Ulaganja u hrvatski femtech donose plodove i osnažuju ženski biznis

Autor: Lucija Špiljak , 08. ožujak 2022. u 08:35
Urška Sršen, suosnivačica Bellabeata/PD

Industrija uređaja i aplikacija za praćenje stila života i wellnessa žena u svijetu bilježi eksponencijalni rast, a naši Bellabeat i Me.mum su u tome prepoznati.

Proteklih je godina u svijetu zabilježen eksponencijalni rast industrije femtecha – Female Technology – tehnologije usmjerene na poboljšanje zdravlja i dobrobit žena. Ranije je ono bilo “u sjeni” s obzirom na to da su uređaji za praćenje stila života i wellnessa prvenstveno bili namijenjeni muškarcima, s fokusom na fitness.

Stoga je razvojni put femtecha bio dug. Međutim, danas ta industrija gradi nove vidike, narušavajući vladavinu digitalne zdravstvene skrbi kojom dominiraju muškarci, a koja je previdjela potrebe žena. Ističe to Urška Sršen, suosnivačica Bellabeata, vodeće wellness tvrtke koja u sjedištu u Zagrebu proizvodi pametni ženski nakit za globalno tržište.

S trenutačnom tržišnom vrijednosti od 500 milijuna do milijardu američkih dolara i predviđanjima o dvoznamenkastom rastu, femtech tvrtke kao Bellabeat transformiraju digitalni zdravstveni krajolik.

“Kad smo mi krenuli razvijati tehnologiju za praćenje zdravlja žena, bili smo više fokusirani na funkcionalnost i rezultate koje može pružiti i kako prilagoditi uređaje korisnicama, po funkcionalnosti i dizajnu, to nam je bilo jako važno.

U posljednje dvije-tri godine upravo su te tvrtke doživjele eksponencijalni rast i sada su u epicentru razgovora o zdravlju i wellnessu. Ljudi su svjesniji da se zdravstvene potrebe žena i muškaraca značajno razlikuju i da su fiziološki različite. Žene su postale informiraniji potrošači, zahtijevajući proizvode razvijene posebno za njih i njihova tijela. Mislim da je ovo nevjerojatno vrijeme za femtech tvrtke jer se svaki dan događaju nova otkrića. Tvrtke moraju biti vrlo inovativne da bi ostale ispred”, ističe Sršen čiji Bellabeat ne želi biti samo još jedna aplikacija za vježbanje, već žele proširiti područje wellnessa i obuhvatiti fitness, beauty, prehranu i meditaciju, uz orijentaciju i na life coach teme.

Stoga je njihova vizija i misija da svaka žena shvati kako je briga o fizičkom i mentalnom zdravlju najvažnija investicija za budućnost.

“Osobna briga isto je, ako ne i važnija i obvezujuća od brige za obitelj, posao, karijeru i sve druge obveze koje žene gomilaju. Iako ne osuđujem kozmetičke i estetske zahvate, mislim da je većina nepotrebna i prerizična. Drago mi je da sve više žena shvaća da se lijepo oblikovano tijelo, svjež izgled i prije svega zadovoljstvo svojim imidžom mogu postići i na prirodan način. Da to omogućava ne samo prirodnije nego i dugotrajnije rezultate. Vjerujem da samo tjelesno i psihički zdrava i samozadovoljna žena može na pravi način sudjelovati u brizi o obitelji, ostvarivati osobne i profesionalne ciljeve i tako doprinijeti zdravlju i uspjehu društva u cjelini”, kaže Sršen.

Dolazi još uzbuđenja

Dosad su prodali više milijuna svojih različitih uređaja – narukvica i ogrlica – čijim je inovativnim funkcijama i primjenom, ali i estetskom dopadljivošću Bellabeat stekao liderski status u tržišnoj niši tzv. wellness tehnologije za žene.

Njihov Leaf je svojedobno proglašen najboljim pametnim nakitom na svijetu. Radi se o prvom nosivom trackeru kreiranom za žene koji u jednoj aplikaciji bilježi aktivnost, san, stres i reproduktivno zdravlje.

