Zbog krize s čipovima dvije europske države morat će mijenjati ekonomski model

Autor: Lucija Špiljak , 21. studeni 2021. u 10:15
Zbog prekida proizvodnje u Škodi češko gospodarstvo ove će godine porasti svega 1,9 posto, umjesto ranije prognoziranih 4 posto/SHUTTERSTOCK

Zastoj proizvodnje automobila postao je uteg ekonomskom oporavku istočne Europe.

Globalna nestašica poluvodiča koja je zavladala tijekom pandemije posebno je zahvatila autoindustriju. Posljedice se već znatno osjećaju u zemljama srednje Europe, Češkoj i Slovačkoj, čija gospodarstva o ovoj industriji gotovo pa ovise. Kako piše Deutsche Welle, procjenjuje se da bi nestašica čipova mogla globalnu automobilsku industriju stajati oko 200 milijardi eura, i to samo u ovoj godini. Istovremeno kupci sve duže čekaju novi automobil čije cijene rapidno rastu.

Pad od 13 posto

Češka proizvodnja automobila ove će godine pasti za 13 posto na oko milijun vozila, prema Udruzi automobilske industrije (Autosap). Glavni proizvođači automobila u zemlji bili su prisiljeni smanjiti proizvodnju ili čak potpuno zatvoriti svoje pogone posljednjih mjeseci jer se zalihe pune automobilima kojima nedostaju funkcionalni dijelovi. Slovačke tvornice također su doživjele zastoje. Slovačko udruženje automobilske industrije (ZAP) kaže da se nakon pada od 11 posto u 2020. proizvodnja ove godine neće oporaviti na razine prije pandemije.

U glavnim proizvođačima automobila u srednjoj Europi proizvodnja je pala za 20 posto od siječnja do kolovoza, prema londonskoj savjetovadavnoj tvrtki za rizike Capital Economics, koja upozorava da je izgledniji scenarij pogoršanja situacije, a ne obrnuto. Predviđaju da će nedostatak čipova ove godine smanjiti BDP tih država za 0,6 postotnih bodova, a 2022. vjerojatno za 1,2 postotna boda. Loša je to vijest za Češku u kojoj automobilska industrija čini oko 9 posto vrijednosti BDP-a. Okrivljujući izravno “probleme u automobilskoj industriji”, ekonomisti Komerčni banke nedavno su smanjili svoju prognozu češkog ekonomskog rasta za 2021. s više od 4 posto na samo 1,9 posto, što je loše u odnosu na recesiju od 5,8 posto uzrokovanu pandemijom u 2020. godini.

Slovačka će vjerojatno biti još teže pogođena s obzirom na svoje četiri tvornice automobila – Jaguar Range Rover, Kia, PSA Peugeot Citroën i Volkswagen – koje ovu zemlju čine vodećim svjetskim proizvođačem automobila po stanovniku. Naime, Slovačka, koja ima pet milijuna stanovnika, proizvela je više od milijun automobila u 2019. godini. Jaguar Range Rover upozorio je 1. studenoga da je “nedostatak globalne ponude poluvodiča nastavio ograničavati volumen prodaje i prihoda” u trećem tromjesečju. S obzirom na to da proizvodnja automobila čini 13 posto slovačkog BDP-a, gotovo polovicu industrijske proizvodnje i 46 posto izvoza, Nacionalna banka Slovačke (NBS) nedavno je objavila “značajnu reviziju” svoje prognoze rasta BDP-a za 2021. na 3,5%.

Kako Deutsche Welle navodi, Češka i Slovačka bilježile su ranije pozitivne rezultate otkako su globalne automobilske divove i njihove dobavljače privukle kvalificiranom, ali jeftinom radnom snagu i dobrom infrastrukturom. Zbog načina na koji su njihova mala gospodarstva bila otvorena tijekom tranzicije, proizvodnja automobile je dominirala, kako sugeriraju neki analitičari. Strategija im je omogućila brz napredak u sustizanju zemalja na zapadu jer su ogromne investicije stvorile blistave visokotehnološke tvornice i ogromne mreže dobavljača. “Izuzetna otvorenost i relativno mala veličina Češke i Slovačke izlažu ova gospodarstva vanjskim šokovima i promjenama u globalnoj potražnji”, rekla je Lucia Mytna Kurekova, viša ekonomistica Slovačkog instituta. Neki stručnjaci smatraju da bi ove poteškoće trebalo promatrati kao upozorenje na šire probleme manjih i otvorenijih ekonomija srednje Europe.

Rastući popis izazova

Izvoz, koji pokreće preko 80 posto češkog i slovačkog BDP-a, alarmantno se smanjio tijekom krize čipova. “Kad Volkswagen kihne, cijela zemlja dobije gripu”, rekla je Mytna Kurekova. No, može se dogoditi da rješavanje uskih grla u lancu opskrbe neće nužno vratiti uobičajene trgovinske viškove tih država. Umjesto toga, analitičari ukazuju na rastući popis izazova koji uključuje pogoršanje globalnog trgovinskog okruženja, demografske poteškoće, zabrinutost za okoliš i automatizaciju.

“Globalna trgovina postaje sve zahtjevnija, a tu su i nacionalizam i pandemija. Još jedan veliki problem je i prelazak na električna vozila”, rekao je Grieveson. Ovi trendovi samo će povećati pritisak na Češku i Slovačku da prilagode ekonomski model koji su tako entuzijastično slijedili od kolapsa komunizma. Temeljen na prodaji kvalificirane radne snage stranim investitorima, taj je model godinama tražio ažuriranje. Pritom raste i frustracija lokalnog stanovništva koje unatoč svim rezultatima i dalje zarađuje daleko manje od Austrijanaca i Nijemaca.

Politički čelnici regije oprezni su od napuštanja modela koji je tako dobro služio njihovim gospodarstvima. OECD, međutim, upozorava da Slovačka nema izbora nego pomaknuti se dalje od svog sadašnjeg modela niske dodane vrijednosti ako želi održati gospodarski napredak. Oporavak od pandemije, dodaje se, Češkoj nudi “priliku da se usredotoči na ulaganja koja povećavaju produktivnost i bolje ciljanje podrške za istraživanje i razvoj”.

Komentirajte prvi

New Report

Close