Trgovački lanci sumnjičavo gledaju na udvostručenje online prodaje, u prognozama vide jedan veliki problem

Autor: Tomislav Pili , 02. ožujak 2021. u 07:44
FOTO: Pixabay

Tim Steiner, prvi čovjek kompanije Ocado, specijalizirane za online kupnju hrane i pića, ističe kako je ovaj trend nepromjenjiv i u budućnosti će nastaviti brzo rasti. No, šefovi velikih trgovačkih lanaca baš i ne dijele to mišljenje.

Veliki igrači na britanskom tržištu maloprodaje prehrambenih proizvoda vrijednom nekoliko stotina milijardi funti pokušavaju procijeniti hoće li veliko povećanje obujma internetske prodaje koje su potaknuli stariji kupci potrajati i nakon što pandemija koronavirusa završi.

Kako piše Reuters, udjel internetske prodaje namirnica tijekom pandemije više je nego udvostručen i trenutno zauzima 16 posto na tržištu vrijednom 200 milijardi funti. Ujedinjeno Kraljevstvo bilježi stoga jedno od najvećih povećanja internetske kupnje u svijetu.

Privremeno normalno

Tim Steiner, prvi čovjek kompanije Ocado, specijalizirane za online kupnju hrane i pića, ističe kako je ovaj trend nepromjenjiv i u budućnosti će nastaviti brzo rasti. No, šefovi velikih trgovačkih lanaca baš i ne dijele to mišljenje.

“Mnoštvo ljudi govori o novom normalnom, a ja sam apsolutno uvjeren da mi u tom novom normalnom još nismo. Nalazimo se u privremenom normalnom, u izvanrednom vremenu”, smatra Christian Härtnagel, direktor britanske podružnice njemačkog lanca Lidl.

On vjeruje da će penetracija internetske prodaje namirnica padati kako bude jenjavala zdravstvena kriza. Doduše, udjel neće pasti na predpandemijskih 7 posto, ali će zasigurno biti manji od sadašnjih 16 posto, ocjenjuje Härtnagel.

Lidl ne nudi uslugu dostave kupljenih namirnica do kućnih vrata, a jedan je od mnogih trgovačkih lanaca koji sumnjičavo gledaju na tezu da internetska prodaja može biti profitabilnija od one u fizičkom dućanu, gdje kupci neke artikle kupuju i impulzivno i gdje su izbjegnuti dodatni transportni i logistički troškovi. Istraživanja pokazuju da su britansku renesansu online kupnje potaknuli umirovljenici.

Naime, podaci tvrtke Kantar pokazuju da je uslijed trećeg “zaključavanja” u Velikoj Britaniji potrošnja umirovljeničkih kućanstava na online kupnju namirnica u siječnju skočila za 229 posto na godišnjoj razini. Od 6,4 milijuna kupaca koji su u siječnju kupovali hranu putem interneta, njih 28 posto je u mirovini.

Hoće li ta skupina nastaviti kupovati na taj način i nakon što se epidemiološke restrikcije ukinu, vjerojatno u lipnju, ostaje za vidjeti.

Naime, kampanja cijepljenja mogla bi rezultirati manjom bojazni od zaraze među tom populacijom, a i mnogi su željni izlaska u trgovinu nakon višemjesečnog boravka u domovima.

Stephen Pfeffer, 75-godišnji umirovljeni zaposlenik banke iz istočnog Londona nalazi se u rizičnoj skupini još od početka pandemije 2020. godine. Veći dio prošle godine hranu je kupovao putem interneta, ali nakon što se cijepio, online kupnju koristi tek povremeno, uglavnom za kupnju težih proizvoda, poput vina.

“Mislim da ne možete biti izolirani cijelo vrijeme – izađite van i počnite opet živjeti”, kaže Pfeffer. Tim Steiner iz Ocada pak smatra da će kupci, kada jednom osjete lakoću internetske kupnje, nastaviti je prakticirati.

Steiner predviđa da će se vrijednost britanskog tržišta internetske trgovine namirnicima u idućih nekoliko godina opet udvostručiti.

Nema dokaza

Dodaje kako je sličan trend primjetan i u Francuskoj, Japanu, Švedskoj i SAD-u, državama gdje Ocado posluje u suradnji s partnerima. No, u velikim trgovačkim lancima drže kako se ne može potvrditi teza da će prijelaz na internet za trgovce biti tako značajan kao u slučaju medija ili glazbenih nakladnika.

“Svatko tko kaže da je to permanentna promjena u trgovini namirnicima nema dokaza za to”, kaže jedan direktor velikog britanskog trgovačkog lanca koji je želio ostati anoniman. Mnogo će toga ovisiti o investicijskim planovima velikih britanskih trgovačkih lanaca – Tesca, Asde, Sainsburyja i Morrisonsa, kao i Amazona koji drži manje od 1 posto udjela na britanskom tržištu maloprodaje hrane.

Fraser McKevitt, direktor istraživanja maloprodajnog sektora u Kantaru smatra kako će velika četvorka britanskih trgovačkih lanaca nastaviti ulagati u online prodaju jer ne želi izgubiti tržišni udjel. “S druge strane, vjerojatno će željeti da kupci radije dođu u trgovinu”, kaže McKevitt.

Komentirajte prvi

New Report

Close