Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Ako poduzetnici sufinanciraju HTZ, neka ta organizacija sufinancira njihove startupe

Autor: Bernard Ivezić
16. veljača 2017. u 22:00
Podijeli članak —

Strani startupi hitaju u Hrvatsku, veliki igrači vezani za turizam tu žele pomagati domaćim startupima, svi vide prilike osim HTZ-a i države, koji za jedine oblike domaćih turističkih ‘startupa’ smatraju birtije, rent-a-djedovine i štandove. Do kada će biti tako?.

Osam milijardi eura prihoda od turizma. Zamislite na trenutak tu brojku. Dok hrvatski startupi po svijetu traže tržišta vrijedna milijarde jedno im se smiješi ravno u lice, ali kao da ga ne vide.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Procjena RBA je da je turizam u Hrvatskoj lani zabilježio toliki prihod, a nastavi li rasti istim tempom, ove će godine skočiti za dodatnih 500 milijuna eura. Ne čudi stoga što su interes za dolaskom u Hrvatsku pokazali METRO i Techstars. Što su ovdje već došli BlaBlaCar, Uber, Ryanair, Airbnb, Booking i drugi strani igrači, sve odreda također startupi. Za to vrijeme glavni je hrvatski "startup" u turističkoj industriji vrijednoj osam milijardi eura – birtija. Negdje je zovu caffe, drugdje bistro pa konoba, klet, zalogajnica, fast-food pa čak i restoran. Uz varijacije u gastro ponudi, koje mogu ali nisu uvijek tako velike, u pravilu je riječ o istoj stvari. Pomirite se, u domaćem turizmu glavni je "startup" birtija.

Osam milijardi eura prihoda od turizma. Zamislite na trenutak tu brojku. Dok hrvatski startupi po svijetu traže tržišta vrijedna milijarde jedno im se smiješi ravno u lice, ali kao da ga ne vide.

Procjena RBA je da je turizam u Hrvatskoj lani zabilježio toliki prihod, a nastavi li rasti istim tempom, ove će godine skočiti za dodatnih 500 milijuna eura. Ne čudi stoga što su interes za dolaskom u Hrvatsku pokazali METRO i Techstars. Što su ovdje već došli BlaBlaCar, Uber, Ryanair, Airbnb, Booking i drugi strani igrači, sve odreda također startupi. Za to vrijeme glavni je hrvatski "startup" u turističkoj industriji vrijednoj osam milijardi eura – birtija. Negdje je zovu caffe, drugdje bistro pa konoba, klet, zalogajnica, fast-food pa čak i restoran. Uz varijacije u gastro ponudi, koje mogu ali nisu uvijek tako velike, u pravilu je riječ o istoj stvari. Pomirite se, u domaćem turizmu glavni je "startup" birtija.

Deranje kože bez ulaganja
Odmah iza njega dolazi privatni smještaj. Rent-a-soba ili u boljim varijantama rent-a-apartman ili rent-a-kuća. Drugi je to najpopularniji oblik hrvatskih turističkih "startupa". Oni su već kapitalno intenzivniji pa su zato uglavnom koncentrirani na Zagreb, Plitvice i obalu, tradicionalna područja gdje se ti "startupi" nasljeđuju s koljena na koljeno. Ponegdje i od sedmog stoljeća netaknuti služe da se sa što manje ulaganja s turista odere što više kože. Konačno, treći tip najpopularnijih hrvatskih turističkih "startupa" su štandovi. Male trgovinice svim i svačim. Ne bih na njih trošio riječi, jer im je poslovni model čvrst kao i vremenska prognoza. Ukratko, u najjačoj domaćoj industriji, vrijednoj osam milijardi eura s tendencijom da se ove godine podeblja za dodatnih 500 milijuna eura pregled "startup" aktivnosti izgleda kao prosidba na slijepo. Žmiriš i nadaš se najboljem.

Jeftino testiranje
Ali s obzirom na brojnosti birtija, rent-a-djedovine i štandova, reći da hrvatski mali turistički poduzetnici nemaju ideja, ne žele raditi ili ne znaju kako, bilo bi krajnje netočno i bezobrazno. Znači, nešto ih koči. Ili su uvjeti za rast biznisa krvavo neisplativi ili su im poticaji presočni, ili oboje. Uglavnom, dovoljno je pogledati u to što radi država jednim okom i to što radi Hrvatska turistička zajednica drugim, pa da shvatite da je problem vjerojatno u oboje. U svakom slučaju, kao rezultat takvog ponašanja države i HTZ-a, tek rijetki primjeri domaćih turističkih "startupa" su uistinu startupi.

U najjednostavnijoj definiciji, startup, osim što je mlada tvrtka, ujedno je komercijalna organizacija koja ima repetitivan i skalabilan poslovni model. Hrvatskom gospodarstvu, koje se tek počelo transformirati iz kroničnog ovisnika o uvozu prema gospodarstvu koje izvozi, startupi su važni jer su jedina garancija postojanog rasta izvoza. Svi veliki izvozni sustavi u Hrvatskoj često nalikuju na štucavce. Jedne godine odjeknu, a druge držite palčeve i čekate ishod. Turizam je u Hrvatskoj važan zbog svoje snage, ali i činjenice da su mu gosti upravo oni potencijalni korisnici s kojima će se hrvatski startupi susresti kad izađu na strana tržišta. Znači, u startu, hrvatski startupi dobivaju jeftino testiranje izvoznih tržišta i podršku snažne domaće industrije.

Poticati razvoj inkubatora
Zašto se ništa po tom pitanju ne događa trebalo bi pitati HTZ. Ta državna organizacija, koja svojim haračem guli čak i domaće proizvođače softvera, od njih nije naučila ništa. HTZ bi trebao imati godišnji fond vrijedan barem polovicu njegovog proračuna i iz tog fonda svake godine financirati najuspješnije hrvatske turističke startupe koji izlaze iz domaćih startup inkubatora. Trebala bi poticati razvoj i kvalitetu tih inkubatora, kao i voditi najbolje hrvatske turističke startupe na sajmove po svijetu. Kad već imamo industriju od osam milijardi eura, uskoro osam i pol, a koju gospodarstvo sufinancira, zašto se ta industrija ne bi odužila gospodarstvu. Ne manje važno. Strani turistički startupi će, u nedostatku domaćih turističkih startupa, slistiti domaće igrače. Usto, mladi odlaze, ako ih tehnologija ne zamijeni, tko će raditi u turizmu? Dok se neki bore protiv konkurencije čini se o hrvatskom se turizmu i potencijalu koji bi mu mogli dati startupi uopće ne razmišlja.

Autor: Bernard Ivezić
16. veljača 2017. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close