Govoreći o svjetskim rezervama prirodnog plina, brojke daju potpuno novo značenje riječi velik. Trenutno dokazane rezerve tog energenta procjenjuju se na 156 bilijuna prostornih metara plina diljem planeta. Dodaju li im se i one tek procijenjene, brojka se penje na 372 bilijuna prostornih metara. Pridružimo li im i rezerve iz nekonvencionalnih i visoko specificiranih izvora, poput plinskih hidrata i metana iz ležišta uglja, dolazimo do vrtoglavog iznosa od 20.000 bilijardi prostornih metara.
No čak 80 posto tih nalazišta previše je udaljeno od zainteresiranih tržišta da bi se njihov plin isplativo transportirao plinovodom.
Najbolji primjeri za to ogromna su plinska polja u Kataru, Iranu, Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Rusiji, Saudijskoj Arabiji, Kanadi, Aljasci i SAD-u, zbog čega te države čekaju razvoj novih tehnologija transporta koje bi njihove rezerve plina konačno dovele do tržišta.
Posao koji obećava
Do tada, većina se plina iz udaljenih nalazišta plinovodima doprema do terminala za ukapljivanje, gdje se plin hladi na temperaturu od – 150 stupnjeva Celzijevih. Potom se skupim izolacijskim tankerima ohlađeni plin u tekućem stanju transportira do terminala za uplinjavanje, poznatijima kao LNG terminalima, kakav Inin konzorcij ALSCo planira graditi na Krku. Iz tih se terminala plin distribuira za proizvodnju električne energije, te industrijsku i kućnu upotrebu. Ekonomika LNG metode prijevoza ovisi o niskoj cijeni izvornog plina, efektivnoj cijeni instalacije i operacije pretvaranja plina u tekućinu te cijeni kondenzacijskih postrojenja, ali i o postojećoj floti specijaliziranih tankera te kotiranju plina na tržištu kojem se doprema. Drugačiji tip tehnologije pretvaranja ugljikovodikova plina u ugljikovodikovu tekućinu, zvan GTL (Gas to Liquid), nadomak je velike promjene dosad uvriježenog transporta prirodnog plina i njegove današnje upotrebe u svijetu. Mnoge naftne kompanije stoga žurno obrazuju nužnu struku za obećavajući posao, a najveće od njih već posjeduju operativna postrojenja te pokreću prve pilot programe. U pisanju ovoga teksta uvelike nam je pomogao Ivo Peroš, naftni konzultant za domaće prilike vrlo stručan u GTL tehnologiji, koji je još dok je to bila tek europska inicijativa, utjecajne ljude u Hrvatskoj pokušao privoliti da razmisle o proizvodnji alternativnih goriva, biodizela i metanola kao sastavnim dijelovima nacionalne stratgije. No Peroševa inicijativa nije naišla na odjek, a Hrvatska otkriva toplu vodu tek sada kada joj to nalažu regulative Europske unije. Peroš danas razmišlja o novoj mogućoj alternativi energetske revolucije, GTL-u, te nas je oboružao svom potrebnom literaturom koja objašnjava kako je svjetske energetske kompanije koriste, te njenu potencijalnu korist za proizvođače i potrošače. GTL proces – kojim se kemijskom reakcijom prirodni plin pretvara u tekuće ugljikovodične proizvode, nije novi izum. Nakon Prvog svjetskog rata ekonomske sankcije kojima je podvrgnuta Njemačka (uključivale su i zabranu opskrbe te zemlje naftom) natjerale su tamošnje znanstvenike da pronađu način sintetiziranja nafte iz velikih njemačkih rezervi ugljena. Dva su znanstvenika, Franc Fischer i Hans Tropsch, eksperimentirajući u laboratorijima Kaiser -Wilhem Instituta u Mülhelmu, 1923. godine došla do najuspješnije metode, kasnije prozvane Fischer-Tropsch metodom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu