Algoritam na temelju sezonalnosti pokazuje kada kupiti i prodati dionice

Autor: Tomislav Pili , 13. svibanj 2020. u 11:22
Foto: Pool

U pojedinim fazama tijekom godine tržišni instrumenti ulaze u fazu izrazitog rasta vrijednosti.

Domaćoj investicijskoj javnosti uskoro će svoj alat za analizu kretanja dionica temelje sezonalnosti i dioničke fondove koji ulažu na tom principu predstaviti austrijska tvrtka Seasonax.

Tvrtku su osnovali Dimitrij Speck i Christoph Zenk, a već u začetku pridružila im se i Tea Muratović. Ona je iz Hrvatske otišla prije 17 godina u Beč na studij ekonomije, a specijalizirala se u području investicijskog bankarstva i međunarodnog menadžmenta.

Po završetku studija počinje raditi u banci, a karijeru nastavlja u Londonu. Nakon povratka u Beč upoznaje Specka i Zenka. “Nedugo nakon toga zajedno smo osnovali i drugu kompaniju Seasonax Capital. Obje kompanije bave se tržišnim ciklusima i sezonalnošću pojedinih tržišnih instrumenata.

Ustvrdili smo da u pojedinim fazama tijekom godine određeni tržišni instrumenti ulaze u fazu izrazitog rasta zbog različitih efekata. U prvoj kompaniji smo razvili analitički alat, a u drugoj smo naše znanje primijenili na UCITS dioničke fondove”, pojašnjava Muratović.

Na čemu se temelji ideja sezonalnosti financijskih tržišta?

Sezonalnost je prisutna na tržištu već desetljećima. Radi se o fenomenu u kojem rast ili pad  cijena pojedinih tržišnih instrumenata nastupa svake godine u određenom razdoblju. Mnogi ulagači su upoznati sa “Sell in May and go away” efektom koji rezultira natprosječnim prihodima na tržištu kapitala od listopada do travnja. Mi smo otišli korak dalje i naše sezonalne algoritme implicirali na pojedinačne dionice, obveznice, robe i valute pomoću kojih smo mogli ostvariti značajan prihod tijekom cijele godine. Sezonalnost je uvjetovana različitim efektima, a neki od njih koji utječu na rast vrijednosti su kvartalna i godišnja financijska izvješća, porezi, proizvodni ciklusi, raspoloženje ulagača koje je potaknuto povećanom kupnjom pred sam kraj godine. Tu su i efekti povezani s vremenskim prilikama, sjetvom, uzgojem i žetvom koji izrazito utječu na tržište roba. Uz pomoć naših algoritama mogli smo sa velikom preciznošću utvrditi kada nastupa sezonalna faza i izborom pojedinačnih dionica ostvariti velike prinose.

Je li sezonalnost kao metoda analize i izbora dionica potpuno odvojena od fundamentalne i tehničke analize ili se dijelom na njih naslanja?

Sezonalna analiza se svakako naslanja i na tehničku i na fundamentalnu analizu. Tehničku analizu upotpunjuje sa statističke strane prateći aktivnost kretanja cijena vrijednosnica dobivenih iz povijesnih podataka sa ciljem utvrđivanja budućih tržišnih kretanja. Fundamentalnu analizu upotpunjuje prateći financijska izvješća kompanija, koja sačinjavaju kalendarske događaje koji se svake godine iznova događaju i utječu na statističku vjerojatnost ponavljanja sezonalnog trenda.

Tvrdite da dionica Microsofta pokazuje snažno sezonalno razdoblje, pa ste identificirali 11. listopad kao datum kupnje i 8. studeni kao datum prodaje u kojem je moguće ostvariti zaradu. Zašto vrijednost dionica Microsofta u tom razdoblju raste?

Sezonalnost dionice Microsofta je potaknuta njihovim kvartalnim financijskim izvješćima. “Dobitno iznenađenje” događa se kada kompanija objavi rezultate koje se drastično razlikuju od procjena Wall Streeta. Pozitivne brojke često će dovesti do naglog povećanja cijena dionica kompanije, a negativno iznenađenje do brzog pada. U razdoblju od 11. listopda do 8. studenog dionica Microsofta rasla je svake godine od 2009. – izuzev 2012. – i daje veliku statističku vjerojatnost ponavljanja identificiranog trenda i u 2020. godini.

Je li princip sezonalnosti primjenjiv na sve dionice na svim tržištima, odnosno je li primjenjiv na hrvatske dionice na Zagrebačkoj burzi?

