Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Fiat traži od Beograda nove uvjete prije preuzimanja Zastave

Autor: Rato Petković
28. srpanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —

Talijani zahtijevaju gradnju kragujevačke obilaznice, prilaz autocesti prema Nišu i gradnju elektrane

Potpisivanje predugovora srpske Vlade s Fiatom odgođeno je za kolovoz. Razlog tome je duga lista uvjeta koje je dodatno postavila talijanska kompanija. Riječ je uglavnom o zahtjevu za gradnju brojnih infrastrukturnih objekata. Također se čeka i na odluku ministara Europske unije o davanju “zelenog svjetla” na primjenu prijelaznog Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. Potpisivanje predugovora bilo je najavljeno za kraj srpnja.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Strah od otkaza
Uhićenje Radovana Karadžića nije se pokazalo dovoljnim razlogom da na srpanjskom skupu ministri EU ukinu suspenziju primjene potpisanog SSP, pa će Srbija čekati njihovo novo okupljanje u rujnu. Premijer Mirko Cvetković je optimist i očekuje povoljne vijesti iz Bruxellesa, smatrajući kako je Srbija, uhićenjem jednog od najtraženijih haaških optuženika, dala dovoljno argumenata za povoljnu ocjenu o svojoj spremnosti za ispunjavanje uvjeta prema sudu u Den Haagu. Kakvu će ocjenu dati ministri EU ovisi o prosudbi glavnog tužitelja Sergea Brammertza. I dok Fiat traži jamstvo da se oko Kragujevca izgradi obilaznica, zatim prilaz autocesti Beograd – Niš, obavi revitalizacija željezničke pruge u krugu tvornice, osigura proizvodnja tehničke vode i izgradi vlastita elektrana, sindikat Zastave inzistira da nitko od oko 3700 radnika ne dobije otkaz. Dolaskom Fiata, koji namjerava u gradnju nove tvornice uložiti 700 milijuna eura, postaje upitan dosadašnji program proizvodnje srpskih vozila. Sindikat strahuje da će prestankom proizvodnje Juga i Floride bez posla ostati oko deset tisuća radnika, uključujući u tu brojku zaposlene u Zastavinim kooperantima, koji su proizvodili dijelove za spomenuta vozila. Razmatra se mogućnost da se ta proizvodnja premjesti na drugu lokaciju, pa čak i u neki drugi grad. Što se tiče sudbine radnika, o tome postoje suprotna gledišta. Strahovanje sindikata ne dijeli lokalna politička struktura na čelu s gradonačelnikom Veroljubom Stefanovićem, koji tvrdi da će u novoj Fiatovoj tvornici biti posla za daleko više radnika nego što ih je sada zapsleno u Zastavinim pogonima. Ipak, radnici čekaju da se resorni ministar Mlađan Dinkić vrati s godišnjeg odmora kako bi od njega dobili pouzdanije informacije o budućem strateškom sporazumu države s Fiatom. Prema mišljenju Ministarstva ekononmije i regionalnog razvoja, bez posla će ostati samo radnici koji dobrovoljno daju otkaz.

Potpisivanje predugovora srpske Vlade s Fiatom odgođeno je za kolovoz. Razlog tome je duga lista uvjeta koje je dodatno postavila talijanska kompanija. Riječ je uglavnom o zahtjevu za gradnju brojnih infrastrukturnih objekata. Također se čeka i na odluku ministara Europske unije o davanju “zelenog svjetla” na primjenu prijelaznog Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju. Potpisivanje predugovora bilo je najavljeno za kraj srpnja.

Strah od otkaza
Uhićenje Radovana Karadžića nije se pokazalo dovoljnim razlogom da na srpanjskom skupu ministri EU ukinu suspenziju primjene potpisanog SSP, pa će Srbija čekati njihovo novo okupljanje u rujnu. Premijer Mirko Cvetković je optimist i očekuje povoljne vijesti iz Bruxellesa, smatrajući kako je Srbija, uhićenjem jednog od najtraženijih haaških optuženika, dala dovoljno argumenata za povoljnu ocjenu o svojoj spremnosti za ispunjavanje uvjeta prema sudu u Den Haagu. Kakvu će ocjenu dati ministri EU ovisi o prosudbi glavnog tužitelja Sergea Brammertza. I dok Fiat traži jamstvo da se oko Kragujevca izgradi obilaznica, zatim prilaz autocesti Beograd – Niš, obavi revitalizacija željezničke pruge u krugu tvornice, osigura proizvodnja tehničke vode i izgradi vlastita elektrana, sindikat Zastave inzistira da nitko od oko 3700 radnika ne dobije otkaz. Dolaskom Fiata, koji namjerava u gradnju nove tvornice uložiti 700 milijuna eura, postaje upitan dosadašnji program proizvodnje srpskih vozila. Sindikat strahuje da će prestankom proizvodnje Juga i Floride bez posla ostati oko deset tisuća radnika, uključujući u tu brojku zaposlene u Zastavinim kooperantima, koji su proizvodili dijelove za spomenuta vozila. Razmatra se mogućnost da se ta proizvodnja premjesti na drugu lokaciju, pa čak i u neki drugi grad. Što se tiče sudbine radnika, o tome postoje suprotna gledišta. Strahovanje sindikata ne dijeli lokalna politička struktura na čelu s gradonačelnikom Veroljubom Stefanovićem, koji tvrdi da će u novoj Fiatovoj tvornici biti posla za daleko više radnika nego što ih je sada zapsleno u Zastavinim pogonima. Ipak, radnici čekaju da se resorni ministar Mlađan Dinkić vrati s godišnjeg odmora kako bi od njega dobili pouzdanije informacije o budućem strateškom sporazumu države s Fiatom. Prema mišljenju Ministarstva ekononmije i regionalnog razvoja, bez posla će ostati samo radnici koji dobrovoljno daju otkaz.

Državne subvencije
Vlada je na posljednjoj sjednici odlučila kako ostaje dosljedna u obećanju da će svako ulaganje vrednije od 200 milijuna eura, s kojim se osigurava zapošljavanje najmanje tisuću radnika, subvencionirati sa 25 posto, s tim da to ne mora biti u novcu, već ustupanjem zemljišta, te ulaganjima u infrastrukturu. Fiatovim preuzimanjem, kojim će talijanska kompanija dobiti 70 posto vlasništva Zastave, postaje upitno realiziranje proizvodnje Astra Classica, ugovoreno s General Motorsom, koje je predviđeno za kraj godine.

Zastala privatizacija IMT-a i FAP-a

Osim Zastave, Agencija za privatizaciju angažirana je i u prodaji tvornice za proizvodnju traktora i mašina IMT. Poslije odustajanja Filipa Zeptera, koji je dao najbolju ponudu, slično je postupio i drugorangirani konzorcij iza kojeg stoji bivši ministar Goran Novaković, koji se s ponudom nalazio na drugom mjestu. Od kupovine IMT-a navodno je odustao i MPC, koji je bio trećerangiran. Tvornica kamiona FAP također traži strateškog partnera. Srpska Agencija za privatizaciju objavila je poziv u prednatječajnom postupku za prodaju 86,5 posto kapitala FAP-a. Predviđeni rok za dostavu prijava je 15. rujna.

Autor: Rato Petković
28. srpanj 2008. u 06:30
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close