Brodovi Crnogorske plovidbe ove godine izgubili 2,7 mil. dolara zbog niske najamnine

Autor: Poslovni dnevnik , 15. srpanj 2021. u 22:00
Foto: Pixabay

Bivši menadžment je lani zaključio ugovor o iznajmljivanju brodova za 7600 dolara dnevno, iako su vozarine već tada bile daleko veće.

Dva broda kompanije Crnogorska plovidba (CP) duže vrijeme plove po cijenama dnevnog najma koje su niže od tržišnih, zbog čega ta državna pomorska kompanija gubi velik novac, kažu za Vijesti dobro upućeni izvori iz novog menadžmenta kompanije.

Prema grubim računicama izvora Vijesti, dajući u vremenski najam (time charter) brodove po cijeni koja je gotovo dvostruko niža od tržišne kompanija je za šest mjeseci ove godine izgubila oko 2,7 milijuna dolara.

Vlada je nedavno imenovala novi Odbor direktora CP-a u kojem su predstavnici stranaka iz vladajuće većine, ali je izvršni direktor i dalje Slobodan Pajović (DPS).

Pajović i bivši Odbor direktora s Borislavom Kašćelanom (DPS) na čelu, u rujnu i prosincu prošle godine pripremili su nove ugovore o vremenskom najmu brodova Kotor i 21. maj s unajmiteljem, kompanijom Sea Pioneer iz Londona, za dnevni najam od po 7600 dolara.

Plaćanje iz državnog proračuna

Ugovori su sklopljeni na razdoblje od šest plus šest mjeseci uz mogućnost da ih unajmitelj može produžiti pred istek tog roka. Time je menadžment kompanije sebi vezao ruke i to u vrijeme kada se u rujnu prošle godine jasno naslućivao veliki rast vozarina na svjetskom tržištu brodskog prostora.

“Da bi s takvim brodovima za prijevoz rasutog tereta bili na pozitivnoj nuli, dnevna vozarina treba biti najmanje 5500 do 6000 dolara. Bivši menadžment je lani zaključio ugovor na šest plus šest mjeseci po cijeni od 7600 dolara dnevno, iako su vozarine za prijevoz rasutih tereta već tada bile osjetno veće i do kraja 2020. došle su do iznosa od oko 15.000 dolara dnevno.

Proizilazi da su dva broda CP-a za šest mjeseci ove godine zajedno zabilježila oko 2,7 milijuna dolara propuštene dobiti jer su vozarine na tržištu bile u prosjeku gotovo dvostruko veće od onih po kojima su iznajmljeni naši brodovi.

Država Crna Gora, kao vlasnik kompanije, nekoliko puta morala je novcem građana iz proračuna plaćati obveze kompanije prema kineskoj Exim banci čijim su kreditiom 2012. izgrađena ta dva broda”, rekao je Vijestima dobro upućeni izvor.

CP od početka plovidbe dva broda 2012. godine surađuje isključivo s kompanijom Sea Pioneer kao unajmiteljem brodova. Iza te kompanije stoji turski poduzetnik Cemil Tumkaya. Sea Pioneer zarađuje brodovima CP-a na svjetskom tržištu na razlici u novcu kojeg državnoj kompaniji plati za njihov najam i cijene po kojoj Sea Pioneer prevozi teret.

Obavili deset putovanja

Brod Kotor je tako u 2020. ušao s važećim ugovorom sa Sea Pioneerom s dnevnom vozarinom od 8000 dolara, da bi aneksom iz veljače 2020. vozarina bila smanjena na 5250 dolara dnevno. Od 15. rujna brod plovi za dnevni najam od 7600 dolara što je i dalje na snazi.

Ukupno je Kotor lani od najma zaradio 2,337.150 dolara. Brod 21. maj je samo pet dana lani plovio s najmom od 8000 dolara dnevno, da bi to aneksom ugovora sa Sea Pioneerom u siječnju bilo smanjeno na 6050 dolara na dan.

Sredinom prosinca prošle godine Sea Pioneer je pristao dnevni najam povećati na 7600 dolara te je 21. maj lani zaradio 2,480.936 dolara. Oba broda lani su obavila po deset putovanja, a prosječna vozarina bila im je 6059 dolara za Kotor, odnosno 6428 dolara za 21. maj.

Iako je to izuzetno nisko u odnosu na prilike na tržištu, iz menadžmenta CP-a su u izvješću za 2020. ocijenili da se “zarada naših brodova u postojećim uvjetima može ocijeniti uspješnom”.

Komentirajte prvi

New Report

Close