Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Besplatne metro vožnje umirovljenika postaju politički problem u Južnoj Koreji

Autor: Ana Blašković
16. veljača 2023. u 22:00
Podijeli članak —
Dodatni rad korejskih penzionera, poznat kao ‘srebrna dostava’, ne bi bio isplativ bez besplatnog prijevoza/Shutterstock

Stanovništvo četvrte azijske ekonomije ubrzano stari, a troškovi željeznice rastu.

Neumoljiv porast udjela starije populacije koji pogađa razvijenije zemlje u Južnoj Koreji iz pitanja besplatnog prijevoza umirovljenika postao je politički problem.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Svaki dan 71-godišnji Park Gyung-sun dostavlja cvijeće, dokumente i druge pakete po Seulu, popularan dodatni posao među starijim građanima koji imaju pravo na besplatnu vožnju gradskom podzemnom željeznicom.

Neumoljiv porast udjela starije populacije koji pogađa razvijenije zemlje u Južnoj Koreji iz pitanja besplatnog prijevoza umirovljenika postao je politički problem.

Svaki dan 71-godišnji Park Gyung-sun dostavlja cvijeće, dokumente i druge pakete po Seulu, popularan dodatni posao među starijim građanima koji imaju pravo na besplatnu vožnju gradskom podzemnom željeznicom.

Rad, u Južnoj Koreji poznat kao “srebrna dostava”, Parku donosi do 70 tisuća wona (510 eura) mjesečno, a tvrtka za koju radi jedna je od dvadesetak u glavnom gradu, oslikava Reuters. “Zabavno je i dobro za moje zdravlje. Ali iskreno, ne bih to radio da vožnja podzemnom nije besplatna jer mi ne bi puno toga ostalo”, kaže Park.

40

posto Korejaca imat će više od 65 godina do 2050.

Fizički aktivni
Besplatne vožnje privilegij su u cijeloj zemlji za osobe starije od 65. Nametnuo ih je bivši vojni diktator Chun Doo-hwan ranih 1980-ih, no već četiri desetljeća zaslužne su za održavanje fizičke aktivnosti starijih.

U međuvremenu su, međutim, postali škakljivo političko pitanje jer stanovništvo Južne Koreje ubrzano stari, a operativni troškovi podzemne željeznice strmo rastu. Iako nema govora o potpunom ukidanju povlastice, neki gradovi prijete povećanjem cijena ili podizanjem prihvatljive dobi ako nacionalna vlada ne preuzme dio troškova, ideju koju Ministarstvo financija odbacuje.

Pitanje besplatnog prijevoza tek je dio slagalice izazova za četvrto po veličini azijsko gospodarstvo u kojem troškovi socijalne skrbi za treću životnu dob rastu.

Stoga se raspravlja o podizanju dobi za umirovljenje sa 60 godina i kako održati nacionalni mirovinski sustav održivim. Problem je to i za predsjednika Yoon Suk-yeola koji je obećao fiskalnu konsolidaciju kad je preuzeo dužnost u svibnju, ali stariji birači čine mu ključnu bazu potpore.

Glasačka baza
Istodobno, inflacija u zemlji dosegnula je najvišu razinu u 24 godine, a ekonomija je u zadnja tri mjeseca prošle godine pala prvi puta u više od dvije godine.

Dio članova njegove vladajuće stranke Moć naroda upozorili su da bilo kakvo smanjenje povlastica za podzemnu željeznicu za starije osobe neće pomoći njihovim izgledima na parlamentarnim izborima sljedeće godine, na izborima na kojima stranka želi ponovno preuzeti većinu kako bi Yoon mogao nastaviti s reformama.

Rješenju problema besplatnog prijevoza ne nazire se kraj. Više od 18 posto građana Južne Koreje, koja broji 51 milijun stanovnika, starije je od 65. Predviđa se da će taj udio dosegnuti 30 posto 2035. te porasti na 40 posto 2050.

U širem području Seula, gdje gotovo 3,7 milijuna ljudi ima 65 ili više godina, lani je ostvareno više od 233 milijuna besplatnih vožnji. Seoul Metro to je stajalo oko 315 milijardi wona (230 milijuna eura), oko 30 posto njegovog duga.

Zbog toga je Seul u prosincu predstavio planove za povećanje cijena podzemne željeznice, prvi puta od 2015., za čak 30 posto iako besplatni prijevoz za starije ostaje na snazi.

Šezdeset posto Korejaca podržava podizanje minimalne dobi za beneficije umirovljenicima na 70 godina, uključujući besplatni prijevoz, pokazuje ankete Gallupa.

Autor: Ana Blašković
16. veljača 2023. u 22:00
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close