Investicijska kompanija Warrena Buffetta, Berkshire Hathaway, službeno je okončala svoje vlasništvo u kineskom proizvođaču električnih vozila BYD, čime je završena plodna investicijska saga duga gotovo dva desetljeća.
Prema službenim izvještajima, Berkshire Hathaway je tijekom prvog kvartala 2025. godine u potpunosti prodao sve svoje dionice u BYD-u, što je označilo kraj 17-godišnjeg partnerstva koje je donijelo višestruke milijarde dolara profita američkom investicijskom gigantu, izvještavaju Reuters i CNBC.
Zdravo hlađenje sektora
Berkshire je u BYD ušao 2008. godine kupivši oko 225 milijuna dionica za približno 230 milijuna dolara, što je u vrijeme prve akvizicije činilo otprilike 10-postotni udio u kompaniji koja se u međuvremenu razvila iz regionalnog proizvođača baterija u globalnog lidera u proizvodnji električnih i hibridnih vozila. Tijekom investicijskog perioda vrijednost dionica porasla je više od 20 puta, stoga je ova dugoročna oklada pokazala impresivan povrat na ulaganje.
Proces dezinvesticije počeo je sredinom 2022., kada je Berkshire Hathaway počeo postupno smanjivati svoj udio prodajom dionica, a krajem 2024. njegov udio pao je ispod zakonski nužnog praga od pet posto za javno izvještavanje o vlasništvu na hongkonškoj burzi, što potvrđuju Reuters i CNBC. Konačno povlačenje dovršeno je do kraja ožujka ove godine, pri čemu je vrijednost dionica, prema posljednjem izvješću Berkshireove energetske podružnice, zabilježena kao nula.
Izlazak iz BYD-a dolazi u vrijeme kada kompaniju pogađaju izazovi usporavanja domaće potražnje u Kini te regulatorni pritisci usmjereni na sprječavanje štetnih cjenovnih ratova unutar tržišta električnih vozila. BYD je četvrti mjesec zaredom zabilježio pad domaće prodaje, koja čini gotovo 80 posto njegovih ukupnih globalnih isporuka. Zbog tih okolnosti, kompanija je smanjila prognozu godišnje prodaje za približno 16 posto, na cilj od 4,6 milijuna vozila, kako izvještavaju Reuters i Financial Times.
Odluka Berkshire Hathawaya da zatvori svoj udio u BYD-u tumači se kao dio strategije preusmjeravanja kapitala, a ne gubitka povjerenja u temeljne poslovne performanse kompanije. BYD i dalje ostaje ozbiljan konkurent američkom divu Tesli, s kontinuiranim ulaganjima u istraživanje i razvoj i snažnim tržišnim prisustvom u Aziji, Latinskoj Americi i Europi, dok istodobno odgovara na sve izraženiju konkurenciju i turbulencije na globalnom tržištu neizbježnim pritiscima i regulatornim izazovima.
BYD je u proteklih nekoliko godina pokazao izniman rast profitabilnosti i značajno povećao svoj tržišni udio u sektoru novih energetski vozila, uključujući i snažan rast u europskim zemljama. Ipak, kako navode Reuters i Bloomberg, 2025. godina donosi jasnije signale zdravog hlađenja sektora, što se odražava na performanse kompanije i njezin odnos prema tržišnim očekivanjima.
U izjavi na kineskoj društvenoj mreži Weibo, Li Yunfe, viši menadžer za odnose s javnošću BYD-a, izrazio je zahvalnost Berkshire Hathawaya za investicijsku podršku tijekom gotovo dva desetljeća: “Ulaganje u dionice podrazumijeva kupnju i prodaju, što je uobičajeni i standardni dio tržišnog procesa. Zahvaljujemo Charliju Mungeru i Warrenu Buffettu na prepoznavanju BYD-a te im zahvaljujemo na njihovoj investicijskoj podršci tijekom proteklih 17 godina.”
Širok portfelj ulaganja
Buffettov ulazak u BYD smatran je jednom od njegovih najupornijih i najprofitabilnijih instrumenata u sektoru zelenih tehnologija, koji je uz podršku partnera poput Charlija Mungera, pokazao jasnu viziju ulaganja u budućnost električnih vozila i održive energije. Iako se sada povlači iz ovog specifičnog udjela, Buffettova investicijska filozofija usmjerena na dugoročne vrijednosti i dalje ostaje prepoznatljiva kroz široki portfelj ulaganja u sektorima obnovljive energije i tehnologije, kao što izvještavaju Financial Times i The Economist.
Izlazak Berkshire Hathawaya iz BYD-a odražava promjenu u strateškim prioritetima jednog od najpoznatijih investitora svijeta, no istodobno naglašava kako su dugoročna ulaganja u kinesku tehnološku industriju donijela značajne koristi i potvrdila prijašnje procjene o važnosti sektora električnih vozila u globalnoj energetskoj tranziciji.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu