Kada razmišljamo o kvalitetama izvrsnih lidera, na pamet nam često padaju pojmovi poput autentičnosti, karizme ili sposobnosti stvaranja psihološki sigurnog okruženja. Mnogi poslovni savjetnici istaknut će upravo te vještine kao ključne za uspjeh.
No, prema autoru i znanstveniku Jonu Levyju, takvo je razmišljanje pogrešno. Kako prenosi Business Insider, prava tajna leži u nečem potpuno drugom.
Iluzija o univerzalnom lideru
Naravno, ne može se poreći da su mnogi utjecajni ljudi inteligentni i šarmantni. No, jesu li te osobine zaista preduvjet za nevjerojatan uspjeh? Uostalom, ako promotrimo neke od najpoznatijih svjetskih vođa – poput Warrena Buffetta, Oprah Winfrey ili Elona Muska – brzo ćemo uvidjeti da, po pitanju osobnosti, nemaju mnogo toga zajedničkog.
Do tog je zaključka došao i Levy, autor i bihevioralni znanstvenik, nakon što je organizirao stotine večera za uspješne pojedince iz najrazličitijih industrija. Shvatio je, kaže, koliko je svaki lider kojeg je upoznao zapravo jedinstven.
“Kada proučavate bihevioralnu znanost, shvatite da su stvari za koje pretpostavljamo da su istinite u gotovo svakom području života zapravo potpuno pogrešne”, izjavio je Levy. “Ne možete mi reći da postoje univerzalne osobine koje lideri jednostavno moraju posjedovati.”
Svoja saznanja Levy detaljnije istražuje u svojoj trećoj knjizi, Team Intelligence: How Brilliant Leaders Unlock Creative Genius.
Obećanje bolje budućnosti
Ono što je Levy otkrio kroz svoja istraživanja i razgovore jest da ipak postoji jedna stvar koja povezuje sve velike vođe, no ona nije tako očita kao karizma. Na kraju krajeva, svima nam je poznat barem jedan šef koji je bio uspješan, a istovremeno društveno nespretan.
Umjesto toga, ti pojedinci dijele sposobnost da u nama probude osjećaj da nas čeka bolja budućnost.
“Ako možete pomoći ljudima da osjećaju kako će više zarađivati, postići veći uspjeh u karijeri, odgojiti bolju djecu, poraziti svog neprijatelja ili barem učiniti bivšeg partnera ljubomornim, oni će vas slijediti”, piše Levy.
Ističe kako lideri ne moraju nužno ni ispuniti to obećanje. “Postizanje rezultata i stvaranje osjećaja da će rezultati biti postignuti dvije su potpuno različite stvari.”
Zašto većina treninga za menadžere ne funkcionira?
U svojoj knjizi Levy osporava nekoliko tradicionalnih ideja o menadžmentu, uključujući i onu da su korporativni treninzi za vodstvo učinkovit način poboljšanja vještina menadžera. To je posebno relevantna tema s obzirom na to da je industrija poslovnog savjetovanja samo u SAD-u, prema podacima IBISWorlda, vrijedna 20 milijardi dolara.
Ljudi su komplicirana bića, a složene međuljudske vještine ne mogu se učinkovito naučiti u apstraktnom okruženju, tvrdi Levy. Upravo zato “dvodnevni tečaj o vodstvu u nekom prosječnom hotelu”, kako slikovito opisuje, neće rezultirati time da menadžeri odjednom postanu vještiji u davanju konstruktivne kritike ili vođenju zanimljivijih sastanaka.
Što onda funkcionira? Rješenje je, prema Levyju, u oslanjanju na ono u čemu je određeni lider dobar i stvaranju sustavnog rješenja koje će nadoknaditi njegove slabosti.
“Ako imate šefa koji je zaista loš u davanju povratnih informacija, neka to radi netko drugi”, predlaže. “Pobrinite se da voditelj njegova ureda bude osoba s izvanrednom emocionalnom inteligencijom. Zašto bismo tjerali šefa da troši sate kako bi postao bolji u nečemu što jednostavno nije njegov talent?”
Snaga je u timu
Najmanja jedinica učinkovitosti nije pojedinac, kaže Levy. To je tim. To znači da timovi postaju znatno efikasniji kada se treninzi i razvoj odvijaju na grupnoj razini. Kao primjer navodi američke marince (Navy SEALs), koji sve vježbe prolaze kao kohezivna jedinica, a ne individualno.
“Ako želimo da tim postiže vrhunske rezultate,” zaključuje, “onda članovi tog tima moraju znati kako funkcionirati zajedno.”
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu