Škotski model kao predložak: Može li i Hrvatska povezati svoje otoke na ovaj način?

Autor: Darko Bičak , 13. ožujak 2023. u 10:38
Udaljeni otoci su često povezani malim zrakoplovima. Ilustracija. Foto: Boris Perkovic/24sata

U Škotskoj postoje neke od najkraćih zrakoplovnih linija na svijetu koje služe tamošnjim stanovnicima i turistima

Hrvatska ima 1244 do 1246 otoka, ovisno o izvoru i metodologiji, a jedna od najvećih problema stanovnicima na njima, barem na njih 50-ak naseljenih,  predstavlja slaba, ili u mnogo slučajeva izvan turističke sezone, gotovo nikakva povezanost s kopnom. Da li bi imalo smisla preslikati primjer iz Škotske gdje dio otoka povezuju zrakoplovne linije, a od kojih su neke pomalo i bizarne jer let traje svega nekoliko minuta.

Najkraća zrakoplovna linija na svijetu, kako prenosi TU Magazin, nalazi se upravo u Škotskoj te povezuje Westray, otok na rubu škotskog sjevernog arhipelaga Orkney, s manjim, još udaljenijim otokom Papa Westray. CNN ističe da je, prema Guinnessovoj knjizi rekorda, ovo najkraća redovna zrakoplovna linija na svijetu jer ruta premošćuje udaljenost od svega 2,7 kilometara ili 1,7 milija po tamošnjim mjerilima. Po dobrom danu i uz povoljan vjetar i mali broj putnika i ne previše prtljage, za let je potrebno svega 53 sekunde, dok je standardno vrijeme putovanja ipak skoro upola duljih 90-ak sekundi. , u kraćem vremenu nego što je većini putničkih zrakoplova potrebno da dosegnu visinu krstarenja  Po dobrom danu, uz povoljan vjetar i malu prtljagu, potrebno je 53 sekunde.

Putovanje, koje se obavlja dva do tri puta dnevno, tijekom cijele godine,  je slamka spasa za 80-ak ljudi koji ovaj otok od 6,4 četvorna kilometra nazivaju domom. Ljeti također dovodi turiste, uglavnom na jednodnevne izletnike, koji žele doživjeti vožnju avionom i otkriti brojne užitke Papa Westraya.

Kako piše CNN, pravi početak putovanja za posjetitelje je u zračnoj luci koja služi Kirkwallu, veseloj prijestolnici Orkneyja na najvećem otoku arhipelaga, poznatom kao Mainland. Odavde je četvrt sata leta do Westraya prije posljednjeg “rekordnog skoka”. Let Loganaira LM711 u minijaturnom Britten Norman BN-2 Islander nije najugodnije iskustvo. Osam putnika uguralo se u kabinu veličine VW kampera. Buka motora je nemilosrdna. A u zrakoplovu nema nikakvih pogodnosti – ako trebate toalet, jedina opcija je prekrižiti noge. Osim što nema mjesta za prekrižiti noge.

A ipak postoji nešto vrlo posebno u vezi s ovim letom što biste, da niste znali prije, shvatili dvije minute nakon putovanja. Budući da dvije minute nakon putovanja vrlo je mala vjerojatnost da će zrakoplov još uvijek biti u zraku. Ljubitelji zrakoplovstva, posebice oni koji se uspiju smjestiti u prvi od četiri reda putničkih sjedala, cijenit će mogućnost promatranja pilota na djelu. Ali ne možete birati gdje ćete sjediti. Raspodjela se temelji na ravnomjernoj raspodjeli težine oko zrakoplova. Spomenimo da povratna karta, prema aktualnim podacima za rezervaciju narednog tjedna, košta 42 eura (37 funti).

Komentirajte prvi

New Report

Close