Prije stotinjak godina ekonomist i politolog Joseph Schumpeter ustvrdio je da je središnja vrijednost nekog tržišnog gospodarstva upravo njegova moć inovacije. Bio je mišljenja kako je tradicionalni fokus ekonomista na konkurentna tržišta sasvim pogrešan te da je od ključne važnosti konkurencija za tržišta, a ne konkurencija na tržištu.
Konkurencija za tržišta potiče inovacije. Prema tom stajalištu, u dugoročnom bi smislu niz monopolista koji bi slijedili jedan za drugim doveo do višeg životnog standarda. Schumpeterovi zaključci nisu prošli neopaženo i bez pokušaja osporavanja. Naime, monopolisti i dominantni poslovni subjekti poput Microsofta mogu čak i suzbiti inovativnost. Ukoliko ih ne kontroliraju protutrustovska tijela, nerijetko se počnu ponašati protivno načelima konkurencije, što dodatno jača njihovu monopolističku moć. Nadalje, tržišta ne moraju biti uspješna u pogledu razine ili smjera ulaganja u istraživanje i učenje. Privatne inicijative ne slažu se dobro s pozitivnim posljedicama za društvo u cjelini: tvrtke mogu ostvariti korist od inovacija koje im jačaju tržišnu moć, omogućuju im da zaobiđu regulativu ili preusmjeravaju sredstva koja bi u suprotnom pripala drugima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu