Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Zapadna inicijativa gradnje cesta i pruga konkurirat će kineskom Novom putu svile

Autor: Tomislav Pili
02. svibanj 2021. u 22:00
Podijeli članak —
Gradnja infrastrukture omogućila je Pekingu širenje utjecaja širom svijeta/REUTERS

Cilj inicijative je potaknuti suradnju između EU i partnera radi podrške visokokvalitetnim projektima.

Europska unija i SAD namjeravaju na sastanku sedam najrazvijenijih država svijeta (G7) pokrenuti inicijativu gradnje infrastrukture u siromašnijim državama koja bi bila konkurent kineskom megaprojektu Inicijativa pojas i put (BRI), poznatijomkao “Novi put svile”.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Kako piše Financial Times, ovoga će mjeseca biti dovršeno polaganje podmorskog optičkog kabela između Europe i Južne Amerike, vrijednog 150 milijuna eura.

Europska unija i SAD namjeravaju na sastanku sedam najrazvijenijih država svijeta (G7) pokrenuti inicijativu gradnje infrastrukture u siromašnijim državama koja bi bila konkurent kineskom megaprojektu Inicijativa pojas i put (BRI), poznatijomkao “Novi put svile”.

Kako piše Financial Times, ovoga će mjeseca biti dovršeno polaganje podmorskog optičkog kabela između Europe i Južne Amerike, vrijednog 150 milijuna eura.

Projekt EllaLink podržava nekoliko razvojnih banaka, među kojima je i Europska investicijska banka.

Poticaj suradnji

Projekt će biti gotov upravo u trenutku kada Europska unija i saveznici obnavljaju inicijativu za suradnju na međunarodnim infrastrukturnim projektima koji bi konkurirali Novom putu svile koji je Pekingu omogućio širenje utjecaja širom svijeta.

Cilj inicijative je potaknuti suradnju između EU i partnera – uključujući Japan, SAD i Indiju – te podržati visokokvalitetne projekte u siromašnijim državama. Očekuje se da će ova tema zauzimati velik dio agende sastanka europskih lidera u svibnju te skupine G7 u lipnju u Ujedinjenom Kraljevstvu.

150

milijuna eura vrijedan je podmorski optički kabel između EU i Južne Amerike

Jedan europski diplomat koji je želio ostati anoniman izjavio je FT-u kako je Zapad do sada pokušavao suzbiti kineski projekt uglavnom floskulama i ispraznim političkim izjavama.

“Nažalost, nema prave geopolitičke strategije ili plana koji je konzistentan i koherentan. Postoji realna potreba zajedničkog rada na infrastrukturnim projektima i izbjegavanja mogućnosti da siromašnije države postanu preovisne o Kini”, kaže FT-ov izvor.

Istraživači s Kiel Instituta za svjetsku ekonomiju te sveučilišta Georgetown na temelju stotinu BRI kreditnih ugovora koje je Kina sklopila s drugim državama potvrdili su ono što kritičari Novog puta svile dugo sumnjaju. Ugovori sadrže neubičajene odredbe o povjerljivosti koje dužniku zabranju objavu uvjeta kredita, a ponekad i samog postojanja duga.

Sporne odredbe

Nadalje, krediti odobreni u sklopu BRI inicijative ne podliježu kolektivnom restrukturiranju, a neke odredbe dopuštaju kineskim vjerovnicima da utječu na unutrašnju i vanjsku politiku dužnika. Podsjetimo, BRI je postao strateški alat kineske vlade od njegova pokretanja 2013. godine.

Kina je do sada podržala gradnju cesta, luka i željezničkih pruga u više desetaka država. Upravo činjenica da BRI traje već sedam godina znatno će otežati realizaciju zapadne inicijative, smatraju kritičari ove ideje.

Dodaju i kako Zapad već debelo kasni, posebno što se tiče infrastrukturnih projekata u Africi. No, dio europskih diplomata smatra kako ne bi trebalo ići na gradnju “hardvera”, već stvoriti partnerstvo temeljeno na dijeljenju standarda. “Tko piše pravila, vlada svijetom”, ističe FT-ov izvor.

Autor: Tomislav Pili
02. svibanj 2021. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close