Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Tržišni poticaj jeftinih letova

Autor: Goran Borković
29. lipanj 2006. u 06:30
Podijeli članak —

Niskotarifne zrakoplovne kompanije korak po korak osvajaju europski zračni prostor. Podaci kažu da udio letova low cost tvrtki u ukupnom broju raste prosječno 2,4 posto godišnje te da je u Europskoj uniji već dosegao 16,3 posto. Jeftini avioprijevoznici najbolje prolaze u Velikoj Britaniji gdje je svaki treći let s oznakom low cost, a u Španjolskoj i Poljskoj svaki peti let. U Hrvatskoj je situacija drukčija. Prema podacima iznesenim na sjednici Udruženja zračnog prometa u Hrvatskoj gospodarskoj komori, taj udio iznosi između četiri i pet posto, ali se u skoroj budućnosti očekuje da će utjecaj low costa na poslovanje zračnih luka i domaćih avioprijevoznika rasti. Posebno se taj zaključak odnosi na sezonu budući da samo jedna niskotarifna kompanija (Germanwings) održava vezu tokom cijele godine. Velika većina ostalih preko ljeta ima ulogu čartera dovodeći turiste na obalu, dok tek dva prijevoznika – Germanwings i Wizz Air – lete za Zagreb. Bez obzira na tu hrvatsku specifičnost koja ne čudi s obzirom da u Hrvatskoj nema velikih metropola osobito zanimljivih low cost kompanijama, njihova uloga nije svedena tek na puki prijevoz s engleskih aerodroma na domaća turistička odredišta. Još u vrijeme kada se tek spekuliralo s mogućnošću da se prva “jeftina” kompanija pojavi na hrvatskom nebu, naši građani koristili su njihove usluge odlazeći u Trst ili Graz. Razlog za to bile su vrlo popularne cijene karata u odnosu na mrežne prijevoznike. Koliko je za svaku državu važna cirkulacija građana, ne treba napominjati.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

U zapadnim zemljama razvio se takozvani vikend turizam vrlo mobilnih, uglavnom mlađih, osoba koje su danas u Pragu, sutra u Rigi, za dva dana u Bratislavi i, zašto ne, za pet dana u Zagrebu. Zanimljivo je da dio tih ljudi čak ostane živjeti u gradovima koje “slučajno” posjete. Ili im se jednostvano svide ili pronađu mogućnost za pokretanje kakvog biznisa. Niskotarifne kompanije igraju važnu ulogu i u razvoju tržišta zračnog prometa tjerajući mrežne operatere na veću prilagodljivost tržištu. Croatia Airlines je, primjerice, znatno snizila cijene na letovima za London, na što se vjerojatno ne bi odlučila bez ulaska niskotarifnih tvrtki na linije Zagreb-London. Isto tako, podaci govore da CA bilježi znatan pad putnika u domaćem prometu (u prva četiri mjeseca ove godine od Zagreba prema Splitu pad od 24 posto, prema Puli 8 posto i Zadru 16 posto) za što je “krivo” otvaranje punog profila autoceste prema Jadranu. S druge strane, broj putnika u međunarodnom prometu raste što je dokaz da po ovako postavljenim uvjetima, CA s low costima nema nikakvih problema. Jedna od zabluda vezanih za jeftinije prijevoznike je i loša usluga u njihovim avionima. Prema anketi provedenoj među putnicima, Germanwings bio je najbolje plasiran među svim njemačkim aviokompanijama s ocjenom 7,4. Ocjenjivala se točnost, te odnos cijene karte i dobivenog u avionu. Jer, da te kompanije ne vrijede ne bi Wizz Air u svibnju ove godine prevezao 2,5 milijuna putnika, a easyJet 2,94 milijuna.

