Javni dug zemalja Europske unije i eurozone u trećem se kvartalu 2012. više-manje zadržao na razinama iz drugoga; na 90, odnosno 85 posto BDP-a. No, u odnosu na isto doba godinu prije povećan je za više od tri postotna boda. Na Cipru, u Irskoj i Španjolskoj porastao je pritom za više od 10 bodova, a znatno više od prosjeka nabujao je i u Portugalu (sa 110 na 120%) i Italiji (sa 120 na 127% BDP-a), dvjema članicama koje visinom duga drže drugo i treće mjesto u EU. Ti nedavno objavljeni Eurostatovi podaci samo su neugodan podsjetnik na i dalje ranjivo okruženje i pritiske fiskalne konsolidacije kojima dužnička kriza izlaže vlasti europskih zemalja. U čarobiranju između potrebe konsolidiranja javnih financija i nastojanja da se podigne konkurentnost i krhki ekonomski rast mnoge vlade posljednjih godina posežu za mjerama štednje, ali i brojnim zahvatima u porezne sustave. Zbog toga se danas, uostalom, sve češće govori i o ugroženosti europskoga socijalnog modela, koji je pod pritiskom već zbog demografije i slaba rasta, a kriza ga samo čini izraženijim.
Raznoliko društvo u EU
Iako porezne reforme podrazumijevaju s jedne strane rasterećenja, a s druge dodatna opterećenja (kroz više porezne stope ili proširenja osnovica), one novije rezultirale su zaustavljanjem višegodišnjeg trenda smanjenja udjela poreznih prihoda u BDP-u u zemljama Unije, kao uostalom i Hrvatske. Prema podacima europskih statističara, nakon četiri godine pada udjela tih prihoda u BDP-u (što prema metodologiji Eurostata uključuje i socijalne doprinose), u 2011. on je porastao sa 39,6 na 40 posto BDP-a 27 članica EU, odnosno sa 40,3 na 40,8 posto BDP-a eurozone, pri čemu je u 11 zemalja tako mjereno porezno opterećenje smanjeno, a u 16 povećano. Koliko je pak EU raznoliko društvo, pokazuju i velike razlike tih udjela među pojedinim članicama. U Danskoj on iznosi čak 48,5 posto, dok je u Bugarskoj, Litvi i Letoniji ispod 28 posto BDP-a. Gotovo u pravilu udjel poreznih prihoda u BDP-u u starim je članicama (razvijenijim ekonomijama) osjetno veći nego u novima. Kako podsjeća Vjekoslav Bratić s Instituta za javne financije (IJF) u analizi poreznih reformi, stare članice većinom prikupljaju približno podjednako novca od izravnih i neizravnih poreza te socijalnih doprinosa, dok se nove u većoj mjeri oslanjaju na neizravne (poput PDV-a). Porast udjela poreznih prihoda u BDP-u samo dijelom odražava proaktivne porezne mjere pojedinih zemalja u kroćenju deficita, tj. da je to je samo jedan od razloga njegovih oscilacija po godinama.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.http://hr.wikiquote.org/wiki/Hrvatske_poslovice
Uključite se u raspravu