Podaci Europskog udruženja proizvođača automobila (ACEA) pokazuju da je prodaja novih automobila u Europi u srpnju 2025. porasla za 5,9 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine, što je najveći mjesečni rast od travnja 2024. godine.
Taj zamjetan porast donosi olakšanje europskoj industriji vozila suočenoj s padom potrošačkog povjerenja. Podršku tom rastu dale su elektrifikacija i povećana potražnja za električnim automobilima, osobito plug-in hibridima i vozilima na baterijski pogon, čija je prodaja zabilježila dosad najveće povećanje.
Višestruki izazovi
Njemačka se istaknula snažnim godišnjim rastom prodaje električnih vozila (BEV) od 58 posto te plug-in hibrida od impresivnih 83,6 posto, poglavito zahvaljujući novim poticajima koji su zamijenili prijašnji sustav subvencija, ukinut 2023. godine.
Međutim, unatoč snažnom rastu ukupne prodaje električnih vozila, Tesla je u Europi suočen s padom tržišnog udjela sedmi uzastopni mjesec. U srpnju su prodali tek 6600 vozila, što je pad od 40,2 posto u odnosu na srpanj prethodne godine, a tržišni udio pao im je s 1,4 na 0,8 posto. S druge strane, kineski proizvođač BYD ostvario je impresivan rast od 225,3 posto, prodavši 13.503 vozila te time dosegnuvši tržišni udio od 1,2 posto, čime je prestigao Teslu. Ukupna prodaja automobila u Europskoj uniji, Velikoj Britaniji i zemljama Europskog udruženja slobodne trgovine (EFTA) dostigla je 1,09 milijuna vozila u srpnju. Dok su Volkswagen i Renault zabilježili godišnje poraste od 11,6 posto, odnosno 8,8 posto, prodaja Stellantisa pala je za 1,1 posto.
Tesla se suočava s višestrukim izazovima, među kojima je najistaknutija oštra konkurencija kineskih proizvođača poput BYD-a, koji nude cjenovno pristupačne i tehnološki sofisticirane modele. Reputaciju Tesle u Europi dodatno su narušile kontroverze vezane uz političke stavove izvršnog direktora Elona Muska, uključujući njegovu otvorenu potporu desničarskim strankama u Njemačkoj i Velikoj Britaniji.
To je izazvalo prosvjede i nezadovoljstvo među potrošačima, što je negativno utjecalo na prodaju. Wall Street Journal naglašava da je ovo već sedmi mjesec zaredom da Tesla bilježi pad prodaje u Europi, dok BYD prodaje višestruko više vozila zahvaljujući nižim cijenama i tehnološkoj inovativnosti, među kojima su brzo punjenje i autonomne mogućnosti. BBC Business News dodatno pojašnjava da Tesla gubi tržišni udio u ključnim zemljama Europe, dok BYD uspješno širi tržište, unatoč carinskim i regulatornim preprekama.
U izjavi za Reuters Elon Musk priznao je sadašnje teškoće: “Suočavamo se s izazovnim kvartalima, dijelom zbog odgode lansiranja naših novih modela. Međutim, nastavljamo s inovacijama i novim pristupima kako bismo povratili povjerenje kupaca i tržišni udio. Svjesni smo da politika i vanjski čimbenici trenutačno utječu na percepciju našeg brenda, no vjerujem da će naša tehnička superiornost i kontinuirane inovacije ponovno pridobiti povjerenje kupaca”, rekao je.
“Iako je tržište izazovno, naša misija ostaje nepromijenjena – ubrzati tranziciju svijeta na održivu energiju, što zahtijeva neprestani rad i prilagodbu. Novi proizvodi koje pripremamo i nadolazeće tehnologije omogućit će nam povratak rasta, a naše će vozilo postati privlačniji izbor za širok spektar kupaca u Europi”, optimističan je Musk.
Sporna mjera EU-a
Industrija izražava zabrinutost i zbog sve strožijih ekoloških regulacija. Generalni direktor ACEA-e, Ola Kaellenius, potpisao je pismo Europskoj komisiji u kojem se osporavaju ciljevi EU-a o potpunom ukidanju emisija vozila do 2035., navodeći da su ti ciljevi trenutačno neizvedivi i imaju ozbiljne implikacije za profitabilnost proizvođača.
Naime, prema dokumentima i analizama Europske komisije, cilj je da od 2035. godine svi novi automobili koji se prodaju na tržištu EU-a budu vozila s nultom emisijom CO2, odnosno potpuno električni ili na druge tehnologije bez štetnih emisija. Ta mjera dio je šire strategije EU-a za postizanje klimatske neutralnosti do 2050. godine. Međutim, zabrinutost proizvođača odnosi se na tehničku spremnost tržišta, dostupnost infrastrukture kao što su punionice te visoke troškove proizvodnje takvih vozila.
Iako tržište električnih vozila u Europi sve više raste, pad prodaje Tesle i porast BYD-a ilustriraju dinamične promjene u sektoru. Kineski proizvođači sve agresivnije zagovaraju svoj status ključnih konkurenata, prisiljavajući proizvođače da ubrzaju inovacije i prilagode poslovne strategije kako bi održali konkurentnost u rastuće zahtjevnom tržišnom okruže
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu