Žito iz Ukrajine danima čeka na istovar u delti Dunava

Autor: Ana Blašković , 02. kolovoz 2023. u 22:00
Foto: Reuters

Male luke ne mogu se nositi s ogromnim količinama žitarica.

Nakon izlaska Rusije iz crnomorskog sporazuma o sigurnom izvozu, globalna opskrba ozbiljno je uzdrmana i traže se hitna rješenja kako izvesti milijune tona žitarica i krizu hrane. Anton Mojsejev sjedi već treći dan u kabini svog kamiona, parkiranog kraj kafića uz cestu u južnoj ukrajinskoj regiji Odesi. Zbog uskog grla ne može iskrcati žitarice namijenjene prijevozu Dunavom. Čeka zajedno sa stotinama drugih vozača kamiona koji prevoze žito u dunavsku riječnu luku Izmail, sada glavnu izvoznu rutu, piše AFP.

“Ne znam koliko će to još trajati”, rekao je 41-godišnji vozač koji treba isporučiti pšenicu iz Kirovograda u središtu Ukrajine. Ranije je Ukrajina izvozila žitarice preko Crnog mora iz velikih luka i na velikim brodovima, ali je sporazum o sigurnom prolazu propao nakon što se Moskva iz njega odlučila povući 17. srpnja.

Napad dronovima

Rusija je tada počela bombardirati lučku infrastrukturu na Crnom moru pa su goleme količine žita preusmjerene u male luke u delti Dunava, uz granicu s Rumunjskom. “Zato svi dolaze ovamo. Praktično iz cijele Ukrajine”, rekao je 36-godišnji vozač kamiona Serhij Grecik koji je stigao iz središnje oblasti Vinicje. Ranije male i gotovo beznačajne luke, Reni i Izmail postale su ključne za globalnu opskrbu i pokušavaju se nositi s golemim količinama žitarica koje stalno stižu. “Luke Reni i Izmail ne mogu ovo podnijeti jer su kap u moru” u usporedbi s crnomorskim lukama, rekao je Mojsejev. “Ima puno žita, ali ne možemo ga izvesti”.

Kao dodatni problem, Rusija je napala Reni dronovima 24. srpnja zasad je nejasno li ta luka još u funkciji. Glasnogovornica vojske Natalija Gumenjuk rekla je da je “šteta značajna, ali nije u potpunosti zaustavila (funkcioniranje)”.

Svi vozači kamiona s kojima je agencija France presse razgovarala išli su u Izmail. “Ljudi u Reniju kažu da nas tamo još neće prihvatiti”, rekao je Grecik. “Stvari su se pogoršale otkad je Reni bombardiran”, kazao je Mojsejev. “Jedan napad i sve staje, opet sjedimo i čekamo”. U Izmailu, najmanje četiri teretna broda usidrena su u luci ili blizu nje. Kamioni čekaju, ali dizalice ne rade. Vozači krive kišovito vrijeme jer Izmail nema objekte za utovar žita pod zaklonom.

30 milijuna

tona žitarica izvozila je Ukrajina prije rata

Mali grad, s prijeratnim stanovništvom od oko 70.000 ljudi, imao koristi od procvata s prijevozom žitarica. Na glavnoj aveniji vijore se ukrajinske zastave, a asfalt i pločnici izgledaju novo i održavano. Tu su brojni restorani i kafići te jahtaški klub u izgradnji. Dugi redovi kamiona parkirani su uz rub cesta i na asfaltiranim područjima u poljima, čekajući svoj red za istovar.

Čekaju i brodovi

Mnogi nisu označeni, ali neki imaju nazive prijevozničkih tvrtki iz Poljske, Francuske, Njemačke i Češke, ali i ukrajinske tablice. Vozač Igor Skripnik (47) rekao je da čeka osam dana. “Naš brod još nije ušao u luku. Nije jasno zašto”, rekao je, sugerirajući da i brodovi čekaju.

Ukrajinsko ministarstvo vanjskih poslova objavilo je da će izvoziti žitarice preko hrvatskih luka na Jadranskom moru, te da će se žito u Hrvatsku dopremiti Dunavom, a potom željeznicom do jadranske obale. Prije ruske agresije Ukrajina je godišnje izvozila oko 30 milijuna tona žita, a od čega između 16 i 21 milijun tona preko Crnog mora.

Komentirajte prvi

New Report

Close