Bellabeat je tako želio stvoriti holistički pristup praćenju i upravljanju zdravljem i dobrobiti žena, a otada su razvili cijeli ekosustav proizvoda koji pomaže ženama da prate i poboljšaju zdravlje i dobrobit u različitim fazama života; već od puberteta.

Leafov nasljednik Ivy objedinjuje sve njihove ideje i nudi kompletno praćenje psihofizičkih značajki. Posebno je dizajniran za žene i žensko tijelo, a putem najnaprednijih senzora neprekidno danonoćno nadzire tjelesne reakcije i navike, dajući cjelovit uvid u životni tempo. Pametna narukvica detaljno bilježi kretanje, otkucaje srca, ritam disanja, spavanje, menstrualni ciklus i brojne druge značajke. Uređaj dakle prati vitalne zdravstvene podatke, životne navike i cikluse te kroz aplikaciju pruža savjete koji vode žene da bolje upoznaju sebe i ostvare svoj optimalan wellness.

Sršen kaže da možemo očekivati još uzbudljivih stvari u Bellabeatovoj aplikaciji.

36,5

milijardi eura u 2020. vrijedilo globalno tržište 'ženske tehnologije', a do 2025. doseći će 68,3 milijarde

“Praćenje trudnoće je jedno od tih koje nije samo korisno za vas i vaše dijete, već i zabavno i uzbudljivo. Moći ćete primati uzbudljive novosti o rastu i razvoju svojeg mališana. Također ćete moći kombinirati praćenje svog životnog stila i biometrijske podatke. Uz praćenje trudnoće novost u aplikaciji bit će i Kick Counter pomoću kojeg možete vrlo jednostavno naučiti kretanje mališana i brojati njegove udarce”, najavljuje Sršen.

Premda Hrvatska po praćenju trendova ne zaostaje u usporedbi s ostatkom Europe, Sršen kaže da je to još daleko od trenda u SAD-u, gdje su uređaji tzv. health trackeri dio svakodnevice i tretiraju se kao osobni alat koji pomaže u boljem shvaćanju vlastitih navika.

Tvrtka je, podsjetimo, potpisala ugovor s Bank of America, trećom najvećom investicijskom bankom na svijetu. Investicijom se zatvara dosad najveća runda dokapitalizacije, a dobiveni svježi kapital Bellabeat ulaže u razvoj i rast, nakon čega postižu veću tržišnu valuaciju.

Dosad su ukupno prikupili 100 milijuna dolara kapitalnog ulaganja od 28 investitora. Bellabeat trenutačno zapošljava više od 100 ljudi u uredima u cijelom svijetu, osim Zagreba tu su Singapur, Lisabon, Kopenhagen i Brazil. Više od 50% zaposlenika čine žene, i to s većim postotkom u menadžmentu, no trude se zadržati ravnopravan omjer žena i muškaraca u razvojnom timu.

Većina njihovih programera angažirana je u sjedištu u Hrvatskoj, a Sršen kaže da je bilo izazovno naći žene s naših prostora koje imaju tehnološko iskustvo.

“Mislimo da je ključno imati talentirane žene koje rade na razvoju, osmišljavajući proizvode koji su namijenjeni drugim ženama. Razvoj inovacija i pružanje novih revolucionarnih usluga korisnicama uvijek su nam ključni planovi i ciljevi”, zaključuje Urška Sršen.

Maja Bujas iz Me.mum/S. Strukić/PIXSELL

Alat za wellbeing

Osim Bellabeata, na hrvatskoj se femtech sceni istaknula inovatorica Maja Bujas koja je prošle godine lansirala uređaj me.mum s aplikacijom za određivanje plodnih dana iz kapi sline, odnosno detektiranjem i analizom razine luteinizirajućeg hormona u slini. Koriste sustavno napredno strojno učenje kako bi prikupili i obradili podatke svake korisnice uređaja te tako što točnije odredili ovulaciju, kada su šanse za zatrudnjivanjem najveće. Ako dobiveni podaci ne odgovaraju rezultatima u praksi, potrebno je posjetiti liječnika.

