Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

‘Krenuli smo 2002. skromno, ali s velikom željom. Sad gledamo prema drugim kontinentima’

Autor: Siniša Malus
08. travanj 2025. u 12:44
Podijeli članak —
Ahmetlić: Ono što je bitno, da se sve radi i događa s ljudima s kojima radim. I radeći takve je izazove lakše i svladati/PD

Vlasnik HIFA OIL-a, najvećeg privatnog distributera nafte i naftnih derivata u BiH.

Vodeća privatna bosanskohercegovačka kompanija u sektoru nafte i naftnih derivata, ujedno i jedna od deset najvećih u državi, dosljedno i uporno sljedeći koncept poslovne izvrsnosti proteklih je godina ostvarila izuzetne poslovne rezultate.

Kompanija iz Tešnja, grada u srednjoj Bosni s nešto više od 40 tisuća stanovnika, izrasla je kroz više od dva desetljeća rada u najznačajnijeg naftnog privatnog distributera u Bosni i Hercegovini izgradivši impozantnu mrežu od 2500 poslovnih partnera u toj, ali i drugim djelatnostima na koje se kroz godine rada i uspjeha proširila kompanija.

Danas HIFA OIL pokriva više od 25 posto tržišta BiH s više od 350.000 tona nafte i naftnih derivata distribuiranih u 2024. godini. Iza cijele priče stoji vlasnik Izudin Ahmetlić s kojim smo za Poslovni dnevnik popričali uoči Mostarskog sajma gospodarstva…

Rasterećenje gospodarstva je imperativ

Treba rasteretiti gospodarstvo u smislu olakšanja, subvencija, zakonske regulative u dijelu doprinosa, oslobađanja izvozno orijentiranih kompanija…

Kako je krenula priča HIFA OIL-a? Kada ste krenuli s poslom? Pročitali smo da na početku niste imali za cisternu goriva, pa ste krenuli s bitumenom…
HIFA OIL je plod promišljanja potrebe za uvođenjem ozbiljnog veletrgovca naftnim derivatima koji bi bio kvalitetan u domenu snabdjevanja na tržištu Bosne i Hercegovine. Iz vizije da se postane najveći privatni distributer nafte i naftnih derivata, 2002. godine formirana je HIFA OIL. Istina, s vrlo ograničenim financijskim mogućnostima, ali s velikom željom i motivom da postanemo kvalitetan i siguran snabdjevač, a današanji pokazatelji govore tome u prilog.

Sredstva s kojima smo krenuli baš su i bila dostatna za robu koja je u tom trenutku bila jeftinija, a bitumen je jedan od proizvoda koji su bili u našem fokusu nabave i prodaje. No, bez obzira ne te početne izazove, nismo trošili vrijeme i postojeće resurse da prije svega intezivno razgovaramo s tadašnjim potencijalnim kupcima, da im predočimo našu viziju i ciljeve i da ponudimo ono što drugi mogu, pa i više od toga. A to su pozdanost i sigurnost u opskrbi.

Što su vam bili najveći izazovi s kojima ste se susretali?
Izazovi se mijenjaju, oni ovise od najvećih kao što su geostrateški i geopolitički, do regionalnih ili lokalnih. Reklo bi se da se svode na tržišna i cjenovna kretanja u svijetu i kod nas, do općih konkuretskih i poslovnih. Ono što treba naglasiti, HIFA OIL je kroz vrijeme, gradeći ozbiljan sustav s ljudskim resursima, dala odgovore na sve izazove. Na vrijeme smo planirali i na vrijeme stavljali u fokus potencijalne izazove koji se mogu dogoditi, a ono što bismo izdvojili su veće neplanirane oscilacije poput ratova u svijetu ili pandemije Covida-19, kada bez obzira na veliko iskustvo trebate donositi odluke.

