Hollywood se ne može više pouzdati ni u srednju Europu

Autor: Lucija Špiljak , 24. studeni 2021. u 22:00
Rosamund Pike iz serije ‘The Wheel of Time’ koja je nedavno snimljena u srednjoj Europi/Reuters

Zbog nedostatka snimateljskih ekipa srednjoeuropski producenti odbijaju dio poslova američke filmske industrije.

Hollywoodske producentske kuće već su neko vrijeme stavljene pred zid zbog kvalificiranih radnika kojih manjka u srcu američke filmske industrije.

Stoga su zavirili u srednju Europu koja se posljednjih godina rangirala kao najveće međunarodno središte filmske produkcije u Europi nakon Velike Britanije, doživjevši rekordan skok u novom američkom filmskom i televizijskom poslovanju na oko milijardu dolara ove godine.

Priroda i iskusna ekipa
Amerikance je u srednjoj Europi najviše privukao krajolik, priroda i dvorci, ali i iskusna ekipa, niži troškovi rada i izdašni porezni poticaji, posebno u Češkoj i Mađarskoj. Kako Reuters navodi, ove su godine ulaganja u projekte snimanja u Mađarskoj i Češkoj na putu da nadmaše rekordne brojke iz 2019. od oko 405 milijuna eura, odnosno 512 milijuna dolara.

Međutim, ni u regiji ne cvjetaju ruže i čini se da su neke od američkih produkcijskih kuća zagrizle više nego što mogu prožvakati. Hollywood, naime, pokušava zadržati korak s obzirom na “veliki apetit” klijenata poput Netflixa, Amazona i Applea koji se natječu u isporuci novog sadržaja i privlačenju potrošača, no pritom je upitna kvaliteta sadržaja.

405

milijuna eura vrijednost je produkcija u Mađarskoj i Češkoj u 2019.

Čak je i mađarski Korda Studios, div u filmskom sektoru s jednom od najvećih svjetskih zvučnih pozornica, rekao za Reuters da se usredotočuje na manje emisija i filmova kako bi održao kvalitetu. Morali su, kažu, smisliti maštovite načine kako učiniti više s manje.

“Redatelji moraju biti pametniji. Štedimo na resursima, vremenu i ljudima”, rekao je izvršni direktor Gyorgy Rajnai. Korda uvozi ekipe za snimanje i setove iz zemalja poput Slovačke, Rumunjske i Hrvatske.

Jedan od problema s kojima se susreću manje producentske kuće su divovski projekti poput Netflixova akcijskog trilera od 200 milijuna dolara “Sivi čovjek” koji je nedavno završen u Pragu jer uzimaju mnoge lokalne talente, prema tvrdnjama ljudi unutar industrije.

Druge producentske tvrtke krenule su sa zapošljavanjem manje iskusnog osoblja, a u nekim slučajevima primorani su odbiti filmske projekte.

Usko grlo
”Ili možemo pokupiti ekipu ili ćemo reći ne projektu. To je zeleno ili crveno svjetlo. To je usko grlo u industriji”, dodao je Rajnai. Izazovi u regiji, koja je nedavno bila domaćin znanstveno-fantastičnog filmskog epa “Dina” i serije “The Wheel of Time”, odražavaju nedostatak kvalificiranih produkcijskih radnika diljem svijeta, od Hollywooda do Queenslanda.

Jonathan Olsberg, izvršni predsjednik konzultantske tvrtke Olsberg SPI sa sjedištem u londonskoj filmskoj industriji, očekuje da će se potrošnja globalne produkcije na igrane filmove, televizijske serije i dokumentarne filmove vratiti na razinu prije pandemije od 177 milijardi dolara 2022. godine.

”Ovo je temeljni globalni problem i s tim ćemo se nestašicama osjećati godinama koje dolaze”, rekao je. Srednja Europa već dugo bilježi nedostatak kvalificiranog osoblja u mnogim industrijama, a koji je posebno izražen u Češkoj.

“Postoji pritisak na nacionalne filmske komisije i filmske institucije, kao i na lokalne studije i filmske producentske kuće”, rekla je Pavlina Zipkova, čelnica Češke filmske komisije. Netflix, Amazon i Apple odbili su komentirati nedostatak scenskog osoblja u regiji i moguće posljedice.

U Dazzle Picturesu sa sjedištem u Pragu, direktor Geoffrey Case rekao je da ovaj postprodukcijski studio svakodnevno prima ponude od potencijalnih klijenata iz cijelog svijeta koji traže pomoć u doradi filmova i TV serija.

To je stvorilo situaciju u kojoj količina posla u ponudi daleko nadmašuje ono što neke tvrtke mogu podnijeti.

“Većini umjetnika u našoj tvrtki obratile su se konkurentske tvrtke. Stalno dobivaju ponude. U stara vremena bilo je poštovanja od konkurenata. Nisi samo pokušao loviti ljude. Ali sada je to konstantno jer su ljudi očajni”, rekao je Case, čiji se tim fokusira na vrhunske vizualne efekte. 

Komentirajte prvi

New Report

Close