Smart Industry
Kako do uspjeha

Prestanak ulaganja u razvoj redovito znači gubitak tržišne utakmice i pozicije

Tek kada se tehnologija spoji s inovativnijim načinima njezine primjene, bilo da se radi o novim proizvodnim procesima, novim proizvodima ili novim načinim distribucije, ona može osigurati dugoročni rast i razvoj,

Borivoje Dokler
09. lipanj 2022. u 22:00
Foto: Shutterstock

Jedna od definicija poduzetništva kaže da se ono prepoznaje kao kritična veza između novih znanja i gospodarskog rasta. Poduzetnike se tako identificira kao glavnu pokretačku snagu slobodnog tržišnog gospodarstva.

Koliko su za poduzetnika i za uspješno poslovanje važne inovacije, a koliko primjena najnovije tehnologije te je li uopće moguće danas razdvojiti ta dva pojma, pitali smo stručnjake iz vodećih tehnoloških kompanija u Hrvatskoj.

Igor Grdić, Country Manager Central Eastern Europe i član Uprave Vertiv Croatia, ističe kako su za današnje poduzetnike inovacije, kao i nove tehnologije, izuzetno važne. Poduzetnici moraju na vrijeme prepoznati nove tehnologije koje će uvelike pomoći ostvarenju poslovnih uspjeha, smatra Grdić.

Građenje strateške prednosti
“Inovacije i nove tehnologije su uglavnom međusobno povezane. Naravno, moguće su inovacije unutar postojećih poslovnih i proizvodnih procesa bez primjene najnovijih tehnologija, uglavnom na kraći rok. Za osiguravanje srednjoročnih, a naročito dugoročnih rezultata na najvišoj mogućoj razini inovacija popraćena najnovijom tehnologijom osigurava i najbolji rezultat”, objašnjava Grdić i nadodaje kako u Vertivu primjećuju veliki interes društva za digitalizacijom.

“Nešto što je do nedavno bilo standardno u domeni IT i Telco industrije sada sve više vidimo u doslovno svim industrijama te državnim i lokalnim institucijama. Zakonodavstvo o umjetnoj inteligenciji, europski okvir za digitalni identitet, zakon o podacima, digitalna i zelena tranzicija su neke od tema o kojima se intenzivno raspravlja na EU nivou kako bi se društvo pripremilo za napredniji oblik digitalizacije.

Poduzetnici koje na vrijeme ne usvoje nove tehnologije i prilagode ih svome poslovanju i industriji u kojoj djeluju imat će velike izazove u bliskoj budućnosti. Digitalizacija poslovanja je zasigurno postao temelj uspješnog poslovanja poduzetnika”, smatra Grdić.

Predsjednik Uprave KONČAR – Instituta za elektrotehniku, Siniša Marijan, kaže kako proizvod ili usluga mogu biti inovativni i bez primjene najnovijih tehnologija ili mogu sadržavati najnovije tehnologije gdje se radi o inačici postojećeg proizvoda koji je bio inovativan pri prvom pojavljivanju na tržištu i sada se uporabom novih tehnologija pokušava zadržati tržišna pozicija.

Za to vrijeme, napominje, potrebno je razviti novu generaciju proizvoda koja će sustići i preteći konkurenciju, a to nužno znači kako budući proizvod mora biti inovativniji i kupcu nuditi više u odnosu na prethodni, odnosno proizvode konkurencije.

84

posto direktora smatra da budući uspjeh jako ili potpuno ovisi o inovacijama, kažu u McKinseyju

”Međutim, često zaboravljamo još dva sastavna dijela iste jednadžbe, a to su konkurentnost i prodaja. Inovacije i/ili primjena novih tehnologija nemaju smisao bez tržišta. Naravno, izuzeci su prototipovi ili proizvodi povezani sa stjecanjem novih znanja i kompetencija, ali i u tom slučaju se radi o aktivnostima s ciljem razvoja novih proizvoda.

Istovremeno, da bi proizvod bio konkurentan i privukao kupce vrlo često mora biti inovativan i koristiti nove tehnologije jer zastarjele tehnologije najčešće ne jamče konkurentnost. Dakle, radi se o ‘beskonačnoj igri’ u kojoj poduzetnici sustav inovacija i primjenu novih tehnologija usklađuju s prodajom, odnosno pokušavaju svoje poslovanje učiniti održivim.

Zbog toga je kod poduzetnika nužna svijest kako je ulaganje u istraživanje, razvoj i inovacije trajan proces jer će se oni koji zaključe kako su dovoljno uložili u razvoj i sada imaju inovativan i konkurentan visokotehnološki proizvod, vrlo brzo suočiti s gorkom istinom da prestanak ulaganja u razvoj redovito znači i gubitak tržišne utakmice i pozicije.

Razlozi su, naravno, brza i radikalna promjena tehnologija i očekivanja tržišta, odnosno zastarijevanje komponenata, sustava i znanja koji su utkani u postojeći proizvod”, poručuje Marijan.

Goran Marković, član Uprave InfoDoma, kaže kako se inovacije i najnovije tehnologije isprepliću i gotovo ih je nemoguće razdvojiti. “Zahvaljujući primjeni informacijsko-komunikacijskih tehnologija koje omogućuju digitalno društvo današnjice, sve što je s njima povezano predstavlja temelj uspjeha. Stoga, vodeće kompanije današnjice svoju stratešku prednost grade na jedinstvenim i rijetkim resursima.

Pri tome je važno razlikovati resurse pomoću kojih kompanije postižu kratkoročnu konkurentsku prednost od resursa koji osiguravaju dugoročnu stratešku prednost. U prvom slučaju radi se o vrijednim resursima koji su ujedno relativno rijetki, poput digitalnih tehnologija, i resursa koje je teško kopirati te im naći adekvatnu zamjenu, u drugom slučaju.

Pravi izvor konkurentske prednosti leži u organizacijskim sposobnostima, specifičnim znanjima i vještinama, često implicitnim, koje su duboko utkane u neku organizaciju i jako teško ih je kopirati u neku drugu tvrtku.

Sposobnost inoviranja poslovnih procesa, ponude vrijednosti za kupce ili cijelih poslovnih modela potpomognuto naprednim tehnološkim rješenjima predstavlja jednu od najznačajnijih organizacijskih sposobnosti, kaže Marković i postavlja pitanje mogu li uspješne kompanije kreirati dovoljno inovacija i vrijednosti kojima će ispuniti ogromnu potražnju za digitalnim proizvodima i uslugama?

“Ne mogu. Stoga moraju naći način kako će održavati kontinuitet inovacija. Tržišni lideri oko svojih proizvoda grade ekosustav kroz koji će, po principu otvorenih inovacija, omogućiti velikom broju pojedinačnih inovatora da grade komplementarne proizvode ili usluge. Time žarište inovacija iz same tvrtke prebacuju na mrežu vanjskih neovisnih proizvođača što im otvara neslućene mogućnosti inoviranja i stvaranja vrijednosti za kupce.

Primjena najnovijih tehnologija je potreban ali nikako i dovoljan uvjet za uspjeh poduzetnika. Tek kada se tehnologija spoji s inovativnijim načinima njezine primjene, bilo da se radi o novim proizvodnim procesima, novim proizvodima ili novim načinim distribucije proizvoda, ona može donijeti pravi rezultat i osigurati dugoročni rast i razvoj, što zahtjeva pronalaženje načina kako osiguravati uspješnu sinergiju inovativnosti i naprednih tehnologija”, kaže Marković.

Božidar Bajsič, direktor operacija u Editel Adria, smatra kako su inovacije i proboj s novim rješenjima jedno od najvažnijih za uspjeh i napredovanje poduzeća te opstanak na konkurentnim tržištima.

Poduzetnik koji ne ulaže dovoljno velik dio svog profita u napredne tehnologije i inovacije ide brže k kraju svog posla, tu nema sumnje, ističe Bajsič. “Koliko te inovacije ovise o najnovijim tehnologija, ovisi o grani u kojoj poduzeće djeluje. Generalno je to usko povezano jedno uz drugo, ali ne posve nužno”, kaže Bajsič.

Doba stalnih promjena
Izvršni direktor regionalnog ureda Rittala Dejan Dokmanović kaže kako promatrajući primjer razvoja svoje kompanije, može reći da su obje kategorije podjednako važne za dugoročni uspjeh. “Primjena najnovije tehnologije je ključna i ne manje važna stvar jer omogućava da poslovni proces bude produktivniji, efikasniji i na koncu ekonomičniji.

Možete imati super inovativan proizvod ili uslugu u koji ste uložili puno i očekujete puno, no bez primjene suvremene tehnologije, digitalizacije procesa izrade i prikupljanja informacija o samom procesu radi budućih poboljšanja, on možda neće biti u konačnici konkurentan na zahtjevnom tržištu.