A sve u cilju održavanja poslovanja na stabilnim osnovama kako bi se prevladali takvi izazovi. Na sve to mislimo da smo blagovremeno reagovali, donosili jasne zaključke i držali se jasno zacrtanih ciljeva. Samo jedan primjer izazova… Kad je izbila pandemija Covida i kad je postalo jasno da će doći do ozbiljnog pada potražnje, s obzirom na poduzete mjere, te je to i značilo pad ukupnog poslovanja u značajnoj mjeri.

I bez obzira na takav scenarij i očekivanja, naš prvi zaključak je bio da moramo zadržati svoje zaposlene. Od te točke pa dalje kreirali smo svoj daljnji odgovor na izazov. Ono što je bitno, da se sve radi i događa s ljudima s kojima radim. I radeći takve je izazove lakše i svladati.

HIFA OIL Group čini portfolio od 20 kompanija, koje su svaka za sebe pravni subjekt s visoko kvalitetnim menadžmentima/PD

Što sve radi i što sve danas čini HIFA OIL Group?
HIFA OIL Group čini portfolio od 20 kompanija, koje su svaka za sebe pravni subjekt s visoko kvalitetnim menadžmentima i koje rade skoro pa potpuno drugačije djelatnosti u odnosu na ono što je osnovni posao HIFA OIL-a. Danas se možemo pohvaliti da osim u nafti imamo lidere u distribuciji proizvoda od metala, aluminija, inoxa, veoma ozbiljne pravce u proizvodnji PVC-a i Al proizvoda za prozore i vrata, transportnu kompaniju, kompaniju za proizvodnju namještaja, uslužne djelatnosti i mnogo drugih koji svojim radom doprinose razvoju grupacije. Svakako, kao majka svih tvrtki, HIFA OIL koordinira dosta aktivnosti i na poljima gdje možemo raditi zajednički i dopunjavati jedni druge, a sve u cilju kako pojedinačnog tako i zajedničkog jačanja.

Koliko danas ljudi radi u HIFA OIL-u?
Kada govorimo o grupaciji, sa svim našim kompanijama mi već sad brojimo više od 1200 zaposlenih. Administracija HIFA OIL-a, pa tako i ostale kompanije, zapošljava mlade i stručne kadrove, više od 50 posto ih je između 26 i 35 godina starosti, a u našim firmama u poslovne izazove ulaze vrlo brzo i preuzimaju odgovorne funkcije. Menadžeri kompanija zbog iskustva koji posjeduju izuzetni su mentori novim generacijama i vjerujem da s ovim ljudima, bez obzira koje funkcije obnašaju, imamo veliki poslovni potencijal.

1200

zaposlenih broji HIFA Grupa, a većina njih su mladi do 35 godina

Na koja ste se sve tržišta probili?
Svaki dan dopunjavamo nastup na inozemnim tržištima. Možemo se pohvaliti da su tržišta Unije, poput Nizozemske, Njemačke, Francuske, pa do regionalnih Austrije, Slovenije, Hrvatske, Srbije, Crne Gore, Sjeverne Makedonije, Kosova, Albanije, Italije i drugih… nešto što je već postalo redovno u našem poslovanju. Sada smo u fazi u mnogim od naših kompanija da radimo na zemljama koje su izvan našeg kontinenta. I tu također vjerujem u uspjeh.

Sve više kompanija koja se primarno bave fosilnim gorivima okreću se i obnovljivim izvorima energije. Kako vi tu stojite?
HIFA OIL je uvijek bila poznata da prati trendove. Istina je da posebno Europska unija i pojedine članice fokus svoje budućnosti vide u obnovljivim izvorima energije. Iako djelomično u nekim zakonskim odlukama zaostajemo, mi nismo čekali. Naša početna vizija da budemo najveća privatna naftna kompanija već je prije 6-7 godina promijenjena. Tada smo rekli da želimo postati najveća energetska kompanija u BIH.

Primjenom te vizije, mi smo poduzeli i jasne korake, odnosno formirali poseban sektor EURo-SOLAR u okviru HIFA OIL-a. Formirali smo nove kompanije koje će se isključivo baviti prodajom, distribucijom i izgradnjom fotonaponskih elektrana, kako u Bosni i Hercegovini, tako i u zemljama u okruženju. Već sada imamo velik broj implementiranih projekata za velike klijente, kao i za svoje potrebe. S druge strane, u svoj portfolio poslova uveli smo i trading električnom energijom, što recimo proizvođačima iz obnovljih izvora omogućava i taj vid suradnje na polju kupoprodaje proizvedene energije iz obnovljivih izvora.

