Rupa u američkim carinama stvorila kineskog diva koji prijeti Amazonu i Zari

Autor: Tomislav Pili , 21. lipanj 2021. u 06:14
Prema nekim procjenama, vrijednost kompanije narasla je na 30 milijardi dolara/SHUTTERSTOCK

Uspon kompanije zasluga je trgovinskog rata s Kinom kojeg je pokrenuo bivši američki predsjednik.

Kineski Shein kojem analitičari tepaju da je “nova Zara” prošloga je mjeseca okončao Amazonovu dominaciju aplikacije za kupnju odjeće s najviše preuzimanja u SAD-u. No, paradoks je da je uspon Sheina omogućila protukineska trgovinska politika bivšeg predsjednika Donalda Trumpa.

Kako piše Bloomberg, većina Amerikanaca starijih od 30 godina za Shein još uvijek nije ni čula. No, aplikacija je iznimno popularna među “Generacijom Z”, pa je prema podacima AppAnniea zauzela vrh ljestvice aplikacija za kupnju s najviše preuzimanja kako u Appleovoj trgovini, tako i Googleovoj.

Posljednja poznata runda dokapitalizacije iz kolovoza 2020. Shein je vrednovala na 15 milijardi dolara, no upućeni izvori Bloomberga tvrde kako je kompanija u međuvremenu svoju vrijednost možda i udvostručila.

Među investitorima se nalaze i globalni financijski divovi kao što je IDG i Sequoia, a prošle godine Shein je angažirao konzorcij banaka Goldman Sachs, Bank of America i JP Morgan kao savjetnike potencijalnog izlaska na američku burzu.

Međutim, glasnogovornica Sheina izjavila je Bloombergu kako kompanija “nema kratkoročnih planova” za početnu ponudu dionica, a na pitanje o tržišnoj vrijednosti skromno kaže kako se ona kreće “oko nekoliko milijardi dolara”.

Dizajn u nekoliko dana

Streloviti uspon na 36 milijardi dolara vrijednom tržištu “brze mode” Shein zahvaljuje tehnologiji, odnosno korištenju analize podataka kako bi uočio promjene u ukusima potrošača. Ta saznanja vrlo brzo – ponekad u svega nekoliko dana – pretvara u dizajn iznimno jeftinih odjevnih predmeta.

Odjeću za Shein proizvodi mreža kineskih tekstilnih tvrtki, a sve što se sašije odlazi u izvoz. Naime, Shein nudi dostavu u više od 200 država svijeta. Upravo je izvoz, i to u Ameriku, ovoj kompaniji donio procvat nakon što je uočila “rupe” u carinskim pravilima SAD-a u vrijeme Trumpova mandata. Tako su mjere koje su trebalo ugušiti kinesku dominaciju u bilateralnim trgovinskim odnosima paradoksalno stvorile još jednu divovsku kompaniju.

Početkom trgovinskog rata između Kine i SAD-a, vlada u Pekingu je kao mjeru potpore domaćem gospodarstvu izmijenila tamošnji porezni sustav. Izmjene su drastično smanjile izvozne troškove kineskim kompanijama.

Tako je 2018. Kina na novu rundu američkih carina odgovorila de facto ukidanjem izvoznih nameta kompanijama koje robu izravno šalju krajnjim kupcima. S druge strane, američka carina još od 2016. dopušta bescarinski uvoz paketa vrijednosti do 800 dolara.

Štoviše, paketi male vrijednosti ostali su izuzeti iz kasnijih Trumpovih povećanja carina na kinesku robu. Tu “rupu” uočio je Shein. U kombinaciji s domaćim poreznim poticajem, od 2018. do 2019. Sheinova prodaja se udvostručila.

Pandemija koronavirusa koja je milijune ljude prislila na kupnju putem interneta dodatno je dala vjetar u jedra kineskoj kompaniji. Lani je vrijednost prodaje skočila na godišnjoj razini za 250 posto, na 10 milijardi dolara.

Nije jedini

Valja naglasiti kako Shein nije jedini kineski trgovac koji je profitirao od trgovinskog rata, a ni zadnji. Zahvaljujući vladinoj potpori, prekogranična elektronička trgovina skočila je 2018. za 67 posto, pokazuju službeni carinski podaci.

Analitičari ističu kako je stranim konkurentima praktički nemoguće iskoristiti ovu prednost. Iako teoretski svaka strana kompanija može registrirati podružnicu u Kini i izravno slati pakete američkim kupcima te tako dobiti porezne olakšice kao i Shein, u praksi je malo vjerojatno da će se to dogoditi, pojašnjava Michael Horowitz, partner u hongkonškoj konzultantskoj tvrtki Retail ROI.

„Ako se Zara, nema šanse da će te zaobići američke uvozne namete jer ne dostavljate robu pojedincima, već trgovinama te uvozite velike količine“, pojašnjava Horowitz.

Prema podacima iz priopćenja za javnost koje kompanija pušta „na kapaljku“, Shein je 2008. osnovao Xu Yangtian. Također poznat pod imenima Chris i Sky, Xu karijeru nije započeo u svijetu mode ili trgovine, već informatike.

Naime, radio je kao stručnjak za optimizaciju internetskog pretraživanja u tvrtki za digitalni marketing koja je surađivala sa izvoznicima. Na početku je svoju tvrtku nazvao Sheinside, ali je 2014. ime skratio u Shein.

Međutim, niz proizvođača odjeće i obuće, velikih i malih, tvrde kako je Shein uspješan jer bezočno krši prava na intelektualno vlasništvo. Primjerice, britanska tvrtka AirWair International, proizvođač čuvenih čizama Dr Martens, tužila je kineskog trgovca zbog „jasne namjere prodaje krivotvorene robe“, stoji u tužbi u koju je uvid imao Financial Times.

AirWair International tvrdi kako se na Sheinu prodaju „čizme Martin“ i to za djelić cijene izvornih „martensica“. Britanska kompanija tvrdi kako Shein ne samo da prodaje izravne kopije njezinih proizvoda, već i koristi izvorne fotografije Dr Martens obuće na svojim stranicama. Shein je te optužbe odbacio.

Komentirajte prvi

New Report

Close