Svijet novca
VRIJEDNOSTI

Kapitulirala donedavno ‘idealna prilika’ za brzu zaradu, ovakav se rasplet mogao naslutiti i puno ranije

Donedavno ‘idealna prilika’ za brzu zaradu, NFT manija se pretvorila u neugledan artefakt kripto groznice.

Mario Gatara
22. listopad 2023. u 10:46
Foto: Shutterstock

Vodimo li se rezultatima koje nudi Google, vrijednost kanadske tvrtke Dapper Labs procjenjuje se na 7,6 milijardi dolara. Točnije, nekoć se procjenjivala, jer riječ je o dvije godine staroj brojci koja u međuvremenu nije ažurirana. Tek neznatno svježije (ili još bolje, godinu i pol stare) brojke procjenjuju vrijednost Yuga Labs imperija na otprilike četiri milijarde dolara, no u oba slučaju riječ je o posve irelevantnoj statistici. Jer tandem koji je na krilima darežljivih ulaganja venture capital fondova godinama žario i palio vrućim NFT segmentom kripto ekosustava u međuvremenu se posve urušio i danas zanima samo one najzagriženije.

Fikcija vs. stvarnost

Nada valjda umire zadnja, no ovakav se rasplet mogao naslutiti i puno ranije, još dok je trajala raskalašena zabava u kojoj su se poznate face showbusinessa razmetljivo loptale skupim virtualnim bedževima nikakve uporabne vrijednosti, uvlačeći običan puk u igru koja je otprilike stara kao i sam ljudski rod. Potraga za većom budalom doslovno je eksplodirala početkom prošle godine, potpomognuta već toliko puta spominjanim FOMO (“fear of missing out”) fenomenom, no danas bi se situacija na tržištu najlakše mogla opisati terminom – kapitulacija. Od naizgled idealne prilike za brzu zaradu, NFT manija se pretvorila u neugledan artefakt kripto groznice, dok cijene najrazličitijih virtualnih kreacija tonu sve dublje.

Iz aktualne perspektive zvuči pomalo nevjerojatno, no nekoć su se na toj šarolikoj pijaci obrtale milijarde dolara kojekakvih digitalnih suvenira. Doduše, dobar dio realiziranog prometa klasificiran je u kategoriji wash trading i odnosi se na uvriježenu praksu fiktivne preprodaje NFT žetona koja je trebala ostaviti dojam snažne potražnje i time ponukati potencijalne kupce da otvore svoje digitalne novčanike. Wash trading je prilično prozirna metoda manipulacije, i što je još važnije, zakonom zabranjena na (tradicionalnim) tržištima kapitala, ali na kripto tržištima, a onda još i više u NFT segmentu, postala je toliko uobičajena da se na brojnim platformama već neko vrijeme, ma koliko ironično zvučalo, transparentno navodi zasebna statistika (u onoj mjeri u kojoj je moguće detektirati najprimitivnije oblike wash tradinga). Nekoć enormne cifre su u međuvremenu zamjetno splasnule, ali ni to nije previše pomoglo: NFT trgovina danas naprosto nije ni sjena nevjerojatne pomame za digitalnih certifikatima iz 2021. ili 2022. godine.

Dapper Labs, kreator popularnih NFT kolekcija kao što su CryptoKitties i NBA TopShots (potonjom su pokušali navući i bitno konzervativniju klijentelu), već mjesecima svjedoči o opsadnom stanju, prisiljen na implementaciju radikalnog procesa racionalizacije troškova. Ili u prijevodu, dijeli otkaze šakom i kapom. A u međuvremenu su kompaniji na vrata pokucali i odvjetnici Komisije za vrijednosne papire (SEC), s optužnicom u kojoj se tvrdi kako je NBA TopShots kolekcija zapravo vrijednosni papir i nije, treba li posebno naglašavati, prošao propisanu proceduru registracije pri Komisiji. “Bez obzira nudite li činčile, dabrove ili samo NFT sa slikom neke simpatične životinjice, ekonomija je važnija od etikete i određuje spada li to što nudite u kategoriju investicija i vrijednosnih papira”, upozorava jedan od čelnih ljudi Komisije, ne ispuštajući iz vida činjenicu da su već i autori NFT kolekcija svoje uratke svojski pokušavali pozicionirati kao instrument (brze) zarade, podižući tenzije (i cijene) na tržištu.

Pumpanje cijena

Dramatičan pad realiziranog prometa evidentna je posljedica bitno slabijeg interesa špekulanata, odnosno kombinacija slabijeg obujma trgovine i znatno nižih cijena. Ovo potonje prikladno ilustrira izvedba NFTGO BlueChip indeksa koji reflektira cijene “respektabilnih” kolekcija i u posljednjih se 12 mjeseci doslovno – prepolovio. I to unatoč činjenici da je cijena ethera (“valute” u kojoj je izražena ogromna većina NFT žetona, utisnutih na Ethereum blockchain) u odnosu na dolar za to vrijeme porasla za oko 10%.

Baš poput bitcoina koji se okoristio nekolicinom dobrih vijesti (značajnijih pravosudnih pobjeda), ove su godine živnule i ostale kriptovalute (ili barem većina njih), ali to nije previše pomoglo. Usporede li se aktualne cifre s vrtoglavim cijena od prije godinu ili dvije, dok su ih brojne zvijezde i zvjezdice zdušno reklamirale, razlika je uistinu frapantna. Na samom začelju Top 10 ljestvice najvrjednijih NFT izdanja je uradak pod imenom CryptoPunks #5217 (kao da je ime uopće bitno), s cijenom koja premašuje – pet milijuna dolara. Točnije, toliko je iznosila tadašnja cifra, prema tečaju ETH/USD u vrijeme realizacije te transakcije, dok je na vrhu ljestvice eksponat plaćen nevjerojatnih 23,2 milijuna dolara. Toliko je, naime, kupac izdvojio za potvrdu vlasništva nad infantilnom ikonicom, otisnutu na blockchainu za sva vremena (ili barem dok god dotični blockchain funkcionira).

Već u srpnju ove godine svjetski tabloidi su se raspisali o kroničnom pomanjkanju interesa kupaca zbog kojeg se cijena NFT žetona iz kolekcije Bored Ape Yacht Club u vlasništvu Justina Biebera spustila na svega 59.000 dolara. Odnosno, znatno manje od 1,3 milijuna dolara, koliko je za dotični žeton Bieber navodno izdvojio u siječnju 2022. godine. I to u prilično mutnim okolnostima. Postoje, naime, prilično čvrste indicije da su Bieber, Madonna i slavni košarkaš Stephen Curry (između ostalih) aktivno sudjelovali u perfidnoj manipulaciji koja je imala za cilj napumpati cijene artikala iz asortimana Yuga Labsa, ansambla koji je vrlo vješto iskoristio povoljne okolnosti (i lakomost celebrity krugova), lansirajući gomilu srodnih proizvoda, od već spomenute NFT kolekcije, do kripto valute Ape Coin (u međuvremenu također krahirala) i skupih “parcela” u metaverzumu.

Metastazirajući širom kripto ekosustava, ekipa iz Yuga Labsa je vjerojatno na najbolji način kapitalizirala uspješan prelazak cijele priče s periferije u mainstream, no u priču su se uključili i brojni konzervativniji igrači. Kao dobar primjer može poslužiti Sotheby’s, aukcijska kuća koja je neko vrijeme agresivno forsirala aukcije NFT kolekcija, uključujući i onu spornu koja bi mogla dobiti sudski epilog. Naime, Sotheby’s je za 24 milijuna dolara prodao 101 Bored Ape kolekciju, tvrdeći tada kako je kupac iz redova “tradicionalnih kolekcionara”, no kasnije je otkriveno da je riječ o FTX platformi čiji je krajem prošle godine krah iznjedrio duboku korekciju kriptovaluta. Bilo je dobro dok je trajalo: u relativno kratkom vremenskom periodu NFT se doista prometnuo u statusni simbol, isprovociravši fascinantnu eksploziju cijena kojom su se mnogi doista obogatili preko noći. Danas je to puno teže, ako ne i nemoguće; nestala je kritična masa naivaca gladnih brze zarade koji su onomad generirali snažan rast potražnje.

Za autore ni mrvice

Među argumentima koje su kripto evangelisti rado navodili, propovijedajući o NFT fenomenu širokim narodnim masama, bila je i bajka o povlaštenom tretmanu umjetnika. Jer prema izvornoj ideji, od svake kupoprodaje NFT žetona određena je provizija trebala završiti na računu autora. Time se, barem u teoriji, otvarao prostor za mlade i neafirmirane umjetnike koji, za razliku od svojih kolega iz glazbene i filmske industrije, nakon inicijalne prodaje ispadaju iz potencijalno profitabilnog prodajnog lanca na sekundarnom tržištu.

Provizija se najčešće kretala u rasponu od 2,5% do 10% realizirane cijene (definirali su je sami autori), no sada i taj argument polako odlazi u zaborav: OpenSea, jedna od najvećih specijaliziranih platformi za trgovinu NFT žetona, najavila je kako će ubuduće mogućnost naplate provizije ovisiti isključivo o dobroj volji kupca. Drugim riječima, platforma će od početka rujna stavku provizije za nove NFT žetone jednostavno ignorirati, dok postojeće kreacije imaju fore do ožujka iduće godine, ako do tada uspiju nešto ušićariti. U očima većine kupaca autori su, razumije se, posve nebitna stavka i premda se ostale platforme gorljivo zaklinju u povlašteni položaj umjetnika, nije teško predvidjeti u kojem će smjeru špekulanti migrirati. Uostalom, nemojmo se lagati – ova se priča nikad i nije vrtjela oko autora. Ili barem ne onih malih, lišenih izdašne podrške financijera iz Silicijske doline.

New Report

Close