Dakle, mi pratimo kretanja, širimo svoje djelovanje i, naravno, dajemo adekvatne odgovore na nove zahtjeve tržišta. Svakako to ne znači da u potpunosti izbacujemo ono odakle smo krenuli, a to su naftni derivati. Ali i na području radimo u cilju zaštite životne sredine, kroz uvođenje aditiva za goriva koje smanjuju emisiju štetnih materija i smanjuju potrošnju naftnih derivata. I s tog aspekta vodimo računa o zaštiti životne sredine, ali svakako ostavljamo dostupnim naftne derivate visokog kvaliteta.

Kako ocjenjujete uvjete poslovanja u Bosni i Hercegovini, a kako u susjednim zemljama? Gdje vidite prostor za napredak?
Bosna i Hercegovina po svojoj je definiranoj konstrukciji, stvorenoj u Daytonu, komplicirana iz perspektive pokretanja značajnijeg biznisa ili dobijanja odobrenja, posebno za gradnju ili značajnije investicije. No, nije neizvodivo, samo je to proces koji zahtijeva vrijeme i resurse. Mi smo u naslijeđenim i preuzetim okolnostima uspjeli ostvariti sve te navedene uspjehe. Dakle, moguće je.

Ono što je neophodno jest stvaranje preduvjeta za rasterećenje gospodarstva u dijelu olakšanja, subvencija, zakonske regulative u dijelu doprinosa, oslobađanja izvozno orijentiranih kompanija, zaštita domaće proizvodnje, stimuliranje strateških djelatnosti, sustavne i ozbiljne fiskalne reforme, davanja većih mogućnosti za plasiranje kapitala bankarskog sektora u ozbiljne poslovne grane, da bi prije svega bili konkurentniji u odnosu na kompanije koje posluju na našem tržištu.

Mislim da imamo kompanije koje se mogu nositi s najvećima, to pokazuju i rezultati poslovanja kompanija i u proizvodnji i u trgovini. Malo veći dijalog, na ravnopravnim osnovama, međusobna razmjena potreba tržišta i adekvatni zakoni dali bi novu dimenziju u poslovanju, ali i prostor za napredak. Kada su u pitanju ostala tržišta, pristupi su svakako različiti, ali je vidljivija veća prednost koja se daje poslovnom ambijentu i stimuliranje poslovnih poduhvata u zemljama EU i okruženja. Možda da malo i preslikamo određene modele.

25

posto tržišta BiH zauzima HIFA Oil

Koliko su globalni događaji posljednjih godina utjecali na vaše poslovanje u smislu prihoda?
Svakako da nafta kao burzovna roba utječe svakodnevno na kretanje naših prihoda, no to su teško predvidljive kategorije, iako mi planiramo i svoje prihode i proračune za godinu ili čak više godina. Važno je znati da mi konstatno nastojimo korektno objasniti u javnosti da, bez obzira na kretanje cijena naftnih derivata, posebno naviše, poskupljenje nije rezultat veće zarade onih koji distribuiraju, budući da je u Bosni i Hercegovini marža u nafti limitirana, te da svakako nije ni moguće niti kod bilo kakvih promjena utjecati na ta ista povećanja ili smanjenja. Prihodi najviše ovise od burzovnog kretanja i mi se samo prilagođavamo onome što dobijamo od onih koji opskrbljuju naša tržišta.

Gdje još vidite potencijale za širenje poslovanja?
Svakako u regionalnom širenju u kojem smo već napravili iskorake na susjedne države. Ali otvaraju nam se i tržišta izvan EU, što će u budućnosti biti naš fokus.

Autor: Siniša Malus
08. travanj 2025. u 12:44
Podijeli članak —
Komentirajte prvi

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close