Kapitalizam je imao nekoliko faza razvoja, a činjenica je da ga je pokretala i modificirala uglavnom želja za boljom organizacijom i većom zaradom. Može li kapitalizam imati i neku širu ulogu osim akumuliranja zarade za vlasnike kompanija i menadžere? Pitanje je koje, i ne samo usred recesije i općeg osiromašenja građana u mnogim razvijenim zemljama svijeta, izgleda kao utopija. No, kako piše Harvard Business Review (HBR), sve više vlasnika kompanija i vodećih menadžera uviđa da je njihova misija puno šira od pukog stvaranja što veće zarade te se tako stvara jedan novi društveni proces – "svjesni kapitalizam".
Pozitivan utjecaj
Svjesni kapitalizam se definira kao način razmišljanja o kapitalizmu i poslovanju tvrtki koje bolje odražava našu poziciju u odnosu na čitavo čovječanstvo, stanje današnjeg svijeta i urođen potencijal poslovanja da bi se ostvario pozitivan utjecaj na svijet. "Svjesne tvrtke su usmjerene prema višim svrhama te nastoje uskladiti i integrirati interese svih svojih glavnih aktera. Njihovo više stanje svijesti vidljivo je u međusobnom odnosu među svim sudionicima u procesu – vlasnici, menadžeri, dioničari, radnici, dobavljači, klijenti te građani koji na ovaj ili onaj način dolaze u doticaj s kompanijom. Takve tvrtke dopuštaju svim akterima da u relativno opuštajućoj atmosferi otkriju i realiziraju rezultate sinergije", kaže se u analizi HBR-a o svijesnom kapitalizmu. Vodeći ljudi u tim tvrtkama su svjesni svoje uloge vođe te uloge koji ima njihova komapnija prema ljudima koji dolaze u kontakt s njom, ali isto tako i sa planetom koju svi dijelimo. Takvi vođe nastoje stvoriti financijsko, intelektualno, socijalno, kulturno, emocionalno, duhovno, fizičko i ekološko bogatstvo za sve svoje sudionike. Harvard Business Review, pozivajući se na poslovne statistike s burzi, navodi da tvrtke koje primjenjuju takve principe nadmašuju tradicionalne tvrtke u financijskom smislu, ali i u mnogim drugima.
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu