Snažno splasnuo entuzijazam za pisanje prigovora zbog leasinga

Autor: Ana Blašković , 27. srpanj 2022. u 12:18
Foto: Shutterstock

Hanfa lani primila 188 predstavki korisnika financijskih usluga.

Od desetina tisuća potpisanih ugovora i milijuna kuna transakcija koje su lani prokolale financijskim sustavom (ne računajući banke) građani su se pobunili na njih – 188.

Bar je toliko prigovora, odnosno predstavki nezadovoljnika, stiglo u Hrvatsku agenciju za nadzor financijskih usluga (Hanfa), dvadeset manje nego lani. Na oštrici bijesa, kao i prethodnih godina, dominiraju osiguravatelji.

Regulatora ne čudi
Na njih se odnosi više od polovice (51,6 posto) kritika što Hanfu ne čudi s obzirom na “prirodu te financijske usluge’”,pa se osiguranici i osiguravatelji češće nađu na suprotnim stranama zbog učestalosti nastanka šteta, bar kada je u pitanju zakonski propisano obvezno osiguranje limenih ljubimaca.

Osim osiguranja koja su građanima trn oku zbog, kako su uvjereni, “sitnih slova” u ugovorima, na ljestvici nezadovoljstva slijede prigovori u vezi domaćeg tržišta kapitala (14,4%). U tom segmentu su ulozi, kao i edukacija, ipak ponešto viši.

Najviše baražne vatre odnosilo se na obveze objave ponuda za preuzimanje pojedinih ciljnih društava, prijave manipulacija tržištem te navodnih nezakonitih postupanja skupštine ili članova Uprave kompanija.

Industrija leasinga lani je izašla iz fokusa potrošača, broj predanih prigovora na njihov rad dosegno je tek 10 posto. Podsjetimo, u 2020. dogodio se izniman skok povećanja broja predstavki nakon nadzora regulatora u kojem je utvrđen nezakonit obračun kamata kod velike većine leasing društava na štetu klijenata te zbog postupanja tijekom pandemije.

51,6

posto predstavki odnosi se na rad društava za osiguranje

Nakon što je Hanfa utvrdila nepravilnosti oko kamata, ali i poručila da je velika većina završila u zastari te da se za nadoknadu štete eventualno mogu obratiti hrvatskim sudovima, entuzijazam za pisanje prigovora evidentno je splasnuo.

Lani su se klijenti uglavnom žalili na neispunjenje ugovornih obveza, sadržaj ugovora o leasingu, naplatu i izračun opomena i kamata te procjenu duga nakon prodaje objekata leasinga.

Za primijetiti je da je tek nešto više od 3 posto prigovora povezano s pružanjem investicijskih i drugih usluga investicijskih društava. Pretežno se radio o uvjetima trgovanja na trgovinskim platformama, odnosno sustavima za trgovanje pojedinih investicijskih društava, ili prakse prilikom sklapanja ugovora te uvjeta tih ugovora.

Zaprimljene su i dvije kritike na rad investicijskih fondova putem kojih potrošači mogu indirektno ulagati na tržištu kapitala, odnosno postupanja društva za upravljanje fondovima te postupanja društva s uplatama ulagatelja.

Milijuni članova, šaka kritika
Mirovinska društva polako dolaze u fokus (trenutno nezainteresiranih) klijenata što je fenomen s obzirom da je samo u obveznim mirovinskim fondovima gotovo 130 milijardi kuna štednje.

U 2020. stigla su četiri (!) prigovora na rad obveznih mirovinskih fondova i jedan u vezi mirovinskog osiguravajućeg društva. Ni lani se trend nije bitno promijenio; pet prigovora na MOD-ove među 13.000 ugovora o isplati mirovine, dok su od 2,5 milijuna članova mirovinskih fondova njih tri podnijela kritiku.

Sramežljivi broj ukupnih prigovora i mlaka borba za vlastita ugovorna prava u Hanfi tumače mogućom posljedicom veće aktivnosti u 2020. zbog potresa što se prelilo u veći broj prigovora osiguranja imovine.

Također, činjenica da je svaki deseti prigovor bio izvan nadležnosti regulatora nebankovnih financijskih usluga izvjesno je druga strana medalje slabe financijske pismenosti.

“Međutim, unatoč tome što je broj zaprimljenih predstavki manji, on je i dalje viši od višegodišnjeg prosjeka koji iznosi 165, pa se može govoriti o nastavku određenog osnaživanja potrošača, odnosno korisnika financijskih usluga u Hrvatskoj”, optimistični su u Hanfi.

Na temelju podnesenih prigovora regulator je lani protiv tri društava za osiguranje podnio prekršajne prijave. U jedno osiguranje stigao je izvanredni nadzor zbog upitne obrade i probijanja zakonskih rokova u odštetnom zahtjevu osiguranja usjeva te je izrečena opomena. Ove godine pokrenut je nadzor nad jednim leasing društvom.

Komentirajte prvi

New Report

Close