Leasing je poseban oblik financiranja koji se temelji na ideji da je objekt leasinga bolje koristiti nego kupiti. On omogućuje korisniku da opremu ili nekretninu dobije na korištenje na vrijeme koliko mu je potrebna umjesto da je kupi. Ako je vjerovati Tonćiju Lazibatu, Nikoli Knegu i Ameru Konjhodžiću, koji su u svojoj studiji pod nazivom “Utjecaj leasinga na hrvatski deficit robne razmjene”, povijest leasinga seže daleko u prošlost, čak je starija i od danas poznatih i priznatih financijskih institucija. U studiji se tako citira egipatski profesor M. el. Mokhtar Benu prema kojem su prve leasing operacije započele još davne 3100. godine prije Krista u starom Egiptu za vrijeme prvog faraona Menesa. On je navodno vrlo često koristio leasing kakav danas poznajemo, odnosno iznajmljivao je ratarske alate za svoje poljoprivrednike. Drugi povjesničari se kunu da je povijest leasinga čak i starija. Sredinom osamdesetih godina prošlog stoljeća otkrivene su glinene pločice koje su pravi opipljivi dokumentirani dokaz o leasingu, u drevnom gradu Uru, u Mezopotamiji, oko 300 kilometara od današnjeg Bagdada. Svećenici koji su upravljali gradom poljoprivrednicima su iznajmljivali arhaične plugove, lopate, ali i zemlju. To su ujedno postale prve prave zabilježene transakcije u leasingu. Poslije je babilonski kralj Hamurabi pod leasing davao cijeli niz predmeta i alata kao i osobnu imovinu, a takvu su praksu poslije koristili i Rimljani i Grci. Čak je i iznajmljivanje brodova poznato još od vremena drevnih moreplovaca i trgovaca Feničana, što je, prema današnjim kriterijima, prvi pravi leasing opreme.
Leasing u Americi
U 18. stoljeću leasing dolazi u Sjedinjene Američke Države koje su ga toliko usavršile da su postale jedan od prvaka leasinga u modernom dobu. Tada su se na laesing najviše uzimali konji, i to cijele ergele, kola za prijevoz putnika i robe. Potkraj devetnaestog stoljeća krenuo je leasing opreme za gradnju željeznica, leasing riječnih teglenica i lokomotiva, opreme koja se povezivala s industrijskom revolucijom. Početkom 20. stoljeća leasing opreme većinom se financirao ugovorima koje je željeznica sklapala s privatnim proizvođačima za kupnju željezničkih vagona, i to prema ugovorima vrlo sličnima današnjim standardnim kupoprodajnim ugovorima. Prvi operativni leasing u SAD-u odnosio se na proizvođače koji su kupili ili proizvodili vagone i nakon toga ih davali na leasing pod uvjetom da ih samostalno održavaju te da ostanu u njegovu vlasništvu nakon isteka razdoblja leasinga. Dvadesetih godina prošloga stoljeća proizvođači su tražili nove načine prodaje svoje opreme, što je dovelo do nove evolucije leasinga. Proizvodi su promovirani prodajnim ugovorima koji su zatim prodavani uz popuste bankama i financijskim kompanijama. Prošlog stoljeća razvili su se i drugi mnogo kreativniji stimulansi daljnjeg razvoja leasinga. U Drugom svjetskom ratu trebalo je iznaći način za pogodovanje pogođenim ekonomijama. Naime, rat je natjerao mnoge kompanije da pronađu alternativne načine pribavljanja kapitala koji nisu uključivali visoka ulaganja u opremu za proizvodnju koja na kraju rata ne bi mogla više biti korištena. Tako su se počeli pojavljivati razni “formalni” oblici leasinga. Operativni leasing, koji se odnosi na cijeli niz kratkoročnih oblika ugovora o leasingu, razvijen je od leasinga opreme koja je dolazila u paketu s operaterom te opreme, na primjer uz kamion putem ugovora o leasingu dolazio je i vozač. Dugoročni leasing opreme nastao je krajem četrdesetih godina prošlog stoljeća s leasingom željezničke opreme. Godine 1954. US Leasing Corp. postao je prva kompanija koja je počela raditi leasing ugovore za sve vrste opreme na način kakav je danas najuobičajeniji. Paketi ekonomskih stimulansa, promjene poreznih zakona, promjene u računovodstvenim standardima i strukturama leasinga šezdesetih, sedamdesetih i osamsdesetih godina dvadesetog stoljeća učinile su leasing industriju prilagodljivijom.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu