Problemi autoindustrije mogli bi utjecati na kvalitetu imovine banaka

Autor: Borivoje Dokler , 16. siječanj 2025. u 06:29
Među rizicima S&P izdvaja i američke prijetnje carinama i strože propise o emisiji štetnih plinova u EU/Shutterstock

U regiji Srednje Europe automobilski sektor čini 5-10% BDP-a i zapošljava pet posto radne snage.

Previranja u europskoj automobilskoj industriji mogla bi naškoditi gospodarstvu srednje Europe i utjecati na kvalitetu imovine banaka, upozorio je S&P Global, zaključivši da se zajmodavci mogu nositi s mogućim gubicima po kreditima. Među rizicima S&P izdvaja i američke prijetnje carinama i strože propise o emisiji štetnih plinova u EU.

Proizvođači automobila širom Europe muku muče sa slabom potražnjom, visokim troškovima i kineskom konkurencijom pa mnogi zatvaraju pogone i otpuštaju radnike. Njihovi su problemi veliki udarac ponajprije za srednju Europu budući da automobilski sektor čini od pet do deset posto BDP-a regije i zapošljava pet posto radne snage, navodi S&P, izdvojivši među rizicima i američke prijetnje.

Prilika za Mađarsku i Srbiju
“Banke u CEE (srednja i istočna Europa) izravno su tek u maloj mjeri izložene automobilskom sektoru, preko kredita, čiji udio u ukupnim kreditima tvrtkama iznosi oko tri do pet posto”, kažu iz agencije i navode kako bi značajan pad u sektoru mogao naškoditi gospodarstvu regije i kvaliteti imovine banaka.

S&P Global optimističan

Poslovni rezultati banaka u CEE regiji i njihova razina kapitala dovoljno su snažni da apsorbiraju financijske gubitke.

Osim kreditima, veliki proizvođači automobila pribavljaju danas novac i na tržištima kapitala, ali šok u autoindustriji mogao bi imati značajne neizravne posljedice, smatraju u S&P-u.

“Novi problemi u automobilskoj industriji mogli bi rezultirati i novim gubicima na kreditima, ponajprije zbog mogućeg prelijevanja teškoća na dobavljače, ali smatramo da su poslovni rezultati banaka u CEE regiji i njihova razina kapitala dovoljno snažni da apsorbiraju financijske gubitke”, zaključuju u agenciji.

Poremećaji u globalnoj trgovini i prijelaz na električna vozila mogli bi istodobno otvoriti priliku za pojedine zemlje, poput Mađarske i Srbije, procjenjuju, istaknuvši da velike kineske banke prate situaciju u srednjoj i istočnoj Europi.

Kineski ICBC osnovao je tako 2019. u Austriji banku koja posluje u cijeloj regiji istočne i srednje Europe, kao i druge kineske banke s podružnicama u regiji, rekao je analitičar agencije Cihan Duran, izdvojivši i primjere Bank of China i China Construction Banka.

Kineski utjecaj
Jako su zainteresirani za Mađarsku, koja spada među najveća tržišta, i nastoje sklapati partnerstva s kineskim tvrtkama u Mađarskoj, ali i s mađarskim tvrtkama u partnerstvu s kineskim ulagačima i fondovima, primjećuju u agenciji.

Mađarska je za premijerskog mandata Viktora Orbana postala važan partner Kine u trgovini i ulaganjima, u suprotnosti sa skupinom drugih članica EU-a koje žele smanjiti ovisnost o drugom gospodarstvu svijeta, podsjeća Reuters.

Komentirajte prvi

New Report

Close