Hrvatske dionice među najskupljima u istočnoj Europi

Autor: Tomislav Pili , 23. svibanj 2014. u 13:20
Foto: Tatjana Tadić/PIXSELL

Ulagatelji smatraju da imovina kompanija vrijedi manje od prikazane.

Vrednovanja hrvatskih dionica po pokazateljima odnosa cijene dionice i knjigovodstvene vrijednosti kompanije (P/B) te cijene i zarade (P/E) pokazuju stanovitu proturječnost. Prema podacima Bloomberga koje je na okruglom stolu “tržišta kapitala – povratak u 2010.” iznio Igor Gvozdanović, predsjednik Uprave Platinum Investa, prosječna P/B vrijednost hrvatskih dionica iznosi 0,4.

Drugim riječima, hrvatski ulagači daju 0,4 kune za jednu kunu knjigovodstvene vrijednosti domaćih kompanija. Za usporedbu, u državama srednje i istočne Europe P/B pokazatelj iznosi 0,7. Inače, hrvatske i rumunjske dionice imaju najnižu vrijednost tog pokazatelja, dok je u Češkoj on najveći, čak 1,2. U razgovoru za Poslovni dnevnik Igor Gvozdanović pojašnjava kako iz toga proizlazi da naši ulagatelji smatraju da imovina kompanija vrijedi manje nego što je one prikazaju, odnosno smatraju da ta imovina nije dobro iskorištena, kako sada, tako i u narednom razdoblju. “Za takav stav postoji cijeli niz razloga, zavisno od kompanije do kompanije. S druge pak strane, P/E pokazatelj očekivanja budućih zarada je nešto veći od prosjeka”, kaže Gvozdanović.

Naime, taj pokazatelj je među najvišima na istoku Europe, čak 15 dok je prosjek regije 13,3. Iz toga proizlazi da su hrvatski ulagači spremni dati čak 15 kuna za jednu kunu dobiti kompanija.  Viši P/E od nas ima samo Srbija, i to 17,5, a za američki indeks S&P500 koji je trenutno na rekordnim razinama iznosi 16. “To je svojevrsna kontradiktornost jer proizlazi da hrvatski ulagači smatraju da je imovina neiskorištena, a istovremeno očekuju veće zarade”, pojašnjava Gvozdanović.

Iako je P/E jedan od glavnih pokazatelja koliko je neka dionica podcijenjena, odnosno precijenjena, Gvozdanović ne smatra da visoki P/E za hrvatske dionice znači i da su one skuplje od ostalih. “Na domaćem tržištu sigurno postoje podcijenjene dionice jer je domaće tržište vrlo neefikasno. No, odgovor na pitanje koji su sektori podcijenjeni svodi se na odgovor koliko je pet najvećih kompanija podcijenjeno”, ističe Gvozdanović. Dodaje kako bi u kontekstu podcijenjenosti istaknuo turistički sektor gdje su vlasnici turističkih kompanija u posljednje vrijeme dodatno uložili i omogućili dodatnu mogućnost povećanja dobiti. “Taj je sektor već mnogima zanimljiva branša”, tvrdi Gvozdanović.

Komentari (12)
Pogledajte sve

Najrealnije je naše dionice izdavati u lipama. Po vrijednosti od par lipa za prosječne do stotinu lipa za zvijezde.

Sve dionice koje ima Bakić su precijenjene….napucao ih je u navali krda na
sočnu travu…

Neke su preskupe i nekoliko puta, a neke su jeftine i to jako.

Ne bi se slozio sa tim na nasoj burzi se forsiraju jedne te iste dionice dok ostale padaju .Neke su preskupe a neke prejeftine

New Report

Close