Slaganjem kockica grade znanja o novim tehnologijama

Autor: Lucija Špiljak , 18. lipanj 2020. u 22:00
Aktivnosti obuhvaćaju praktičan rad sa strojevima, eksperimente, projektni i rad u timu

Djeca, mladi, ali i odrasli uključeni u edukativne sadržaje u okviru udruge Gradionica.

IT stručnjak Ivan Decker datum 7. travnja 2015. zapisao je u kalendar kao osobni praznik jer je upravo toga dana odlučio u Zagrebu osnovati udrugu Gradionica koja već niz godina odgaja nove generacije IT-jevaca kroz program Lego edukacija.

“Udruga je nastala iz želje da se obogati sadržaj aktivnosti za djecu osnovnoškolske dobi za koje sam kao roditelj osjetio da nedostaju. To je praktičan rad sa strojevima, proučavanje prirodnih pojava kroz eksperimentiranje, projektni rad, rad u timu te rad s tehnologijama koje su zanimljive i korisne”, objašnjava nam osnivač i voditelj Gradionice koji je 16 godina radio u IT i farmaceutskoj industriji, baveći se robotikom i tehnologijom.

Redovna nastava u Gradionici krenula je u školskoj godini 2015/16. nakon odobrenja i preporuke Agencije za odgoj i obrazovanje i Ministarstva znanosti i obrazovanja, a ove godine nastavili su s petom školskom godinom. “Do danas smo uveli nekoliko novih programa, no svi se vrte oko STEAM vještina. Većina znanja i vještina koju podučavamo su općekorisne – znanstveno istraživanje i analiza, poznavanje i upotreba tehnologija, vještine u planiranju i izvođenju projekata, korištenje matematike, digitalna pismenost, rad u timu i prezentacija”, smatra voditelj.

Kreativno, a bez kaosa s kockicama
Radionice su namijenjene djeci od predškolskog do srednjoškolskog uzrasta – od pet do 15 godina – no neki programi zanimljivi su i studentima te odraslim osobama. Radionice su starosno prilagođene po sadržaju, metodici i edukacijskim setovima koje koriste, a mentori su najvećim dijelom Ivan i njegova supruga Vjera, koja ima gotovo 20 godina iskustva u radu s vrtićkom djecom i radi u najmlađim grupama, pa tako kombiniraju Vjerino pedagoško i Ivanovo tehnološko zanimanje i znanje.

Osim što njihov cjelogodišnji program edukacije svake godine pohađa oko 120 polaznika, rade i sa školama, drugim udrugama i organizatorima raznih manifestacija s naglaskom na edukaciji, a Decker kaže da je kroz njihove radionice prošlo više od 1000 djece. Osvrnuli smo se i na interes djevojčica koji je, kaže naš sugovornik, velik, no i dalje neuravnotežen u grupama, što nastoje promijeniti sudjelujući na događanjima koji potiču djevojčice na takve aktivnosti, poput Girls in ICT.

120

polaznika svake godine uključeno u aktivnosti Gradionice, ukupno ih je bilo 1000

Udruga je fokusirana na otvorenu komunikaciju i transparentna pravila koja djeca stalno testiraju i propituju, no slijede ih ako su logična i smislena. “U nastavi imamo više vrsta aktivnosti: vođene vježbe, projektna nastava, zadaci i izazovi. Kada počinjemo s nekom novom temom, prvo razgovaramo o njoj u širokom kontekstu i pronalazimo razlog zašto bi ih ta tema mogla zanimati. Nakon te faze gradimo stroj, robota ili strukturu na kojoj proučavamo temu. Slijedi kontemplacija uspjeha, neuspjeha i iskustava u gradnji i eksperimentiranju. Na kraju razrađujemo i nadograđujemo izgrađen stroj.

Djeca isprva misle da su u nekom Lego zabavnom parku, no brzo shvate da je ovo mjesto gdje se traži fokus, spretnost, upornost, marljivost i urednost. Nakon toga dolazi zabava, i to u vezi kreativnih stvari, a ne galame i glupiranja. Sve zajedno možda zvuči strogo, no djeca shvate da je uživancija veća u uređenoj atmosferi i druženju s nekim ciljem nego u kaosu Lego kockica. Jedna od pohvala koju često dobivamo je da su djeca postala urednija doma jer u Gradionici moraju sve pospremiti iza sebe”, navodi Decker.

Na prošlogodišnjem regionalnom natjecanju First Lego League, održanom u ožujku u Celju, nastupali su s dva tima – 12solutions i 3geared – a potonji je osvojio nastup na svjetskom finalu u Houstonu, zbog čega su pokrenuli i crowdfunding kampanju. Zahvaljujući podršci prikupili su iznos za cijeli tim koji je otišao u Ameriku.

“Konkurencija robota na finalu bila je ogromna, našli smo se na sredini od 108 natjecatelja. Na finalu smo predstavili put koji smo prešli i tako zaradili nagradu za FLL ambasadore zbog doprinosa razvoju igre u svijetu. Reakcije su fantastične, djeca su izgradila ogromno iskustvo i vjerujem da će se tako lakše suočiti sa svim životnim izazovima”, smatra Decker.

Radne navike
Također, sredinom siječnja ove godine održano je nacionalno First Lego League natjecanje koje se održalo na FER-u i gdje je Hrvatski robotički savez okupio renomiranu ekipu sudaca i volontera. Deckerov tim 3geared našao se tada na drugom mjestu. Epidemiološka neprilika, nažalost, nije zaobišla ni njihove mališane, no potres, srećom, nije napravio štetu na prostoru u Zagrebu. Ukinuta su neka natjecanja za ovu godinu i prekinut je kontinuitet nastave.

“Udruga je ostala bez prihoda na dva mjeseca, ali smo uspjeli raditi s određenim brojem učenika. Posudili smo svoju opremu kako bi djeca mogla nastaviti raditi kod kuće. Tako smo neko vrijeme držali kontakt i radne navike putem online nastave. Nakon prvih opuštanja epidemioloških mjera dosta učenika vratilo se u klupe, a s nekima smo nastavili raditi online. Uveli smo stroge mjere dezinfekcije učionice, novi raspored sjedenja i pravilo da samo jedan učenik koristi jedan set Lego kockica”, objašnjava Ivan Decker.

Radionice preko ljeta mogle bi, kaže, popraviti sliku, a upisi u iduću školsku godinu i mogućnost normalnog održavanja nastave odigrat će važnu ulogu u nastavku rada Gradionice.

Komentirajte prvi

New Report

Close