Niskotarifne zrakoplovne kompanije korak po korak osvajaju europski zračni prostor. Podaci kažu da udio letova low cost tvrtki u ukupnom broju raste prosječno 2,4 posto godišnje te da je u Europskoj uniji već dosegao 16,3 posto. Jeftini avioprijevoznici najbolje prolaze u Velikoj Britaniji gdje je svaki treći let s oznakom low cost, a u Španjolskoj i Poljskoj svaki peti let. U Hrvatskoj je situacija drukčija. Prema podacima iznesenim na sjednici Udruženja zračnog prometa u Hrvatskoj gospodarskoj komori, taj udio iznosi između četiri i pet posto, ali se u skoroj budućnosti očekuje da će utjecaj low costa na poslovanje zračnih luka i domaćih avioprijevoznika rasti. Posebno se taj zaključak odnosi na sezonu budući da samo jedna niskotarifna kompanija (Germanwings) održava vezu tokom cijele godine. Velika većina ostalih preko ljeta ima ulogu čartera dovodeći turiste na obalu, dok tek dva prijevoznika – Germanwings i Wizz Air – lete za Zagreb. Bez obzira na tu hrvatsku specifičnost koja ne čudi s obzirom da u Hrvatskoj nema velikih metropola osobito zanimljivih low cost kompanijama, njihova uloga nije svedena tek na puki prijevoz s engleskih aerodroma na domaća turistička odredišta. Još u vrijeme kada se tek spekuliralo s mogućnošću da se prva “jeftina” kompanija pojavi na hrvatskom nebu, naši građani koristili su njihove usluge odlazeći u Trst ili Graz. Razlog za to bile su vrlo popularne cijene karata u odnosu na mrežne prijevoznike. Koliko je za svaku državu važna cirkulacija građana, ne treba napominjati.

U zapadnim zemljama razvio se takozvani vikend turizam vrlo mobilnih, uglavnom mlađih, osoba koje su danas u Pragu, sutra u Rigi, za dva dana u Bratislavi i, zašto ne, za pet dana u Zagrebu. Zanimljivo je da dio tih ljudi čak ostane živjeti u gradovima koje “slučajno” posjete. Ili im se jednostvano svide ili pronađu mogućnost za pokretanje kakvog biznisa. Niskotarifne kompanije igraju važnu ulogu i u razvoju tržišta zračnog prometa tjerajući mrežne operatere na veću prilagodljivost tržištu. Croatia Airlines je, primjerice, znatno snizila cijene na letovima za London, na što se vjerojatno ne bi odlučila bez ulaska niskotarifnih tvrtki na linije Zagreb-London. Isto tako, podaci govore da CA bilježi znatan pad putnika u domaćem prometu (u prva četiri mjeseca ove godine od Zagreba prema Splitu pad od 24 posto, prema Puli 8 posto i Zadru 16 posto) za što je “krivo” otvaranje punog profila autoceste prema Jadranu. S druge strane, broj putnika u međunarodnom prometu raste što je dokaz da po ovako postavljenim uvjetima, CA s low costima nema nikakvih problema. Jedna od zabluda vezanih za jeftinije prijevoznike je i loša usluga u njihovim avionima. Prema anketi provedenoj među putnicima, Germanwings bio je najbolje plasiran među svim njemačkim aviokompanijama s ocjenom 7,4. Ocjenjivala se točnost, te odnos cijene karte i dobivenog u avionu. Jer, da te kompanije ne vrijede ne bi Wizz Air u svibnju ove godine prevezao 2,5 milijuna putnika, a easyJet 2,94 milijuna.

Autor: Goran Borković
29. lipanj 2006. u 06:30
Podijeli članak —
Komentari (1)
Pogledajte sve

Najveći svjetski low cost carrier je zainteresiran za jedan manji hrvatski aerodrom, koji još nije obnovljen od ratnih razaranja. No, nekome ovaj posao nije u interesu. Tvrtka zadužena za postavljanje navigacijske opreme traži od aerodromskog poduzeća da prvo sklopi ugovor sa prijevoznikom, a prijevoznik (naravno) neće sklapati ugovor bez potrebne opreme (infrastrukture) aerodroma. I tako poslovi propadaju. Balkanska krčma !!!

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close