Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Srbija postaje regionalni i distributivni centar Pepsija

Autor: Rato Petković
07. kolovoz 2008. u 06:30
Podijeli članak —

Knjaz Miloš bi ove godine trebao proizvesti 253 mil. litara mineralne vode i sokova

Iako Rade Pribićević, direktor korporativnih poslova Danube Foodsa, prilikom najave o prodaji Knjaz Miloša, najvećeg proizvođača mineralne vode i sokova, do kraja godine nije imenovao koje su kompanije zainteresirane za kupnju aranđelovačke tvornice, iz predstavništva Pepsi Cole je istog dana objavljeno kako ta kompanija pregovara o kupnji. Ako se finalizira ta akvizicija, Knjaz Miloš bi mogao postati regionalni proizvodni distributivni centar Pepsija.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

S druge strane, u Coca-Coli, koja ima punionicu u Zemunu, nisu potvrdili niti demantirali interes za Knjaz Miloš. Coca-Cola je prije tri godine kupila tvornicu vode Vlasina od kompanije vranjanskog Simpa, koja proizvodi vodu pod imenom Rosa. U Knjazu Milošu je lani proizvedeno 230 milijuna litara mineralne vode i sokova, a u 2008. godini proizvodnja će biti povećana za 10 posto, što se, s obzirom na konkurenciju, smatra značajnim skokom. Danube foods posluje u okviru investicijskog fonda Salford, koji je kupio Knjaz Miloš od investicijskog fonda Balkan Limited. Za kupnju Knjaz Miloš postojala je velika konkurencija između Balkan Limiteda s jedne i konzorcija kompanije Danone i poduzeća Vlade Divca. Prevagu je dobio Balkan Limited, a zasluge za to se pripisuju Milanu Beku, jednom od najvećih srbijanskih tajkuna, čestog sudionika kontroverznih privatizacija. Takav je slučaj bio i Knjazem Milošem, jer je Miroljub Labus, tadašnji vicepremijer u vladi Vojislava Koštunice zagovarao francusku kompaniju Danone, ali je Komisija za vrijednosne papire iz konkurencije isključila Divca zbog čega je njezin predsjednik Milko Štimac pretrpio oštre kritike Labusa, lidera G 17, čiji je član bio i Štimac. Milan Beko se pokazao uspješnijim ‘igračem’, kao i kod privatizacije C marketa i Luke Beograd. Salford je nakon preuzimanja Knjaza Miloša od Balkan Limiteda u protekle tri godine uložio više desetaka milijuna eura u modernizaciju proizvodnje i marketing tako da tvornica pokriva 36 posto domaćeg tržišta i najveći je izvoznik mineralne vode. Ambicija Pepsi-Cole je da kupnjom Knjaza Miloša poveća nazočnost na tržištu u regiji i uspješno konkuriraju Coca-Coli. Među zainteresiranim kompanijama ponovno se spominje i Danone, ali u Aranđelovcu se smatra javnom tajnom kako je Pepsi već postigao dogovor o kupnji Knjaza Miloša.

Iako Rade Pribićević, direktor korporativnih poslova Danube Foodsa, prilikom najave o prodaji Knjaz Miloša, najvećeg proizvođača mineralne vode i sokova, do kraja godine nije imenovao koje su kompanije zainteresirane za kupnju aranđelovačke tvornice, iz predstavništva Pepsi Cole je istog dana objavljeno kako ta kompanija pregovara o kupnji. Ako se finalizira ta akvizicija, Knjaz Miloš bi mogao postati regionalni proizvodni distributivni centar Pepsija.

