‘Tuku’ se za specijalne hladnjake za prijevoz cjepiva, ali postoji jedan ozbiljan problem

Autor: Tomislav Pili , 19. studeni 2020. u 07:36
Prijevoznici uobičajeno koriste kontejnere s hladilom, poput smrznutog ugljičnog dioksida za transport lijekova/REUTERS

Vrijednost dionica kompanija koje proizvode posebne kontejnere, poput američkog Cryoporta i njemačkog va-Q-teca, udvostručila se u posljednjih nekoliko mjeseci.

Zrakoplovni prijevoznici ubrzano se pripremaju za posao prijevoza cjepiva protiv koronavirusa što je priličan tehnički izazov s obzirom da se cjepiva moraju skladištiti na vrlo niskim temperaturama.

Kako piše Reuters, nedavno provedena anketa među zračnim teretnim prijevoznicima i špediterima farmaceutskih proizvoda pokazala je da je svega 15 posto kompanija u ovom trenutku spremno za transport cjepiva na -70 stupnjeva Celzijusa, na koliko se mora skladištiti Pfizerov kandidat.

Ublažavanje gubitaka

No, Modernino cjepivo koje se skladišti na manje zahtjevnih -20 stupnjeva Celzijusa već sada može prevesti 60 posto anketiranih kompanija.

S obzirom na potonuće broja putnika zbog pandemije, prijevoz cjepiva mogao bi ublažiti gubitke zrakoplovnih kompanija.

Naime, analitičari sektora zračnog prijevoza procjenjuju da će globalna distribucija cjepiva rezultirati potražnjom za prijevozom od 65.000 tona. To je pet puta više od tonaže cjepiva prevezenog zrakom prošle godine.

Zrakoplovni prijevoznici uobičajeno koriste kontejnere s hladilom, poput smrznutog ugljičnog dioksida poznatijeg kao suhi led, za transport farmaceutskih proizvoda. Međutim, dio prijevoznika nema kontejnere s uređajima za nadzor temperature, što može biti problem u slučaju izvanrednih situacija, poput kašnjenja leta.

65.000

tona potražnje za zračnim prijevozom generirat će globalna distribucija cjepiva protiv koronavirusa

Zrakoplovne kompanije stoga razmatraju niz mogućih rješenja, od nabavke velikih zamrzivača koji se mogu uključiti u struju, ali stoje oko 15.000 eura po komadu, do kanistara s tekućim dušikom.

Investitori na burzi već su prepoznali priliku mogućeg skoka potražnje za takvim specijalnim spremnicima i zamrzivačima, pa se vrijednost dionica kompanija koje ih proizvode, američkog Cryoporta i njemačkog va-Q-teca, udvostručila u posljednjih nekoliko mjeseci.

„S izravnim ugovorima s pet proizvođača temperaturno kontroliranih kontejnera, Korean Air osigurao je dovoljne kapacitete. Trenutno smo u procesu sklapanja ugovora i s još nekim proizvođačima“, poručio je glasnogovornik korejskog prijevoznika.

Air France-KLM tvrdi kako s jednom farmaceutskom kompanijom – nisu otkrili kojom – ubrzano provodi testove prijevoza cjepiva na vrlo niskim temperaturama, vjerojatno preko amsterdamske zračne luke Schiphol.

U testovima se koriste spremnici u koje stane po 5000 doza hlađenih suhim ledom, pojasnila je Reutersu Béatrice Delpuech, direktorica specijalnih prijevoza tereta u Air France-KLM-u. U kasnijoj fazi mogli bi se koristiti i kontejneri unajmljeni od va-Q-teca, dodala je.

Međutim, problem je što teretni zrakoplovi mogu ponijeti ograničenu količinu suhog leda koji se s vremenom pretvara u plin i tako smanjuje količinu kisika u kabini.

Prema dokumentu o prijevozu cjepiva špediterske kompanije DHL, svi širokotrupni zrakoplovi mogu ponijeti najviše tonu suhog leda u hlađenim i izoliranim kontejnerima.

„Ovisno o tipu zrakoplova, uobičajeno ne može biti ukrcano više od nekolicine kontejnera istovremeno“, pojašnjava Joachim von Winning, izvršni direktor udruge zračnih teretnih prijevoznika iz Frankfurta.

Pilot program

Pfizer je izabrao DHL, FedEx i United Parcel Service (UPS) za logističke partnere u distribuciji cjepiva u SAD-u. Kompanija je u ponedjeljak priopćila da je pokrenula pilot program distibucije u četiri savezne države koji će pomoći u definiranju plana distribucije na nacionalnoj i globalnoj razini.

Američki farmaceut također je razvio temperaturno kontrolirane i GPS-om nadzirane kutije koje koriste suhi led da bi očuvale cjepivo na -70 stupnjeva Celzijusa najviše 10 dana.

Međutim, kompanije specijalizirane za transportna rješenja u hladnom lancu, poput švedskog Envirotainera, ističu da su takozvani aktivni kontejneri, opremljeni električnim motorima za hlađenje pošiljke, sigurniji i troškovno učinkovitiji.

Glasnogovornik Envirotainera ističe kako kompanija raspolaže s dvostruko više takvih kontejnera od konkurenata, a spremni su povećati kapacitete za dodatnih 50 posto.

Iz va-Q-teca poručili su ovoga mjeseca da će u narednim mjesecima značajno povećati kapacitete flote svojih kontejnera očekujući rast potražnje zbog prijevoza cjepiva.

Iako im se na prijevozu cjepiva smiješi zarada, zrakoplovne kompanije mnogo su više zainteresirane za povratak uobičajenog poslovanja kada se pandemija suzbije.

„Mislim da je za cijelu industriju učinak cjepiva u suzbijanju zaraze mnogo važniji od prihoda koje će njezin prijevoz donijeti“, izjavio je 11. studenog izvršni direktor KLM-a Pieter Elbers.

Komentirajte prvi

New Report

Close