Godine 1988. u Bostonu je osnovana investicijska savjetnička tvrtka KLD, koja 1990. pokreće Domini 400 Social Index, prvi indeks društveno odgovornog ponašanja tvrtki. Krajem devedesetih uz globalni indeks vrijednosti dionica, Dow Jones uvodi Indeks održivosti (Dow Jones Sustainability World Index). Investicijska tvrtka SAM nedavno je počela desetu godišnju procjenu za taj indeks. Corporate social responsibility, odnosno društvena odgovornost poduzeća ili društveno odgovorno poslovanje (DOP), koncepcija je prema kojoj tvrtke u svoje poslovanje dobrovoljno uklapaju, integriraju brigu o društvu i okolišu te odnose sa svojim vanjskim i unutarnjim dionicima (od dobavljača do zaposlenika). Budući da DOP, među ostalim, u pravilu diže cijenu dionica, znači li to da je dobit sve manje cilj poslovanja, pitamo Kristijana Krkača, profesora filozofije i poslovne etike na Zagrebačkoj školi ekonomije i managementa, koji je, među ostalim, uredio knjigu “Uvod u poslovnu etiku i korporacijsku društvenu odgovornost”.
Uravnotežene odluke
“Na pitanje o ciljevima poslovanja korporacija u osnovi postoje dva odgovora: jedan je profit vlasnika, a drugi dugoročno stvaranje vrijednosti. Premda su oba odgovora slična, dobit nije jedini oblik vrijednosti, a vrijednost nije isključivo dobit. U prvom slučaju riječ je o reduciranju dugoročne vrijednosti vlasnika na kratkoročni profit, a u drugome je prošireno shvaćanje dugoročne vrijednosti vlasnika kao vrijednosti među mnogim vrijednostima, od moralnih do političkih. U prvome slučaju primjena rezultira stajalištem prema kojem je jedina društvena odgovornost korporacije stvaranje profita vlasnicima, odnosno dioničarima, a u drugome rezultira stajalištem prema kojem korporacija, napose menadžeri, trebaju nastojati donositi uravnotežene odluke, a ravnotežu valja postići među interesima mnogih interesnih dionika – stakeholders. U tom smislu postoje dvije teorije korporacije: dionička – stockholder theory of corporation i interesno dionička – stakeholder theory of corporation”, ističe Krkač. Sljedbenik prve teorije, nazovimo ga “dobitaš”, prigovara zastupniku druge, uvjetno rečeno “vrijednosniku”, da biti dobar ima svoju cijenu (Being nice has a price!), odnosno njegova “ideologija” znači nužnost gubitka profita u kratkoročnim razdobljima, kao primjerice briga o radnicima, dobavljačima, kupcima, pa čak i samoj korporaciji. S druge strane, “vrijednosnik” je uvjeren da se isplati biti dobar (Being nice pays!). Krkač upozorava na vremensku dimenziju kao važan, možda i ključni čimbenik razlike između ponašanja onih koje smo nazvali “dobitaši” i “vrijednosnici”. Pojednostavljeno, ako je vrijeme za izvođenje nekog posla prekratko, onda se, jednostavno, nema vremena za moralnost. Osoba A postupak mora izvršiti učinkovito, to često znači bez obzira na moralnost, dok osoba B baš zbog više vremena može birati smjer postupanja koji je ne samo učinkovit, nego i moralno ispravan. Krkač spominje i “popratnu moralnost”, primjerice, kad se tijekom izvođenja postupka ukaže potreba za nekim “dobrim djelom” nevezanim uz postupak. Osoba A nema vremena za to jer će izgubiti na učinkovitosti i uspješnosti, dok B ima vremena, što je slučaj u korporacijskoj društvenoj odgovornosti. Konačno, postoji i globalni način djelovanja koji koči ili čak omogućuje moralnost. Naime, kratkoročno planiranje i poslovanje onemogućuje moralnost jer postoji realan pritisak uspješnosti, dok dugoročno planiranje i poslovanje ostavlja mjesta za moralnost. Ako je vrijeme ograničeno, nerijetko moramo izabirati između uspješnosti (profita) i ispravnosti (moralnosti), a ako je vrijeme dulje i fleksibilno, nema prisile tog izbora. Biti moralan u prvom slučaju znači biti neprofitabilan, a biti nemoralan u drugom slučaju znači na koncu izgubiti dio profita. Naime, iako moralnost ima cijenu u oba slučaja, ipak se u drugom ona isplati, vraća se čak i u obliku dobiti, odnosno vrijednosti dionice, kaže Krkač.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu