FOTO: Goat mug i Gina pokazali su se kao hitovi, a sada slovenski poduzetnik sprema novu akciju

Autor: Ana Maria Filipović Grčić , 12. svibanj 2018. u 08:30
Foto: Anže Miklavec

Tijekom crowdfunding kampanje u komunikaciji s kupcima dobivate povratne informacije koje možete iskoristiti u poboljšanje proizvoda.

Nakon dvije uspješne crowdfunding kampanje na Kickstarteru kojima je prikupio milijun eura za dizajnersku šalicu za kavu nazvanu Goat Mug i pametni aparat za kavu Gina, slovenski poduzetnik Anže Miklavec upravo dovršava posljednje detalje prije postavljanja treće kampanje na tu platformu za masovno financiranje.

Ovoga puta riječ je o pametnoj boci za vodu Equa koja svog vlasnika putem mobilne aplikacije i svjetlosnim signalom integriranim u bocu obavještava o njegovu dnevnom unosu vode. Na Kickstarteru će se naći sredinom lipnja, a milijun eura koliko je postavljeno kao cilj kampanje reinvestirat će se u razvoj novih proizvoda, otkrio je Miklavec za Poslovni dnevnik.

Nova se Equa cijenom i dizajnom koji uključuje i mramor nalazi u niši premium proizvoda u koji je ZkotZ kao krovna tvrtka za navedene brendove već zakoračila Ginom. Taj je proizvod po cijeni od 250 dolara 10 dana prije kraja kampanje premašio ciljani iznos od pola milijuna eura, a jednako je zapaženo prošla i šalica za kavu u obliku roga po cijeni od 35 eura, spomenuti Goat mug koji je Miklaveca i proslavio.

ZkotZ je 2015. godine imao 7 zaposlenih, danas ih je 25, najavili ste i treće po redu seljenje u veći prostor. Kakvi su bili vaši počeci i kako je biti poduzetnikom u Sloveniji?

Tvrtka postoji već osam godina i mogu reći da dobro radimo. Jedna od mojih najvećih strasti je stvaranje nove kvalitete. Prvi poduzetnički dani odvijali su se u fakultetskom poduzetničkom inkubatoru, sobici u koju sam i sam jedva stao i tada mi je roditeljska kuća služila kao skladišni prostor.

S vremenom, kako se tvrtka razvijala selili smo se u veći prostor i upravo planiramo daljnja proširenja. Imamo 25 zaposlenih, ali dosta toga i outsourcamo jer smo fokusirani na ono u čemu smo dobri, dok recimo logističku komponentu prepuštamo onima čija je to specijalnosti. U ZkotZu rade stručnjaci različitih profila, kod nas službena titula nije toliko važna koliko želja za učenjem. Što se tiče poduzetničke klime, stvari uvijek mogu biti bolje, no mi smo od onih koji traže rješenja umjesto da pričamo o problemima.

Ovdje je poduzetnička zajednica dosta dobro povezana, međusobno razmjenjujemo iskustva i savjete, ali smo svjesni da ne postoje univerzalna poslovna rješenja koja su jednako primjenjiva za sve.

Koliko dugo ste razvijali koncept Gine, po čemu se ona razlikuje od ostalih proizvoda na tržištu?

Godinu dana je trajao proces razvoja. Gina je pametan aparat za kavu koji ima verziju s integriranim tajmerom i vagom, uz prateću mobilnu aplikaciju, što je posebno važno za istinske ljubitelje kave koji u pripremi paze na svaki detalj. Također, ne radi se o proizvodu za masovno tržište. Iako izgleda jednostavno, sadrži puno različitih materijala, uključujući i elektronički dio.

Gina je dobila brojna priznanja, poput međunarodne nagrade za dizajn Red Dot Design Award 2018. Sudjelujete li na sajmovima i kakvu ulogu imaju u prepoznatljivosti proizvoda na tržištu?

Sajmovi su odličan način za upoznavanje trendova i ljudi iz industrije, a posjećujemo ih kad god smo u prilici, pa smo dosad tako bili i u Londonu, Amsterdamu, New Yorku, a spremamo se uskoro i do Seula. Mnogo toga se nauči i to je pravo istraživanje tržišta.

Kako ste istupili na američko i azijsko tržište?

Kickstarter je sjajna platforma iz nekoliko razloga, vrlo moćna u SAD-u gdje se želimo još bolje pozicionirati. Prvenstveno je bolja od većine marketinških kampanji što se tiče odaziva i dosega, a u komunikaciji s kupcima ondje dobivate zaista značajan broj povratnih informacija koje možete iskoristiti u poboljšanju svog proizvoda.

Dobivate uvid u ono što vaše tržište želi, kao što je slučaj s Goat mug šalicom koja je prvo napravljena u verziji od 350 mililitara, ali se pokazalo da ljudi žele veću šalicu. Azijsko tržište cijeni proizvode iz Europe i oznaku ‘made in EU’, a preuzeli su i dio naših navika, poput ispijanja kave. Vrlo brzo rastu i postaju sve važnija ekonomska sila. Istupanje na taj dio svijeta samim time je logičan i očekivan korak, kao i na tržište SAD-a, posebice s Ginom, filter aparatom za kavu kakva je vrlo popularna u Americi.

Distributeri iz Azije su nas sami kontaktirali, njima je dovoljna dobra i uspješna kampanja, dok za američko tržište već treba obilaziti i inicirati nove poslovne suradnje. Ali najvažnije je što ćete sa svojim proizvodima napraviti nakon što kampanja završi.

Iz startupa ste, dakle, prerasli u multinacionalnu kompaniju?

Bili smo se jedno vrijeme ograničavali na pojedina tržišta i nastojali se ondje etablirati, pa smo se zasebno bavili Hrvatskom, Austrijom i drugim zemljama što se pokazalo nepraktično iz cijelog niza razloga. Zahvaljujući globalizaciji i mogućnostima 21. stoljeća, danas je cijeli svijet naše tržište. Lokacija odakle prodajete danas gotovo uopće više nije važna.

Koliko su zahtjevna istraživanja tržišta prije nego što odlučite istupiti na neko novo?

Rekao bih da ne radimo na klasičan način jer su svi naši proizvodi napravljeni zapravo za nas, a onda se prilagođavaju konkretnim zahtjevima. Od tradicionalnih metoda, naravno tu je proučavanje kulture i navika, kao i razgovor sa stručnjacima. Ali, i Goat mug i Gina i Equa su napravljeni onako kako smo ih mi zamislili jer nam je to hobi. Možda zvuči egoistično, ali se taj pristup pokazao uspješnim. Da ste pitali ljude žele li termo-šalicu za kavu u obliku kozjeg roga, što mislite da bi vam rekli?

Jeste li se susreli s kakvim problemima u distribuciji i logistici ili s dobavljačima?

U jednom smo trenutku ostali bez sirovina koje smo dobivali od staklara iz Češke i nismo mogli isporučivati ono što su ljudi htjeli kupiti. S njima smo to mogli riješiti tako da zapišemo njihovu narudžbu te isporučimo kada se proizvodnja vrati u normalnu, no nije ugodno.

S druge strane, trgovačkim lancima i drugim trgovinama koje su na svojim policama ostavile mjesta za naše proizvode nismo imali što slati, a to je onda već postajao problem. Da bismo sastavili jednu našu bocu, surađujemo s najmanje pet proizvođača.

Equa u svom originalnom obliku i cijeni od desetak eura na tržištu postoji otprilike koliko i sama tvrtka, taj model boca za vodu prisutan je u velikom broju europskih zemalja, pa tako i Hrvatskoj. Razmišljate li o napuštanju bazičnog koncepta sada kad imate nove proizvode?

Uvijek radimo na novim proizvodima, konkurencije ima dosta i nije lako. Najvažnija nam je kreativnost i kvaliteta proizvoda, pred nama je mnoštvo ideja koje tek želimo realizirati, prototipove razvijamo cijelo vrijeme, pa nekako nam se čini da je za tu klasičnu Equa bocu možda došlo vrijeme da je napustimo. Ne odmah, ali kroz neko vrijeme da, jer se gomilanjem proizvoda javljaju i problemi skladištenja, a i najboljim smatramo fokusirati se na ‘bestselling’ proizvode.

Po čemu se nova Equa razlikuje od svojih ranijih verzija?

Željeli smo napraviti nešto bolje i drugačije. Osim mobilne aplikacije koja korisnika obavještava o dnevnom unosu vode u tijelo, Equa obavještava i o redovitosti odnosno raspoređenosti tog unosa jer nije ista stvar popijete li odjednom litru vode ili to razlomite na redovito uzimanje manjih količina vode. Moguće je pratiti i statistiku unosa vode u organizam, mnogo je pažnje posvećeno i dizajnu, a na njoj smo radili godinu i pol.

Jesu li vam hoteli, turistički sektor općenito, zanimljivi za komercijalizaciju vaših proizvoda?

Equa je već prisutna ondje jer hoteli kupuju naše boce od kojih hoteli rade promotivne poklone. Zanimljivi smo, recimo, malim nišnim coffee shopovima i specijaliziranim trgovinama s opremom za pripremu kave, no generalno gledano, primjerice, Gina je više za kućnu upotrebu.

Imate li savjet za buduće generacije poduzetnika?

Važno je pratiti vlastite snove i strast, kao i vjerovati u svoj proizvod te naporno raditi za to. Ako vi ne vjerujete, nitko neće. Ideja je tek mali korak.

Poduzetnici moraju biti u stanju prepoznati trendove, usmjeravati i mijenjati ideju kako bi uspjeli. Uvijek morate biti optimistični. Uspjeh ne može doći u prvoj godini rada, ali ako ne odustanete, sigurno će doći.

Okružite se ljudima koji se ne boje uspjeha i oni će vas potaknuti da svoje snove pretvorite u stvarnost.

Komentirajte prvi

New Report

Close