Samo jedno pitanje Elona Muska izazvalo je žestoku reakciju, nije isključeno da opet skupo plati

Autor: Tomislav Pili , 09. studeni 2021. u 08:00
FOTO: REUTERS/Michele Tantussi/File Photo

Najbogatiji čovjek na svijetu nije kazao da će iduće godine morati platiti porez na opcije koje je stekao 2012. godine.

Neuobičajeni primjer “burzovne demokracije” u režiji Elona Muska, osnivača američkog proizvođača električnih automobila Tesla Motors, izazvao je žestoku reakciju zakonodavne vlasti.

A s obzirom da Musk već ima “povijest” tvitanja o potencijalnim potezima na burzi zbog čega se našao i na meti Komisije za burze i vrijednosnice (SEC), nije isključeno da opet plati kaznu, tim više jer tržište nije ignoriralo rezultate Muskove ankete.

Protiv prijedloga demokrata

Trenutno najbogatiji čovjek na svijetu s imovinom od 338 milijardi dolara tijekom vikenda postavio je pitanje svojoj sljedbi na Twiiteru koja broji 62,7 milijuna ljudi bi li trebao prodati desetinu od 17 posto udjela u kompaniji vrijednog 208 milijardi dolara.

Razlog je pronašao u prijedlogu zastupnika Demokratske stranke prema kojem bi milijarderi trebali plaćati porez i na nerealizirane kapitalne dobitke, kazavši kako će vlasti vjerojatno nakon bogataša početi na taj način oporezivati i srednju klasu. Kako prenose mediji, glasovalo je 3,5 milijuna Muskovih pratitelja, a njih 58 posto smatralo je da bi trebao prodati te dionice.

208

milijardi dolara trenutno vrijedi 17 posto udjela u Tesli koje drži Elon Musk

Musk je prije otvaranja glasovanja naglasio kako će poštovati svaki ishod. Na vijest o rezultatima Twitter glasovanja prvo su reagirale Tesline dionice uvrštene na Frankfurtskoj burzi čija je cijena jučer po otvaranju trgovanja pala gotovo 8 posto na 980 eura. Inače, Tesline dionice uvrštene na Nasdaqu tijekom ove godine poletjele su više od 73 posto, daleko bolje od indeksa koji je ojačao 24 posto.

Vrijednost dionica za koje je Musk zatražio savjet pratitelja iznosi više od 20 milijardi dolara, prema posljednjoj tržišnoj cijeni od 1222 dolara. Podsjetimo, Musk za svoj rad ne dobiva mjesečnu plaću ili bonuse.

Zarađuje kroz kontroverzni sustav nagrađivanja za Tesline rezultate poslovanja predstavljen prije tri godine. Naime, kada kompanija dosegne jedan od 12 definiranih ciljeva poslovanja te cijena dionica dođe na određene razine, Musk dobiva velike tranše opcija na dionice.

No, paket opcija koje je stekao još 2012. razlog je zašto će Musk morati prodati dio dionica, koliko god tvrdio da to radi zbog poreznog prijedloga demokrata. Kako piše CNBC, Musk je 2012. stekao opcije na kupnju 22,8 milijuna dionica po cijeni od 6,24 dolara.

Te dionice danas vrijede gotovo 28 milijardi dolara. Opcije ističu u kolovozu iduće godine, a pri sadašnjoj cijeni Musk bi morao platiti čak 15 milijardi dolara poreza.

Naime, uz savezni porez po stopi od 37 posto uz dodatnih 3,8 posto neto investicijskog poreza, morao bi platiti i namet koji propisuje Kalifornija od 13,3 posto. Time bi ukupno porezno opterećenje doseglo 54,1 posto.

Žestoke reakcije

Međutim, njegov potez izazvao je žestoke reakcije u Kongresu. Ron Wyden, čelnik senatskog Odbora za financije iz redova demokrata, izjavio je kako pitanje hoće li najbogatiji čovjek na svijetu platiti porez ne može ovisiti o rezultatima glasovanja na Twitteru, prenosi Financial Times.

Ako Musk posluša savjet svoje Twitter sljedbe, burza će ipak bez većih problema uspjeti “progutati” tu količinu dionica jer se radi o jednom od najlikvidnijih izdanja na Wall Streetu. Naime, prosječni dnevni promet Teslom u posljednja tri mjeseca iznosi 25 milijardi dolara što znači da Musk namjerava prodati 80 posto dnevnog volumena.

Za očekivati je da Musk toliku količinu neće prodati odjednom, već u u nekoliko tranši, kao 2020. kada je prodao udjel vrijedan 12,3 milijarde dolara u tri paketa. Iako prodaje velikih paketa dionica vodećih ljudi kompanije u pravilu nisu dobar signal, analitičari smatraju da ovo neće izazvati značajnu korekciju cijene s obzirom na golemi interes institucionalnih i malih ulagača za tom dionicom najvrednijeg proizvođača automobila.

Komentirajte prvi

New Report

Close