S druge strane, u Coca-Coli, koja ima punionicu u Zemunu, nisu potvrdili niti demantirali interes za Knjaz Miloš. Coca-Cola je prije tri godine kupila tvornicu vode Vlasina od kompanije vranjanskog Simpa, koja proizvodi vodu pod imenom Rosa. U Knjazu Milošu je lani proizvedeno 230 milijuna litara mineralne vode i sokova, a u 2008. godini proizvodnja će biti povećana za 10 posto, što se, s obzirom na konkurenciju, smatra značajnim skokom. Danube foods posluje u okviru investicijskog fonda Salford, koji je kupio Knjaz Miloš od investicijskog fonda Balkan Limited. Za kupnju Knjaz Miloš postojala je velika konkurencija između Balkan Limiteda s jedne i konzorcija kompanije Danone i poduzeća Vlade Divca. Prevagu je dobio Balkan Limited, a zasluge za to se pripisuju Milanu Beku, jednom od najvećih srbijanskih tajkuna, čestog sudionika kontroverznih privatizacija. Takav je slučaj bio i Knjazem Milošem, jer je Miroljub Labus, tadašnji vicepremijer u vladi Vojislava Koštunice zagovarao francusku kompaniju Danone, ali je Komisija za vrijednosne papire iz konkurencije isključila Divca zbog čega je njezin predsjednik Milko Štimac pretrpio oštre kritike Labusa, lidera G 17, čiji je član bio i Štimac. Milan Beko se pokazao uspješnijim ‘igračem’, kao i kod privatizacije C marketa i Luke Beograd. Salford je nakon preuzimanja Knjaza Miloša od Balkan Limiteda u protekle tri godine uložio više desetaka milijuna eura u modernizaciju proizvodnje i marketing tako da tvornica pokriva 36 posto domaćeg tržišta i najveći je izvoznik mineralne vode. Ambicija Pepsi-Cole je da kupnjom Knjaza Miloša poveća nazočnost na tržištu u regiji i uspješno konkuriraju Coca-Coli. Među zainteresiranim kompanijama ponovno se spominje i Danone, ali u Aranđelovcu se smatra javnom tajnom kako je Pepsi već postigao dogovor o kupnji Knjaza Miloša.

Radnici pak strahuju kako će novi vlasnik smanjiti broj zaposlenih iako Salford restrukturiranjem upola smanjio broj radnika na njih 650. Rade Pribićević strahovanja smatra neopravdanima tvrdeći kako je sada zaposlen optimalan broj ljudi te kako ne postoje razlozi za nova otpuštanja. Safordu u Arnđelovcu zamjeraju što se, za razliku od prethodne Uprave, zatvorio u sebe, odnosno zanemario financiranje lokalnih potreba. Na pitanje zašto Salford prodaje tvornicu kada je podigao njezinu produktivnost i osposobio je za veću proizvodnju i ostvarenje visoke dobiti, Rade Pribićević odgovara kako to spada u poslovnu politiku investicijskog fonda, odnosno kako kupuje poduzeća i ulaže u njih radi povećanja vrijednosti, nakon čega ih kao perspektivna prodaje drugim kompanijama, ostvarujući zaradu. Salford će prije prodaje uložiti još osam milijuna eura u Knjaz Miloš tako da će povećati njegovu konkuretnost na domaćem i inozemnom tržištu.

Badel propustio priliku

Dok se čekalo odobrenje Pepsija na prijenos ugovora o licencnom punjenju Pepsi Cole za Hrvatsku, s dotadašnjeg partnera Eurobeva na novog – Badel 1862, u javnosti su se pojavile spekulacije kako je Pepsi već u postojećem ugovoru želio učvrstiti veze s hrvatskim partnerom nakon isteka ugovora (31. 12. 2009.). Navodno je Pepsi u ugovor htio unijeti kondicije o eventualnom strateškom partnerstvu kako bi Badel 1862 čvršće vezao uz sebe. Kuloari su nagađali kako je pozadina te želje odluka o jačem ulasku u biznis s vodama budući da je Badel 1862 vlasnik Kalničkih voda. Hrvatski prozvođač, međutim, nije se tad htio čvršće obvezati pa nije ni pristao na promjenu ugovora zbog čega su se bili nešto otegli i pregovori o prijenosu licence. Na koncu je Pepsi ipak pristao na prijenos licencnog ugovora u cjelosti
(S. V. S.)

Autor: Rato Petković
07. kolovoz 2008. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close