijardi kuna uvećano za PDV opet su probili procijenjeni plafon vrijednosti radova u iznosu od 1,278 milijardi kuna.

Nisu i jedini, osim OHL-a izvan predviđenog troška još je i ponuda austrijskog Strabaga od 1,392 milijardi kuna. Treća financijski rangirana ponuda je češke Subterre, članice koncerna Skupina Metrostav, koja nastupa zajedno s dvjema hrvatskim građevinskim tvrtkama, zagrebačkim Viaduktom i GP Krkom, koje će biti zadužene za obavljanje građevinskih radova. Cijena ove ponude iznosi 1,264 milijarde kuna plus PDV. Ovaj češko-hrvatski tim nešto je povoljniji od još jednog španjolskog ponuđača, konzorcija koji čine Comsa iz Barcelone i Acciona Mantenimiento de Infraestructuras iz Madrida, a koji su izašli s cijenom od 1,276 milijardi kuna (bez PDV-a).

Sam broj zainteresiranih, uglavnom stranih kompanija u konkretnom slučaju, a posebice nakon kritika zbog poništavanja natječaja, potvrđuje da je takva odluka Vlade i ponavljanje natječaja bila dobar potez, jer se osim povoljnijih cijena i više ponuditelja otvorila prilika i da po prvi puta tako vrijedan infrastrukturni posao pokušaju dobiti isključivo hrvatske tvrtke kao članice konzorcija. Reference za to ne manjkaju, jer su njegove članice već surađivale na zajedničkom projektu izgradnje mosta Drava na paneuropskom cestovnom koridoru Vc, samborski DIV dokazao se u projektiranju i gradnji željezničke infrastrukture, a Zagreb-Montaža u montaži mostova i ostalih popratnih objekata uz prugu.

 

1,24mlrd.

kuna cijena je koju je ponudio domaći konzorcij

Što se tiče Dalekovoda, on može elektrificirati i automatizirati prugu, u čemu se potvrdio na europskom i svjetskom tržištu. Bude li na koncu obnova i dogradnja pruge D. Selo – Križevci i dodijeljena domaćim tvrtkama biti će to prvi kapitalni infrastrukturni željeznički projekt koji se realizira domaćim snagama. Naime, od izbijanja gospodarske krize, zadnjih sedam godina, u Hrvatskoj su ugovoreni slični kapitalni projekti poput  modernizacije i rekonstrukcije pruga Vinkovci – Tovarnik i Okučani – Novska, a na kojima su poslove dobile strane tvrtke i zajednice ponuditelja, točnije talijanski Salcef i austrijski Swietelsky. Dodatno bi to bio još veći uspjeh konzorcijalnog nastupa domaćih tvrtki uzme li se u obzir činjenicu da je riječ o tvrtkama iz sektora koji je bio najviše pogođen krizom, te se nije mogao pripremiti za projekte financirane europskim sredstvima nakon našeg pristupanja EU.

U ovom slučaju, od 198 milijuna eura procijenjene vrijednosti projekta, najveći dio, čak 168 milijuna, osiguran je kroz sredstva iz Europskog fonda za regionalni razvoj. Radovi bi trebali startati početkom 2016., a završetak je planiran u rujnu 2019. Uz obnovu postojećeg i izgradnju drugog kolosijeka na cijeloj pružnoj dionici dužine 38,2 kilometara, predviđa se i gradnja novih 6 mostova, od kojih dva cestovna, te rekonstrukcija sedam postojećih mostova, gradnja 11 novih nadvožnjaka, jednog podvožnjaka i šest pothodnika, nadogradnja stabilnih postrojenja električne vuče, modernizaciju signalno-sigurnosnih i telekomunikacijskih uređaja te izgradnju 25 kilometara servisnih cesta.

Komentari (3)
Pogledajte sve

Mene samo interesira gdje se mogu vidjeti troškovnici tih ponuda, jer dobro se zna kolike su cijene materijal i gdje se može taj materijal nabaviti. I na kraju da se vidi cijena samih radova i pojedinih segmenata tih radova, jer kao što je običaj cijene se napuhuju pri čemu pojedinci stave milijune u džep a radnici rade za minimalan. Siguran sam da tu ima prostora da to sve zajedno bude još povoljnije!!!

A što mislite kako bi stranci, koji znaju kalkulirati, izveli ove radove? Mislite da bi prugu radili Austrijanci i Česi?

Ne, nego bi podugovorili domaće podizovđače, i uzeli sebi management fee. Sad vidite i koliki.

Nakon što ova pruga bude gotova, ove naše firme koje dobiju ovaj posao će samo moći odnijeti gaće na štapu.
Stvar je u tome da većina naših građevinskih firmi uopće ne zna napraviti kalkulaciju ponude, a sve iz razloga što su naučile raditi s državom gdje su ugovarale posao ispod realne cijene, a onda poslije aneksima probijale ugovorene iznose za dva, tri i više puta. Tako su izgrađene sve naše autoceste, tuneli i ostali infrastrukturni objekti, nema ni jednog gdje cijena nije probijena.
Nisu ovi Austrijanci, Česi i ostali blesavi, pa su njihove ponude cca 20 Mio eura veće od ovih naših.
Problem je u tome što ovdje neće biti nikakvih aneksa niti povećavanja cijene za 2x, jer to više ne financira lud narod iz RH nego EU, a tamo vrijede malo drugačija pravila nego što su vrijedila kod nas.

New Report

Close