Da sve brodove na svijetu predstavimo kao jednu državu, bila bi to šesta država na svijetu po količini ispusta stakleničkih plinova. Kako bi se smanjile te štetne emisije i očuvale zalihe skupih fosilnih goriva, inženjeri teretnih brodova sada se okreću najstarijem izvoru energije na svijetu – vjetru. Nova plovila, koja uglavnom još postoje samo na crtaćim pločama ili u obliku prototipa nisu nimalo nalik gracioznim škunama i galijama iz davne prošlosti.
Prošlog je proljeća na sajmu pomorstva u Japanu Tokijsko sveučilište predstavilo model pod nazivom UT Wind Challenger. Taj brod ima devet jarbola od kojih je svaki visok 50 metara s pet krutih jedara izrađenih od aluminija i plastike pojačane vlaknima. Jedra su šuplja, dizajnirana tako da se tijekom lošeg vremena ili za vrijeme sidrenja teleskopski uvlače.A tu je i stometarski teretni brod od 2700 metričkih tona kojeg je osmislila tvrtka B9 Shipping (izgovara se “benign”, što u prijevodu znači “dobroćudno”) u sklopu B9 Energy Group iz Sjeverne Irske. Svaki od njegova tri jarbola uzdiže se 55 metara u visinu, poput zgrade od 14 katova. Pogoni ga kombinacija vjetra i motor RollsRoycea na biogorivo, što znači da uopće ne upotrebljava fosilna goriva. Model broda B9 testiran je u lipnju na engleskom Sveučilištu u Southamptonu. “Rezultati testiranja su vrlo obećavajući”, kaže Diane Gilpin, osnivačica i direktorica tvrtke B9 Shipping. “Potvrdili su gospodarsku isplativost broda B9 na određenim trgovinskim rutama.” Sljedeći korak jest pronaći financijere za izradu broda u pravom omjeru kako bi se tehnologija demonstrirala u ciljanoj veličini. Taj projekt izgradnje trajao bi tri godine i stajao 45 milijuna dolara. Tvrtka koja je odavno prošla fazu dizajna zove se SkySails. Osnovana 2001. godine u njemačkom Hamburgu, već nekoliko godina prodaje automatizirane zmajeve za vuču teretnih brodova. Zmaj veličine 325 četvornih metara SkySailsa nalik je divovskom krilu za padobransko jedrenje, a ispaljuje se s pramca broda te ga vuče naprijed pri pogodnom vjetru. Iz te tvrtke tvrde kako se, ovisno o uvjetima vjetra, potrošnja goriva može smanjiti između 10 i 35 posto. SkySails je postavio svoje goleme zmajeve na šest brodova, a Cargill, jedan od najvećih svjetskih brodarskih prijevoznika, najavio je planove instalacije najnovije tehnologije SkySailsa na svoj brod Aghia Maina već ove godine.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.A da probamo sa galijašima na suvremeni načni: neka tjeraju bicikle sa generatorima koji će pogoniti glavni motor.
Uključite se u raspravu