Matcha manija ne prestaje osvajati svijet. Svjetlozeleni japanski čaj, koji je nekada bio rijetkost, sada se može pronaći gotovo na svakom koraku i to u raznim oblicima – od Starbucksovih lattea u Ujedinjenom Kraljevstvu do Krispy Kreme krafni u Singapuru.
Globalna potražnja i utjecaj influencera
Globalnu pomamu za tim napitkom potaknule su objave influencera na društvenim mrežama koji redovito objavljuju recenzije te dijele savjete i recepte za njegovu pripremu. Hashtag “#MatchaTok” zabilježio je milijune pregleda, što je dodatno ubrzalo rast potražnje za tim čajem.
Njegova rastuća popularnost također je povezana s postpandemijskim turističkim boomom u Japanu, pri čemu slab tečaj jena tu zemlju čini atraktivnijom destinacijom za strane posjetitelje. Uz to, raste i potražnja za japanskom robom koja je postala pravi trend među potrošačima.
Zbog tako velikog interesa, potražnja za matcha prahom dosegnula je nove visine. Lauren Purvis koja se bavi uvozom čaja, za BBC je izjavila da njezini klijenti primjećuju kako se zalihe, koje su ranije trajale mjesec dana, sada potroše u samo nekoliko dana.
“Neki kafići čak traže po kilogram dnevno. Padaju u očaj jer nastoje pratiti rastuću potražnju”, kazala je Purvis, vlasnica tvrtke Mizuba Tea Co.
S povećanom potražnjom, cijene matche također rastu. Osim što se suočavaju s izazovima u proizvodnji zbog ekstremnih vrućina i američkih nameta na japanske proizvode, manji prinosi iz godine u godinu dodatno podižu cijene.
Izazovi proizvodnje i nestašica
Tradicionalni proces proizvodnje matche, koja je poznata po svojim zdravstvenim blagodatima, visokom sadržaju kofeina i jedinstvenom okusu, vrlo je složen i zahtjevan. Matcha se proizvodi od zelenih listova čaja poznatih kao tencha, koji se uzgajaju u hladovini kako bi se razvila karakteristična “umami” nota – slanog okusa koji nadopunjuje prirodnu slatkoću.
Nakon berbe, listovi se suše i melju u prah pomoću kamenih mlinova, a proizvodnja je izuzetno spora, jer jedan mlin može proizvesti samo 40 grama matche na sat.
No, rekordne vrućine proteklih mjeseci ozbiljno su ugrozile usjeve, a u regiji Kyoto, koja proizvodi četvrtinu japanske tenche, suše i visoke temperature smanjile kvalitetu i količinu berbi.
Osim toga, Japan se suočava i s manjkom radne snage u poljoprivredi, s obzirom na to da starenje stanovništva i nedostatak mlađih radnika negativno utječe na proizvodnju.
Čim otvore svoja vrata, trgovine u gradu Ujiju, gotovo svakodnevno isprazne police s čajem jer turisti neprestano kupuju matchu. Zbog toga su mnoge od njih uvele ograničenja na količinu matche koju kupci mogu nabaviti.
“U našoj trgovini dopuštamo kupcima da kupe samo jednu limenku matche jer su posjetitelji ove godine udvostručeni“, rekla je Atsuko Mori, direktorica Camellia Tea Ceremonyja, ugledne trgovine u Kyotu.
Osim trgovina, ni kafići i restorani nisu pošteđeni problema s nestašicom. Rie Takeda, majstorica čaja koja radi za Chazen, lanac koji se bavi ceremonijama čaja u Tokiju, navodi kako je potrebno pažljivo pratiti zalihe matche jer su narudžbe, koje su nekad stizale za nekoliko dana, sada postale sporije i mogu potrajati i više od tjedan dana.
Nedostatak čaja doveo je do rasta cijena, pa su cijene u Chazenovim poslovnicama ove godine porasle za 30 posto. Takeda smatra da potražnja i dalje raste, što je prilika za širenje svijesti o japanskoj kulturi.
“Potražnja je dobra jer pomaže ljudima da bolje upoznaju japansku tradiciju”, dodala je Takeda.
Podaci japanskog Ministarstva poljoprivrede pokazuju da je proizvodnja matche gotovo utrostručena između 2010. i 2023. godine, dok je izvoz zelenog čaja, uključujući matchu, lani porastao za 25 posto.
Iako cijene rastu, postoji i pokret koji potiče svjesnu potrošnju i poziva na umjerenost. Aktivisti i zaljubljenici u matchu pozivaju ljude da ne gomilaju prah i da uživaju u njemu u njegovom čistom obliku, umjesto da ga koriste pri kuhanju ili u receptima.
„Pomalo je tužno vidjeti kako se matcha visoke kvalitete koristi pri kuhanju, gdje često gubi svoj delikatni okus“, izjavila je Mori.
Globalna japanska organizacija za čaj potiče potrošače da koriste matchu niže kvalitete, koja je pogodnija za kuhanje i kućne recepte, dok se visoko kvalitetna matcha najbolje koristi u tradicionalnim napicima.
Povećanje cijena matche također je povezano s novim američkim carinama na japanske proizvode. Ugovor o trgovini između Japana i SAD-a, koji je stupio na snagu, uključuje 15-postotni porez na japanske proizvode koji ulaze u SAD.
Distributeri matche pripremaju se za utjecaj američkih carina. Purvis vjeruje da bi specijalizirani čajevi trebali biti izuzeti od tih nameta, jer ne postoji američka industrija koju Japan u tom segmentu ugrožava.
„S obzirom na to da japanski čaj nije uzgajan u SAD-u, nadamo se da će doći do spoznaje da specijalizirani čaj treba biti izuzet“, zaključila je Purvis.
Iako su cijene matche visoke, stručnjaci smatraju da bi situacija mogla biti povoljnija u budućnosti, iako to neće biti uskoro.
“Trenutačno je boom, ali vjerujemo da će se potražnja smiriti u sljedeće dvije do tri godine“, smatra Masahiro Nagata, suosnivač Matcha Tokya, jednog od popularnih kafića u Tokiju.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu