Kikirikijem izgradili poslovno carstvo

Autor: Božica Babić , 01. svibanj 2012. u 22:00

Mirjana i Mirko Falamić prije 23 godine počeli s trgovinom, danas imaju tvrtku sa 100 mil. kuna prihoda

Mirjana i Mirko Falamić u privatni biznis ušli su 1989. otvaranjem prve samostalne trgovačke radnje. Danas u portfelju imaju Fami grupu u kojoj je sedam tvrtki (Fami, Dori, Eko Fami, Protect Pharma, Aero Company, Auto Čunj, Mirjana), zapošljavaju više od 200 radnika i godišnje ostvare više od 100 milijuna kuna prihoda. Od 2009. sve poduzetničke brige, radosti i uspjehe s roditeljima dijele sinovi Mladen, Marko i Mario.Falamići su krenuli s trgovinom no, ubrzo šire poslovanje, počeli su otkupljivati puževe, kamilicu, gljive… Vrlo brzo odlučuju započeti i sa vlastitom poljoprivrednom proizvodnjom. Željni istraživanja počinju probno uzgajati kikiriki, proizvoditi kamilicu, bijeli luk, grah i ostalo povrće kao i žitarice na vlastitim oranicama na obalama Karašice. Na ideju o kikirikiju, otkriva Falamić, došao je razmišljajući što bi tržište moglo dobro prihvatiti. Prodavali su ga kao sjemensku robu, preko oglasa 10 sjemenki za 20 ondašnjih dinara. “S obzirom da je tada Jugoslavija bila izuzetno plodno tržište moglo se prodati sve i svašta, ljudima je bilo neshvatljivo da mogu kikiriki uzgajati čak i na svom balkonu. Nakon naših oglasa i uputa o sadnji posao je išao izuzetno dobro. Ponekad razmišljam je li moguće da smo toliko puno zaradili upravo na kikirikiju, ali bilo je tako,” prisjeća se Falamić.

Ulaganje u poljoprivredu
U Donjem Miholjcu ratne 1992. otvaraju proizvodnju gaziranih pića, gazirane vode i domaće slavonske tjestenine s jajima od durum pšenice. Ubrzo plasiraju i prve sirupe i negazirane sokove. Tržište je, ističe, odlično prihvatilo sve proizvode pa 1996. završavaju proizvodne pogone s modernim postrojenjima, među prvima u Hrvatskoj, iznosi, punili su sirupe u PET ambalažu. Uskoro Falamići ulaze i u proizvodnju začina i dodataka jelima, prepoznatljivih kao robna marka Finiš te potom i Finiš gold. S posebnim ponosom izdvaja Finiš začine za kulen, slavonske kobasice i fiš paprikaš. Na 50 hektara oranica ove godine završava prijelazni period za dobivanje Eko znaka, iznosi Falamić i najavljuje da se dugoročno namjeravaju intenzivnije baviti ekološkom proizvodnjom raznih kultura. Godinama su razvijali prehrambeno-prerađivačku proizvodnju uvodeći nove proizvode tako da danas rade po principu “od polja do stola”. Prije pet godina uložili su i u sustav navodnjavanja pa kod nekih kultura imaju čak dvije žetve godišnje. Glavni proizvodi su im Finiš začini, juhe, keksi, tjestenina, voda, sokovi, sirupi te pekarski proizvodi i kolači.

Proizvode 350 artikala
Otkriva da su ovih dana pokrenuli i mesnu industriju, na tržištu se može naći dio asortimana iz mesnog programa, kao što je slavonska kobasica, slavonski kulen, a uskoro u trgovine stižu novi proizvodi.“Naši proizvodi razvijaju se u kuhinji, a ne u laboratoriju,” slikovito Falamić objašnjava način rada i stvaranja novih artikala pa dodaje – “Tko može bolje prozvesti hranu od nas Slavonaca i Baranjaca, imamo i tradiciju i znanje.”Ukupno proizvode više od 350 artikala, što valastitith robnih marki što za pojedine trgovce. Pune police Kauflanda, Bille, Lidla, Bose, Plodina, članica Ultragrosa te KTC-a. Opskrbljuju i prodajni kanal HoReCa. Osim na lokalnom tržištu dio asortimana, iznosi, plasiraju i izvan granica, u Sloveniju, Švedsku i Australiju. Fami grupa svojim asortimanom opskrbljuje i mnoštvo malih trgovina diljem Hrvatske. Prije godinu dana Falamići su pokrenuli mrežu prodavaonica pod nazivom Obiteljska trgovina. Vlasnik daje prostor i svoj rad, a Fami grupa proizvode. Time ne samo da čuvaju već i otvaraju nova radna mjesta, ističe Falamić i dodaje kako natječaj za ovaj tip suradnje traje dok ne umreži 400 malih trgovina. Po tom modelu do sada je otvoreno 40 trgovina i zaposleno 60 osoba. Iza njega su 23 godine ‘plivanja’ u privatnom biznisu no, nikada nije bilo teže poslovati nego što je to danas, ocjenjuje Falamić. Njegovim zaposlenicima, tvrdi, svih ovih godina plaća nije kasnila. No, ponekadima dojam kako upravo taj detalj nekima izgleda baš i nije po volji s obzirom na ‘kočnice’ na koje nailazi pri realizaciji novih projekata. “Unatoč tome volje nam ne manjka. Svake godine izbacimo na tržište najmanje petnaestak novih proizvoda, zaposlimo na desetke novih radnika, otvorimo nekoliko novih Obiteljskih trgovina, redovno isplaćujemo plaće, redovno plaćamo poreze i doprinose, i time pokazujemo svoju unutarnju snagu i volju za radom. Poslovanje u 2011. zatvaramo s pozitivnim rezultatom,” zaključuje Falamić.

Poduzetni i u hobiju

Ljubav prema letenju
Četiri mušketira obitelji Falamić kroz tvrtku Aero Company i vlastiti šesterosjed jednomotorac Cesnu 210 žive i svoj hobi, ali i poduzetničku ‘žicu’. Tvrtka je registrirana za usluge taksi avioprijevoza, kako osoba tako i robe te za satelitski nadzor no, povremeno zrakoplov iznajmljuju i u turističke svrhe, za panoramske letove. Međutim, recesija je i ovdje ostavila negativan trag. U odnosu na proteklo razdoblje unatrag godinu i nešto dana zrakoplov više stoji u hangaru nego što zarađuje, priznaje Mirko Falamić.

Sumorna stvarnost

Poduzeća se gase, malo ih se otvara
U Slavoniji i Baranji nezaposlenost je vrlo visoka, poduzeća se gase, slabo se otvaraju nova, obrti još manje. Nažalost otvaraju se tek razni trgovački centri, lakše je uvesti tuđe proizvodne viškove i dobro ih oplemeniti sa maržom. Nije, kaže Mirko Falamić, protiv uvoza roba kojih nema kod nas, ali znamo što se sve uvozi…

Šoping kao mjerilo života
U Osijeku je centar grada prazan, poslovni prostori – lokali prazni su. Istodobno trgovački centri su postali mjerilo života, tamo se odlazi bez obzira koliko se novca ima u džepu. Postalo je bitno vidjeti tko se tamo kreće i naravno biti viđen.

Komentirajte prvi

New Report

Close