“Tehnologija svakako može olakšati svakodnevni život i omogućiti nam da vodimo bolju brigu o svom zdravlju te bolje upoznamo vlastito tijelo. Aplikacije vezane uz praćenje menstrualnog ciklusa i trudnoće ili kontrolu rađanja mogu biti jako korisne i pozitivno utjecati na žensko zdravlje.

Neke aplikacije, tipa LittleDot, pružaju online konzultacije s liječnicima 24 sata na dan. Mislim da se danas dosta ulaže u dizajn tehnoloških uređaja, a mladi kreativci i dizajneri imaju na raspolaganju različite platforme i natječaje na koje se mogu prijavljivati. Velika se pozornost posvećuje i dizajnu proizvoda za žene, jer njihove potrebe i interesi zauzimaju veliki dio tržišta.

Femtech je u zadnje dvije godine doživio eksponencijalan rast, a prostora na tržištu uvijek ima za nove ideje i rješenja. Često se sjetim maminog savjeta za vrijeme rata u Hrvatskoj: ‘Ljudi će uvijek trošiti novac na zdravlje i birtije!’ Žene su veliko i dinamično tržište, ali i aktivni protagonisti u razvoju femtecha. Zdravlje, pa tako i žensko i kvaliteta života, je nešto o čemu uvijek trebamo brinuti i u što se isplati ulagati”, kaže Bujas.

Njezin uređaj me.mum još nije dostupan za kupnju jer trenutačno rade na njegovoj certifikaciji, no Bujas se nada da će uskoro krenuti u online prodaju. U vidu imaju i strateškog partnera. Reakcije korisnica su, kaže, odlične, a formirala se i grupa njih koje redovno uzimaju uzorke i prate svoj ciklus.

“Postotak točnosti se mijenja iz mjeseca u mjesec, ali smatram da ćemo uskoro dostići cilj od 95%. Bila je to velika pustolovina koja je imala dva cilja. Prvi je bio predstaviti se javnosti, a drugi okupiti što veći broj korisnica, koje redovitim korištenjem aplikacije pridonose njezinom unapređenju. Zadovoljna sam rezultatima, jer smo nadmašili očekivanja. Što se doniranih iznosa tiče, pokrili smo troškove izrade video spota, marketinga i usluge suradnika. No, najveći uspjeh je to što su naše korisnice zadovoljne proizvodom i što nam redovito šalju komentare i dijele s nama svoja iskustva. Prema podacima iz aplikacije, 30-ak njih je, u međuvremenu, i zatrudnjelo”, navodi Bujas.

Svakodnevno dobiva upite i iz Hrvatske i iz inozemstva, većinom iz država EU. Kaže da bi najradije svaki mjesec izbacila novi proizvod, no da proizvodnja nije nimalo lak zadatak.

“Voljela bih, ipak, omogućiti korisnicama me.muma alat za ‘wellbeing’. Zadnju godinu svi radimo od kuće i online, a trenutačno tim za razvoj aplikacije broji dvoje zaposlenih – mene i kolegicu. Cilj nam je krenuti u online prodaju i najaviti lansiranje novih proizvoda”, zaključuje Maja Bujas.

Rast industrije

Voditelj investicijskog istraživanja u Freedom Finance Europe, Maxim Manturov, kaže da u ovoj godini možemo očekivati rast industrije femtecha. Globalno, oko 37% femtech tržišta pripada podsektorima trudnoća i njega, reproduktivno zdravlje i kontracepcija; međutim, nije ograničen na ove kategorije.

Globalno tržište femtecha vrijedilo je 36,5 milijardi eura u 2020. i predviđa se da će rasti u prosjeku od 13,3% godišnje od 2020. do 2025. na 68,3 milijarde.

Naveo je i da bi femtech tvrtke uskoro trebale izaći na burzu sa svojim velikim brojem bodova rasta, što bi moglo privući investitore i dati snažan poticaj industriji. Prema PitchBooku, industrija femtecha prikupila je lani više od 910 milijuna eura, što je prvi put u njezinoj povijesti.

Komentirajte prvi

New Report

Close