Ulaganjem u najnovije tehnologije koje su bazirane na principima Industrije 4.0 odnosno automatizacijom projektno – proizvodnog procesa postiže se manja ovisnost o svakodnevnim rizicima, tržišnim poremećajima i izazovima, koji uključuju i sve prisutniji nedostatak specijaliziranog kadra”, ističe Dokmanović.

Daniel Šimić, glavni direktor za segment poslovnih korisnika A1 Hrvatska kaže kako su upravo zadnje dvije godine pokazale koliko su digitalizacija i primjena najmodernijih tehnologija bitne za sve nas – kako privatno, tako i poslovno.

“Živimo u dobu stalnih promjena i one imaju jako veliki utjecaj na poslovni sektor, u kojem se traži brza adaptacija i optimizacija ključnih procesa kako bismo ostali konkurentni na lokalnom i globalnom tržištu”, smatra Šimić.

Mate Krpan, predsjednik Uprave mStarta, kaže kako su u odnosu na prirodu posla, primjena najnovijih tehnologija i inovacije dio njihove svakodnevice, kako kroz brojne projekte i unapređivanje poslovanja naših klijenata, tako i kroz poticanje inovativnosti zaposlenika, no svakako su važne i imaju sve bitniju ulogu u svim industrijama i sferama poslovanja.

“Primjena novih tehnologija i inovacija esencijalna je za svaku organizaciju, ali isto tako bitni su kriteriji odabira i dinamika primjene jer je praksa pokazala da dobar dio inovacija ne doživi daljnju evoluciju. Sam termin inovacije djeluje kao nešto disruptivno, no često se radi o unapređenju proizvoda i procesa u svakodnevnim malim poslovnim operacijama ili primjeni dostupnih tehnologija.

Teško je izdvojiti svega nekoliko naših usluga, no svakodnevno smo suočeni s unaprjeđenjem poslovnih procesa unutar velikih i srednjih organizacija, digitalizaciji poslovanja, otvaranja novih kanala prodaje ili primjene fintech tehnologija”, kaže Krpan.

Rješenje za održivu budućnost
Marko Emer, predsjednik Uprave servisa mojeračun, kaže kako su sve tehnologije nastale iz inovacije.

“Ne možemo razdvajati ta dva pojma. Inovacije u poslovanju podrazumijevaju da je povećana produktivnost na svim razinama, da su smanjeni troškovi administracije i da su ljudi u konačnici zadovoljni jer nisu zatrpani beskorisnim poslovima”. Iz Siemensa poručuju kako su inovacije i primjena suvremene tehnologije danas ključni za poslovanje i velikih i malih kompanija jer čine temelj dugoročno održivog poslovanja.

“Da je to moguće ostvariti u relativno kratkom razdoblju, svjedočili smo za vrijeme pandemije koja je značajno ubrzala digitalizaciju i time pojednostavila i ubrzala poslovne procese. I upravo je digitalizacija jedini ispravan smjer daljnjeg razvoja kompanija u različitim sektorima, no za održivu budućnost te je napore ipak potrebno dodatno ubrzati i kontinuirano nadograđivati”, smatraju u Siemensu i nadodaju kako je upravo tehnologija dio rješenja za održivu budućnost.

“Zato je ključno da kompanije što prije prepoznaju dugoročnu korist implementacije inovativnih rješenja i razumiju višestruke koristi koje one donose poslovanju. Ulaganja se u početku mogu činiti značajnima, ali uštede su dugoročne”, naglašavaju iz Siemensa.

U Schneider Electricu smatraju da nove tehnologije, koje su nastale kao odgovor na sve veće promjene u svijetu, pozivaju da redefiniramo način na kojim živimo svoj život, u poslovnim i u privatnom aspektu. Kao rezultat toga, u kompaniji stvaraju inovacije koje će odgovoriti na izazove današnjeg života, primjenom novih tehnologija.

Time, kažu, možemo reći da se ta dva pojma ne mogu lako razdvojiti. S time se slaže i Željko Tandarić, izvršni direktor za projekte u Ini smatra da se velik dio inovacija bazira na istraživanju i kombiniranju novih ideja i novih tehnologija.

“Gotovo svaka inovacija, bez obzira na branšu, koristi nešto provjereno i stabilno – tehnologiju ili proces – i to nadogradi nečim novim primjenjujući tehnologije koje su netom izašle na tržište. Ove dvije stvari su u svojoj prirodi isprepletene i jedna rađa drugu”, zaključuje Tandarić.

New Report

Close