Država će sljedeće dvije godine financirati letove između Niša i Beograda

Autor: Poslovni dnevnik , 03. studeni 2021. u 22:00
Za novu zračnu liniju rizik od neuspjeha gotovo ne postoji jer će je subvencionirati država/SHUTTERSTOCK

Kompanija Air Serbia možda će građanima Niša nuditi karte do treće destinacije, uz presjedanje u Beogradu, što će prema mišljenju stručnjaka koristiti većina putnika.

Iako se u srpskoj javnosti povremeno najavljivalo uvođenje zračne linije između Beograda i Niša ona nikad nije bila uspostavljena, ali će se to promijeniti od 1. siječnja 2022. godine kada bi s niškog aerodroma Konstantin Veliki trebali početi letovi do beogradske zračne luke Nikola Tesla.

Naime, vlada Srbije je krajem listopada usvojila Odluku u uvođenju novih linija od javnog interesa s aerodroma u Kraljevu i Nišu, a odlukom je predviđeno državno financiranje četiri leta tjedno između Niša i Beograda, i to u razdoblju od 1. siječnja 2022. do 31. prosinca 2023., piše Danas. Zračna udaljenost između ta dva grada iznosi samo 203 kilometra.

Odlukom vlade zrakoplovi iz Beograda letjet će i dva puta tjedno do Tivta, Kölna, Atene, Istanbula, Ljubljane i Frankfurta. Predviđena su i po dva leta tjedno iz Kraljeva do Soluna, Istanbula i Tivta. No još se ne zna tko će prevoziti putnike.

Je li brže automobilom?

Najviše letova predviđeno je do Beograda, što je odmah izazvalo suprotstavljene reakcije, jedni su zadovoljni jer će dobiti novo prijevozno sredstvo, dok drugi vjeruju da su nove linije nepotrebne jer će prije stići do drugog grada automobilom nego što će obaviti sve aerodromske procedure.

Petar Vojinović, urednik zrakoplovnog portala Tango Six, kaže za Danas da su linije od javnog interesa nekomercijalne i da je u vladinoj odluci i objašnjenje da ne postoji komercijalni interes zrakoplovnih kompanija za letenje na toj relaciji.

“Država sama priznaje da ta linija nije isplativa. Slični programi već desetljećima prisutni su u EU gdje države mogu subvencionirati zračne linije kako bi potaknule mobilnost građana i poslovne aktivnosti. Najbliži primjer je u Hrvatskoj gdje Croatia Airlines leti od Osijeka do Splita, na liniji koju niti jedna zrakoplovna kompanija ne bi održavala bez subvencija“, objašnjava Vojinović.

Prema njegovim riječima, koncept vladinog programa je financiranje prema obavljenim letovima, odnosno da se obračunava koliko je, na primjer, Air Serbia letjela na toj udaljenosti, za što će dobiti toliko novca da bude na nuli.

Prilagoditi cijene karata

S druge strane, postoji neizravan poslovni interes Air Serbije jer ona može građanima Niša nuditi karte do treće destinacije, uz presjedanje u Beogradu. I 99 posto putnika, tvrdi sugovornik Danasa, neće letjeti iz Niša za Beograd, već će putovati iz Niša preko Beograda do neke treće destinacije.

Za Bojana Avramovića, bivšeg direktora Regionalne razvojne agencije Jug, koja je kroz studije i elaborate uređivala poslovanje niškog aerodroma Konstantin Veliki u redovnom prometu i određivala cijene usluga, uvođenje zračne linije od javnog interesa između Niša i Beograda hrabar je pokušaj, a rizik od neuspjeha gotovo ne postoji jer će je država subvencionirati.

“Ta je linija zapravo ‘hranjenje’ beogradskog aerodroma jer njeno uvođenje znači da će putnici doći iz Niša u Beograd, a potom iz Beograda, kao čvorišta, letjeti dalje do europskih destinacija do kojih se ne može doći izravno iz Niša.

To je smisao te linije. Zato bi bilo važno da se ta linija pojača te da se od Niša do Beograda leti dva puta dnevno, a ne četiri puta tjedno, kao što je predviđeno. Također je važno i da cijena karte od npr. Niša do Moskve, do koje se može letjeti samo iz Beograda, bude jednaka kao cijena na letu Beograd-Moskva“, objašnjava Avramović.

Komentirajte prvi

New Report

Close