Osjećaj kojega arapski kršćani ovih dana često iskazuju jest strah, u obliku tužnog napjeva za drevnom zajednicom koja je tako dugo bila velika sila u politici i kulturi arapskog svijeta.Zajednica koja se još uvijek broji u milijunima pripadnika, s najvećom populacijom u Egiptu, Libanonu, Siriji, Jordanu, Iraku i na palestinskom teritoriju, danas je tek promatrač događaja koji preoblikuju mjesto čijem je stvaranju ona nekoć pridonijela, te ponekad žrtva nasilja koje su ti događaji pokrenuli.
Unatoč svim vrijednostima koje arapska pobuna navodno promiče (dostojanstvo, demokracija, građanska prava, društvena pravda), mnogi kršćani puno crnje gledaju na stvari i boje se da im je odzvonilo.“Ja nisam kršćanin fanatik”, rekao mi je prijatelj. “Ne idem u crkvu. Poštujem sve vjeroispovjesti. Ali, kako stvari sada stoje, ovdje za 30 godina neće biti nijednog kršćanina.”Strahovi vezani uz sudbinu kršćana na Bliskom istoku često se ne uklapaju dobro u sukob Zapada i muslimanskog svijeta. No, ukoliko previše pozornosti posvetimo tom sukobu i netrpeljivosti iz koje je on iznikao, nećemo uvidjeti što sve kršćani znače za ovu regiju, kao ni izvući pouke za budućnost iz njihove burne prošlosti. “Dio je islama u svakom arapskom kršćaninu”, jednom prilikom mi je u Bejrutu rekao Ghassan Tueni, novinar, diplomat i intelektualac. Njegov prijedlog za opstanak kršćana bio je jednostavan. Neka zajedno s muslimanima osmisle identitet kojeg bi nekako mogli dijeliti. Ta zamisao nije nova. O njoj se raspravljalo i prije sto godina. Arapski kršćani odigrali su presudnu ulogu tijekom preporoda arapskog jezika u 19. stoljeću. Naime, jezik se tada riješio ukočenosti i postao medij modernog izražavanja, kao i okosnica zajedničkog identiteta.Najistaknutije osobe tog preporoda bili su Butros alBustani i Nasif alYaziji, kršćanski pisci i učenjaci iz područja koje se danas nalazi na teritoriju Libanona, a koji su doživjeli sektaške pokolje. Bustani je rekao da bi arapski jezik mogao premostiti sektaške razlike koje naprestano postavljaju zajednice na suprotne strane. Ustvrdio je da zemlja “ne smije postati jezični Babilon, iako već jest vjerski Babilon”. To je ideja koju su nekoliko puta pokušali oživjeti, ali koja se u suštini temelji na državljanstvu neovisnom o vjeri, dakle, sirijskom, egipatskom, arapskom i ostalima.U desetljećima koja su uslijedila, sekularne ideologije, koje su često predvodili upravo kršćani, dijelom su bile nadahnute potragom mjesta na kojem bi živjeli kršćani, a ponekad i Židovi, u regiji u kojoj im je zapisana sudbina manjine. Pod utjecajem Europe, te su ideologije i same bile šovinističke. No, bilo da je u pitanju arapsko jedinstvo, komunizam ili pansirijski nacionalizam, u pozadini svake od njih ležao je taj sekularni ideal koji je danas potpuno oslabio.Današnji arapski svijet je puno konzervativniji od arapskog svijeta prethodnih generacija.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu