Novi avion za Boeing je postao noćna mora

Autor: Tomislav Pili , 20. lipanj 2022. u 14:00
Sadašnji Air Force One isporučen je 1990., a novi će doći tek 2026./REUTERS

Air Force One već je donio Boeingu 1,1 milijardu dolara gubitaka.

Leteći simbol američke moći – predsjednički zrakoplov Air Force One – za njegovog je proizvođača postao noćna mora i prava spalionica novca.

Kako navodi Financial Times, Boeing je zabilježio više od 1,1 milijardu dolara troškova povezanih s kašnjenjem proizvodnje dva modificirana zrakoplova 747-800 koje je administracija naručila kako bi zamijenili modele još iz 80-ih godina.

‘Tu smo gdje smo’
U tu je cifru uključen i gubitak od 660 milijuna dolara objavljen u izvješću za prvo tromjesečje uslijed viših cijena dijelova i komponenata za proizvodnju zrakoplova. Time je samo dodatno utrljana sol na Boeingovu ranu kada je riječ o ugovorima u obrambenom sektoru.

Prema izračunima FT-a, Boeing je od 2018. zabilježio gotovo 4,4 milijarde dolara na nizu ugovora u sektoru namjenske industrije. U to spada projekt zrakoplova za nadopunu gorivom u zraku KC-46A, zatim zrakoplova za obuku T-7A Red Hawk, drona MQ-25 te svemirske kapsule Starliner.

Vodstvo kompanije sada priznaje da su nevolje s Air Force One započele kada je bivši predsjednik Donald Trump na Twitteru napisao da su troškovi proizvodnje predsjedničkog zrakoplova izmakli kontroli i zatražio otkazivanje narudžbe.

To je Boeing prisililo na pregovore o novom ugovoru koji je cijenu spustio na 3,9 milijardi dolara, što je bio dodatni troškovni udarac. Naime, i prethodni revidirani ugovor cijenu je spustio na 4,3 milijarde dolara, znatno manje od procijenjene realne cijene od 5 milijardi dolara.

3,9

milijardi dolara cijena je Air Force One iz posljednjeg ugovora

Taj posljednji ugovor rezultat je “vrlo jedinstvenog trenutka, vrlo jedinstvenih pregovora, vrlo jedinstvenog seta rizika koji Boeing vjerojatno nije trebao preuzeti”, izjavio je u travnju tijekom prezentacije rezultata financijskim analitičarima izvršni direktor Dave Calhoun koji je kormilo preuzeo 2020. godine. “No, tu smo gdje smo”, dodao je Calhoun.

Ugovori koje Boeing ima s američkim ministarstvom obrane, a tu spada i ugovor o gradnji Air Force One, imaju ugrađene fiksne cijene što znači da svako povećanje troškova mora podnijeti kompanija.

Dave Calhoun, čiji je prethodnik Dennis Muilenburg ispregovarao ugovor o novom Air Force One, ističe kako ugovor s fiksnim cijenama donosi nesrazmjerno velike rizike u odnosu na poremećaje u dobavnim lancima, utjecaju zaraze koronavirusom na zaposlene te rast inflacije. Dioničarima je kazao kako će on “imati vrlo različitu poslovnu filozofiju”.

Posebni zahtjevi
Međutim, ta promjena smjera neće biti ni brza ni jednostavna. Boeingova namjenska proizvodnja, koja donosi više prihoda nego mnogo poznatije poslovanje s civilnim putničkim zrakoplovima, u prodajnim prihodima za 2021. generirala je 68 posto iz ugovora s fiksnim cijenama.

Rizik ugovora s fiksnim cijenama posebno je primjetan kod predsjedničkog zrakoplova. Naime, taj je zrakoplov preuređen po posebnim zahtjevima, pa je 371 četvorni metar predviđen za predsjedničke odaje.

Zrakoplov ima i posebne kabine za visoke dužnosnike Bijele kuće, osoblje Tajne službe te novinare. Medicinski odljeljak koncipiran je da može poslužiti i kao operacijska dvorana, a potrebno je osigurati prostor i za sofisticiranu elektroničku i komunikacijsku opremu. Zrakoplov mora imati i mogućnost nadopune gorivom u letu.

K tome, zahtjevi vojske mogu se mijenjati tijekom proizvodnje aviona. Ne treba zanemariti da u projekt mogu biti uključeni samo zaposlenici koji su prošli sigurnosnu provjeru, što smanjuuje broj potencijalnih radnika.

Prema tvrdnjama Ratnog zrakoplovstva, novi Air Force One trebao bi biti isporučen do kraja 2026. dvije godine nakon prvotnog roka. To je “očito značajno kašnjenje”, kazao je Kongresu u svibnju dužnosnik zrakoplovstva Andrew Hunter.

No, to ne znači da nabavka novog predsjedničkog zrakoplova neće porezne obveznike dodatno stajati. Upravo suprotno – zbog kašnjenja isporuke novog modela Ratno će zrakoplovstvo zatražiti dodatno proračunsko financiranje za održavanje starog modela isporučenog 1990. godine.

Komentirajte prvi

New Report

Close