Starost i sankcije ugrozili iranske zrakoplovne tvrtke

Autor: The New York Times , 22. srpanj 2012. u 22:00

Kapetan Houshang Shahbazi prošloga se listopada pripremao za slijetanje u međunarodnu teheransku zračnu luku Imam Homeini kad mu je u kokpitu Boeinga 727 staroga 40 godina zasvijetlila crvena lampica i upozorila ga na velik problem – zaglavilo se podvozje. Dok su putnike pripremali za izvanredno slijetanje, Shahbazi je objema ruka primio komande i pokušao ne misliti na zapaljena tijela i smrskan zrakoplov.

Kad se kapetan Shahbazi 1983. godine zaposlio u državnoj zrakoplovnoj kompaniji, Boeinzi i Airbusi bili su u sjajnom stanju. No nakon što već 17 godina zbog američkih sankcija Iran ne može kupiti nove zrakoplove i dijelove sa Zapada, kaže da ga je sram pred putnicima te da je ljut na američku politiku, koju krivi za nesreće u kojima je smrtno stradalo više od 1700 ljudi. Zbog sankcija je naftom bogati Iran morao posegnuti za ispodprosječnim ruskim zrakoplovima te popravljati starije zrakoplove kojima je odavno prošao normalan rok korištenja. Ne prođe ni godina bez zrakoplovnih nesreća, a većina iranskih zrakoplova ni ne smije ući u prostor Europske unije. “Zrakoplovi su nam u potpunosti dotrajali”, kaže kapetan Shahbazi. “Svaki nam let zapravo može biti zadnji.” Kako se pokazalo, onaj naizgled ukleti let iz Moskve ipak mu nije bio zadnji. Kapetan Shahbazi nekim je čudom uspio sletjeti sigurno, vješto upravljajući kočnicama. Nekoliko dana kasnije rečeno mu je da je oprema zakazala zbog manjka hidrauličkog pritiska, što je česta posljedica pretjerane vožnje. Zrakoplovne je sankcije 1995. godine uveo predsjednik Bill Clinton. Tijekom nedavno održanih pregovora svjetske su sile ponudile ukidanje sankcija ako Iran prestane obogaćivati uran. “Podupirem pritisak na naš državni vrh”, kaže Janet (54), domaćica iz Irana. “No ne razumijem zašto Sjedinjene Američke Države žele nauditi nama običnim ljudima. Zar nemamo pravo na sigurno putovanje?” Predsjednik Obama izrazio je zabrinutost za Irance, ali ističe da su za to krivi njihovi vođe. Međutim, dvadesetsedmogodišnji Ali Rastegar i njegova tridesetogodišnja sestra Hanieh ne mogu naći krivca za smrt svojeg oca. Boeing 727 na kojemu je radio u siječnju se 2011. godine srušio nedaleko od Oroumieha na zapadu Irana. “Tata mi je uvijek govorio da ne radim u istoj branši”, kaže Rastegar. “Govorio je da je to preopasno.” U toj je nesreći smrtno stradalo 77 ljudi, uglavnom studenata koji su putovali na fakultet. Kapetan Shahbazi započeo je s neovisnom kampanjom kojom Obaminu administraciju želi uvjeriti da ukine sankcije na rezervne dijelove i nove zrakoplove, koju je na njegovoj stranici potpisalo gotovo 125.000 Iranaca. “Tražim od predsjednika Obame da preuzme odgovornost i misli na nas Irance”, kaže. “Ne bismo smjeli pogibati zbog politike.”

Thomas Erdbrink

Komentirajte prvi

New Report

Close