Naša strategija i algoritmi su primjenjivi na sve dionice koje su izlistane na svjetskim burzama, pa tako i sve one koje su dio CROBEX-a. Naravno da postoje dionice koje imaju jače ili slabije izraženu sezonalnost tijekom godine. Kod analiza pojedinačnih dionica uvijek preporučujem razdoblje od 10 do 15 godina kako bi mogli bolje utvrditi kako se ta dionica ponašala u različitim tržišnim uvjetima. Sezonalnost je zastupljena i među ostalim tržišnim instrumentima, a hrvatski ulagači se posebno susreću sa sezonalnošću svakog ljeta kada kuna ojača uoči početka glavne turističke sezone.

Je li dolazak pandemije umanjio efekte sezonalnosti?

Pandemija koronavirusa – i rezultirajuća volatilnost dionica na tržištu – jednim je dijelom utjecala na tržišnu sezonalnost. Analizirajući efekte sezonalnosti u prvim mjesecima ove godine možemo utvrditi da su kod nekih dionica bili manje ili više izraženi, ali nisu u potpunosti nestali. Jedan od primjera je dionica Adidasa koja je kao i proteklih 10 godina održala svoj sezonalni trend tijekom ožujka i travnja.

S kime sve surađuje Seasonax?

Za sada smo ostvarili svjetsku suradnju sa Bloombergom i Thomson Reutersom/Refinitivom u čijim smo terminalima implementirati naš analitički alat. Najviše korisnika imamo sa američkog, britanskog i njemačkog tržišta, a posljednjih mjeseci imamo značajan porast i iz Kine, tako da se zaista možemo pohvaliti globalnom zastupljenošću. Ove godine smo ostvarili suradnju i sa financijskim institucijama, koje su naš alat preuzele za svoje retail klijente kako bi dobili bolji uvid u analizu tržišta i identificirali točan datum kupnje i prodaje određenih dionica.

Koriste li hrvatski institucionalni investitori Seasonaxov analitički alat?

Institucionalni investitori kojima smo do sada predstavili naš analitički alat koriste ga u svojim odlukama i imamo zaista jako dobru povratnu reakciju. Baš iz tog razloga prošle godine smo razvili i verziju samog alata za male ulagače kako bismo povećali “investicijsku i tržišnu pismenost” i omogućimo svima koji nemaju pristup Bloombergu i Thomson Reutersu novi aspekt ulaganja. Potrudili smo se da ta verzija bude dostupna na našoj internetskoj stranici i da pomoću dva klika svatko može odlučiti u datom trenutku u koju dionicu (ili neki drugi tržišni instrument) želi uložiti. Pomoću našeg alata ulagači dobivaju pristup podacima za koje bi im inače trebali mjeseci analize. Također u predstojećim mjesecima planiramo par većih suradnji pomoću kojih ćemo moći naš alat i znanje približiti široj publici.

Seasonax Capital upravlja dioničkim fondom koji ulaže po principima sezonalnosti. Koje su najveće dioničke pozicije tog fonda i kakav je prinos zabilježio prošle godine?

Nakon što smo s prvom kompanijom postigli uspjeh i dokazali uspješnost koncepta, odlučili smo osnovati Seasonax Capital koja će se baviti dioničkim UCITS fondovima koji će ulagati po sezonalnom principu. Za našu strategiju i fond dobili smo brojne nagrade. Jedna od njih je SCOPE AWARD 2019 u Berlinu za najinovativniji fond u Njemačkoj, Austriji i Švicarskoj, čime smo nadmašili velike investicijske kuće poput JP Morgana, Robeca i Picteta. Seasonax Global Selection osnovali smo 1. listopada prošle godine i mogu reći da smo u prvim mjesecima do pojave pandemije ostvarili značajne rezultate i prinos veći od 6 posto, što je za trenutnu veličinu fonda koji je još uvijek mali zaista dobar rezultat. Na ovom fondu surađujemo sa velikim imenima poput Baader banke, Hansa Investa i Kreissparkasse Köln. Ulažemo po sezonalnim principima primarno u dionice kompanije velike tržišne kapitalizacije iz SAD-a i Europe. Strategija je jako aktivna i svaki mjesec iznova alociramo 75 posto posto našeg portfelja. U prosjeku držimo mjesec i pol dana 20 dionica koje su zastupljene u indeksima S&P 500 ili Stoxx Europe 600. Sve dionice su diversificirane i zastupaju različite sektore. Seasonax Global Selection namijenjen je ulagačima koji žele ostvariti potencijalno viši prinos u odnosu na obvezničke fondove, a spremni su prihvatiti veće oscilacije vrijednosti udjela na duži rok. Naš fond je svakako pionir sto se tiče ulaganja u pojedinačne dionice za koje smo utvrdili da podliježu sezonalnim i cikličnim trendovima i nadam se da će kao takav biti prepoznat i na hrvatskom tržištu.

Komentirajte prvi

New Report

Close