Svjetski modni brendovi nedavno su počeli legalno dolaziti u Hrvatsku, na veselje svih trendsettera i tzv. elite. Ali, među pravim poznavaocima visoke mode ubrzo su počele kolati priče o “starim kolekcijama po cijenama novih”, “lažnjacima skrivenima među originalima”, te “dućanima koji ne posluju pod legalnom franšizom”. I dok se prema turističkim vodičima Zagreb može činiti kao modna Meka, istina je drukčija. I to počevši od “high street fashion” trgovina poput Topshopa, Manga, Diesela, Levi’sa ili pak Benettona, koji se mogu naći u svakoj istočnoeuropskoj metropoli s cijenama prihvatljivijima od onih na Zapadu. U Zagrebu, pak, želja za zapadnjačkim stilom zamagljuje papirić s cijenom, a kupci bezglavo srljaju u preskupe kupnje.
Domaći dizajn
Neke od tih marki proizvode se u Hrvatskoj. Primjerice Levi’s svoje proizvodne pogone ima u Varaždinu. Ako oduzmemo troškove carine, prijevoza te poreznih davanja, cijena od petstotinjak kuna za traperice čini se nerealnom u usporedbi s drugim proizvođačima. Nešto drukčija je priča s kvalitetnim brendom Nara Camicie, specijaliziranim za proizvodnju ženskih košulja te dobro poznatim Benettonom. Obje kompanije imaju svoje proizvodne pogone u Hrvatskoj, ali oni ne djeluju pod franšizom, kao što je to slučaj kod varaždinskog Varteksa, nego se radi o doslovnom prebacivanju proizvodnje u zemlje jeftinije radne snage. Tako se često dogodi da se jedan odjevni predmet proizvede u Hrvatskoj, cijela se kolekcija zatim prebacuje natrag u matičnu zemlju, u ovom slučaju Italiju, koja je onda prodaje po punoj cijeni kako u drugim zemljama, tako i u Hrvatskoj. Više nemoralan nego nelegalan, takav način proizvodnje još uživa državnu protekciju, što zbog zapošljavanja hrvatskih radnika, što zbog činjenice da je riječ o zemlji-susjedu s kojim se žele održati prijateljski odnosi. Visoka moda posve je druga priča. Unatoč hrabrim i sve češćim izletima hrvatskih dizajnera i modnih kuća u inozemstvo, te priznanjima na temelju njih, hrvatski se kupci i dalje često odlučuju za strana imena. Prestiž i dizajn takve odjeće odrednice su visokih cijena koje najčešće prate takve proizvode. Međutim, činjenica je da malo hrvatskih trgovaca ima legalnu dozvolu prodaje brendova, a ostali se snalaze raznim putovima poput preprodaje ili kupnje u inozemstvu. Jedan od rijetkih legalnih distributera dizajnerske odjeće i obuće je Consule d.o.o koji pod imenom High Club uvozi marke poput Cacharel, Kenzo, Lacoste, te Divas s brendovima poput Jean Paula Gaultiera, Paciottija ili Moschina. Još jedna tvrtka uvozi brendove poput 7 Jeansa, Betty Barclay ili Coccinelle, a riječ je o Herucu. Međutim, osim High Cluba, nijedna od ovih tvrtki ne uvozi cjelokupni asortiman, odnosno sve modele spomenutih brendova, a niti sve vrste proizvoda. Tako ćete u Herucu naći odijelo Balenciaga, ali nećete pronaći motorcycle torbicu, jedan od najprodavanijih svjetskih modela. S druge strane, Moschino će imati dobru ponudu obuće, dok će ponuda odjeće biti iznimno mala. Sportina Group glavni je uvoznik talijanskih brendova poput Armanija, Versacea, Prade ili Dolce & Gabbane, ali dok će ponuda tog uvoznika u slovenskim trgovinama biti puno raznovrsnija, s nižim cijenama, u Zagrebu će se za prošlogodišnju kolekciju izlistavati cijene više od deset tisuća kuna. U maloj trgovini znakovitog imena u zagrebačkoj Savskoj ulici na tridesetak četvornih metara mogu se pronaći istaknuta imena, ali pitanje je ima li vlasnik tog dućana franšizu za korištenje imena ili proizvode nabavlja nekim drugim putovima. Koliko nam je poznato, nekoliko se klijenata već žalilo kako se među probranom robom našlo i nekoliko lažnjaka.

Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu Poslovni.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu Poslovni.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.Uključite se u raspravu