Izrada novog predsjedničkog zrakoplova mogla bi kasniti do 2029. godine ili čak i dulje, otkrio je visoki dužnosnik američke administracije, piše Reuters. Razlog su problemi u nabavnom lancu i promjene u zahtjevima projekta, što je postalo jasno nakon što je Bijela kuća ovog vikenda priznala da novi zrakoplov neće biti isporučen na vrijeme. Inače, radi se o dva Air Force Onea, koja trebaju zamijeniti ove koji su danas u funkciji.

Naime, američki predsjednik Donald Trump je još tijekom svog prvog mandata, između 2017. i 2021. godine, pregovarao s Boeingom (BA.N) o nabavi dva nova zrakoplova 747-8. No, isporuka tih zrakoplova sada kasni nekoliko godina. Prvotno se očekivalo da će oba zrakoplova biti isporučena u prosincu 2024. godine, no Boeing je pomaknuo rok isporuke na najmanje 2027. ili 2028. godinu, a sada se govori i daljnjem pomicanju rokova.
Iako su kašnjenja frustrirajuća, dužnosnik je za Reuters rekao da se isporuka teško može ubrzati. Boeing se suočava s problemima u nabavi dijelova jer su neki proizvođači u međuvremenu propali. Također, neki zahtjevi za zrakoplov su se promijenili zbog novih potencijalnih prijetnji.
Američki predsjednik Donald Trump, za prvog manda, je od tadašnjeg izvršnog direktora Boeinga Dennisa Muilenburga izvukao obećanje da troškovi programa neće premašiti 4 milijarde dolara za dva zrakoplova. Ti fiksni ugovorni uvjeti, dogovoreni 2018. godine, do sada su Boeingu donijeli gubitak od preko 2 milijarde dolara.
Trenutačni izvršni direktor Boeinga Kelly Ortberg izjavio je da tvrtka surađuje s Elonom Muskom kako bi ubrzala projekt. “Predsjednik želi te zrakoplove što prije, pa radimo s Elonom da vidimo što možemo učiniti da ubrzamo program,” rekao je Ortberg za CNBC.
Prošlog vikenda, predsjednik Trump obišao je 12 godina star Boeing 747 u međunarodnoj zračnoj luci Palm Beach, blizu svoje rezidencije na Floridi. Cilj je bio bolje razumjeti konfiguraciju novih predsjedničkih zrakoplova. Taj zrakoplov, koji je nekad pripadao Kataru, sada služi kao čarter let. Novi Air Force One bit će prostraniji od trenutnog i moći će primiti više ljudi, uključujući i medije, piše Reuters.
Inače, program Air Force One jedan je od najambicioznijih i najkompleksnijih projekata u zrakoplovnoj industriji. Zrakoplovi Air Force One nisu samo transportna sredstva za američkog predsjednika, već i leteći komandni centri opremljeni najsuvremenijom tehnologijom koja omogućava nesmetano obavljanje dužnosti tijekom leta, čak i u slučaju globalnih kriza.
Prvi službeni predsjednički zrakoplov bio je Douglas C-54 Skymaster, kojeg je 1945. koristio Franklin D. Roosevelt. Naziv “Air Force One” službeno je uveden 1953., nakon incidenta kada se zrakoplov s predsjednikom Eisenhowerom našao u istom zračnom prostoru s komercijalnim letom istog pozivnog znaka.
Najpoznatija era Air Force Onea počinje 1962. s Boeingom 707-320B, posebno dizajniranim za predsjednika Kennedyja. Njegova supruga Jackie surađivala je s dizajnerom Raymondom Loewyjem na prepoznatljivoj plavo-bijeloj shemi koja je i danas u upotrebi.
Od 1990. u službi su dva modificirana Boeinga 747-200B. Ovi leteći uredi imaju preko 370 četvornih metara prostora na tri razine, mogu letjeti 12.600 kilometara bez nadopune goriva i opremljeni su najmodernijom komunikacijskom tehnologijom. Služe kao pokretno zapovjedno središte u slučaju nacionalne krize.
Boeing trenutačno, dakle, radi na novoj generaciji Air Force Onea baziranoj na 747-8, koja bi trebala zamijeniti postojeće zrakoplove ibiti svakako napredniji i tehnološki moderniji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu