Tržište električnih vozila (EV) u Africi doživljava strelovit rast. Prema podacima koje prenosi CNN International, predviđa se da će do 2030. godine dosegnuti vrijednost od 4,2 milijarde dolara, što je više nego dvostruko u odnosu na današnju vrijednost.
Ipak, većina električnih vozila i dalje ovisi o električnoj mreži koja se često napaja iz mješavine obnovljivih i fosilnih izvora energije.
U taj trend uključuje se i tuniski startup Bako Motors, ali s jedinstvenim pristupom – oslanjajući se na jedan od najvećih afričkih prirodnih resursa: sunce. Njihovi kompaktni automobili i teretna vozila opremljeni su solarnim panelima na krovu. Iako vozila i dalje koriste litijske baterije te se mogu puniti kod kuće ili na punionicama, solarni paneli im omogućuju pristup besplatnom izvoru energije koji izravno puni baterije. Tvrtka je do sada proizvela 100 vozila, no planira značajno povećati proizvodnju i izvoz u nadolazećoj godini.
“Solarne ćelije osiguravaju nam više od 50% energetskih potreba”, ističe Boubaker Siala, osnivač i izvršni direktor tvrtke Bako Motors.
“Primjerice, naš model B-Van, namijenjen komercijalnoj upotrebi, može dnevno prijeći oko 50 kilometara koristeći isključivo besplatnu sunčevu energiju. To je oko 17.000 kilometara godišnje, što je ogromna ušteda.”
Pristupačni modeli za lokalne potrebe
Tvrtka, osnovana 2021. godine, započela je s proizvodnjom teretnih tricikala, no u međuvremenu se preorijentirala na modele s četiri kotača. U ponudi su dva glavna modela. Prvi je B-Van, dizajniran za logistiku i dostavu “posljednje milje”. Može prevesti 400 kilograma tereta, ima domet od 100 do 300 kilometara, a početna cijena mu je 24.990 tuniskih dinara (oko 7.900 eura). Drugi je Bee, maleni gradski dvosjed, idealan za svakodnevne gradske vožnje. Domet mu je od 70 do 120 kilometara, a maksimalna brzina 45 km/h. Početna cijena iznosi 18.264 tuniska dinara (oko 5.800 eura).
Khaled Habaieb, operativni direktor Bako Motorsa, otkriva da tvrtka razvija i treći model, X-Van, koji će imati dva sjedala i veći teretni prostor.
Habaieb naglašava kako se više od 40% dijelova za svako vozilo nabavlja lokalno, uključujući litij-željezo-fosfatne baterije i čelik, što doprinosi otvaranju prijeko potrebnih radnih mjesta u Tunisu.
Jedinstveni koncept na rastućem tržištu
Iako na globalnoj sceni postoje startupi poput američkog Aptera Motorsa koji razvijaju automobile s opsežnijim solarnim panelima i većim dometom, njihova su vozila znatno skuplja, s cijenama koje kreću od oko 30.000 dolara. Bako Motors cilja popuniti prazninu na afričkom tržištu nudeći cjenovno pristupačna rješenja.
Dok etablirani igrači na afričkom tržištu e-mobilnosti, poput tvrtke BasiGo s flotom e-autobusa u Keniji i Ruandi ili tvrtke Spiro, vodećeg dobavljača električnih motocikala u sedam afričkih zemalja, dominiraju u svojim segmentima, Bako Motors se ističe svojom inovativnom upotrebom solarne energije.
“Ovo je izvrstan koncept jer pomaže produljiti domet električnog vozila”, komentira Bob Wesonga iz Africa E-Mobility Alliance. “Jedna od najvećih prepreka za usvajanje električnih vozila je takozvana ‘tjeskoba zbog dometa’. Ako korisniku kažete da će mu baterija omogućiti 250 kilometara, a solarna energija dodati još 50, to mu ulijeva povjerenje da se odluči za EV.”
Wesonga dodaje da su trendovi e-mobilnosti u Africi vrlo lokalizirani. “Različite afričke zemlje imaju različite dominantne načine prijevoza”, objašnjava, navodeći Južnu Afriku gdje prevladavaju osobni automobili, dok su u Keniji motocikli ključni. To znači da na tržištu ima mjesta za brojne igrače, pogotovo ako lokalna proizvodnja omogućuje tvrtkama da prilagode vozila lokalnim infrastrukturnim izazovima, poput kvalitete cesta.
Planovi za budućnost i širenje
Iako je Bako Motors trenutno mala tvrtka, nedavno je započela izgradnja druge, veće tvornice u Tunisu, čije se otvaranje očekuje krajem 2026. godine. Cilj je doseći proizvodnju do 8.000 vozila godišnje za tržišta Afrike, Bliskog istoka i Europe.
“Dostupno tržište u Africi iznosi oko milijun vozila godišnje”, kaže Siala. “Mi ciljamo na 5 do 10% tog tržišta.”
Zaključuje kako će sljedećih pet do deset godina predstavljati vrhunac tranzicije prema električnoj mobilnosti: “Moramo se pripremiti za tu tranziciju i ponuditi pristupačne i kvalitetne proizvode za građane Afrike.”
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu