Banke su sigurno računale na neobrazovanost ljudi na ovim prostorima

Branka Lukačević Gregić, Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL Branka Lukačević Gregić, Foto: Dusko Jaramaz/PIXSELL

Koliko su građani upoznati s uvjetima kreditiranja i svojim pravima te zloupotrebljavaju li banke neadekvatno znanje svojih korisnika koji preuzimaju financijske usluge?

Jesu li građani regije prezaduženi? Jesu li upoznati s uvjetima kreditiranja i svojim pravima? Zloupotrebljavaju li banke neobaviještenost klijenata i postojeće zakone? Kakva je uloga države?

Krediti su za mnoge građane već dugo jedini način da organiziraju osnovno za potrebe suvremenog života. I dok bankari tvrde da profesionalno i u skladu sa zakonima prodaju svoje proizvode, klijenti često negoduju, udružuju se i tuže banke.

Najpoznatiji slučaj su tužbe protiv banaka u Hrvatskoj, Srbiji i BiH u aferi "Franak". Postaje li zaduženost građana dramatična?

Gosti u Kontekstu Al Jazeere bili su: u Sarajevu - izvršni tajnik Udruženja banaka Bosne i Hercegovine - Mijo Mišić; u Zagrebu - savjetnica udruge Franak - Branka Lukačević Gregić, u Beogradu - urednik financijskog portala Kamatica.com - Dušan Uzelac.

Branka Lukačević Gregić, savjetnica udruge Franak, objašnjava kako nije samo stvar informiranja građana već je stvar stava prema bankama. Smatra da smo imali na ovim prostorima bankarski sustav koji nije bio toliko orijentiran na profit, dok je noviji bankarski sustav, nametnut od privatnih banaka u stranom vlasništvu, nametnuo tržišna pravila, gdje bi se ljudi trebali sami snalaziti. Također, napominje kako je u startu pušteno toliko puno poslovnih banaka na tržište, a da regulator u svim tranzicijskim zemljama nije adekvatno reagirao da zaštiti potencijalne potrošače financijskih usluga. Ne mogu tvrditi da je to bila namjera, ali bih rekla da su poslovne banke koje su radile analizu tržišta sigurno računale na neobrazovanost ljudi koji koriste financijske usluge na ovim prostorima, dodala je.

Međutim, u posljednje se vrijeme javlja nova vrsta potrošača, koja se želi više informirati o bankarskim uslugama te rizicima tijekom poslovanja. Dušan Uzelac, urednik financijskog portala iz Srbije (Kamatica.com), objašnjava kako je u posljednje vrijeme došao drugi ciklus korisnika bankarskih usluga, koji promišljenije reagiraju na kamatne stope te druge financijske usluge, no to je nedovoljan broj da bi bankarski sektor reagirao s većim izmjenama svojih proizvoda da olakša potrošaču, objašnjava Uzelac.

Vezano uz odnos na relaciji između klijenta i banki, Mijo Mišić, izvršni tajnik Udruženja banaka Bosne i Hercegovine, se nadovezao kako je navedeni odnos poboljšan zbog niza regulativa koje su na početku suradnje sada bolje definirane. Međutim, smatra kako ipak ima jedan prostor koji se ne može regulirati te je diskutabilan unutar dogovora na relaciji između klijenta i banki.

Komentari (5)
  • gorgija
    gorgija 0:46 5.2.2014.

    hahaha ovo mi je najjače.

    “Ne mogu tvrditi da je to bila namjera, ali bih rekla da su poslovne banke koje su radile analizu tržišta sigurno računale na neobrazovanost ljudi koji koriste financijske usluge na ovim prostorima”

    pa onda ne ostaje drugo nego pročešljati prihode svih prosvjetnih radnika unazad 40-50 godina da se vidi koliko su im svjetske banke platile da budu loši učitelji. a valjda je i tito bio na platnoj listi unicredita i raiffeisena za svoje usluge zaglupljivanja naroda komunizmom.

  • fantom
    fantom 23:45 4.2.2014.

    Rijetkost je da se krediti dize za osnovne potrebe. Osim ako pod “osnovnim potrebama” ne smatramo kuce, stanove, vikendice, aute, jahte itd.

  • Ivan1902
    Ivan1902 19:38 4.2.2014.

    Jako puno ljudi ne zna ni jednostavni kamatni račun a kamoli nešto složenije…

Pogledaj ostale komentare na temu
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Nemaš korisnički račun? Registriraj se ovdje! Prijavi se ovdje!