Poslovni.hr slavi 20.rođendan
EN DE

Trgovanje maglom donosi desetke milijardi godišnje

Autor: Ozren Podnar
20. siječanj 2011. u 22:00
Podijeli članak —

Da je vidovnjaštvo legitiman biznis potvrđuje postojanje brošure s uputama za izradu poslovnog plana za vidovnjaštvo i gatanje, potrebnih računalnih programa i opreme te savjeta o rasponu vidovnjačkih tehnika koje investitor treba ponuditi

Industrija paranormalnog, koja obuhvaća astrologiju, vidovnjaštvo i magiju, godišnje obrće desetke milijardi dolara. Samo je u Sjedinjenim Američkim Državama ona teška procijenjenih 4,6 milijardi dolara godišnje, dok je u brojnim zemljama u kojima su statistike nepouzdane, a siva ekonomija raširena, nemoguće odrediti vrijednost biznisa s paranormalnim.

već od 5 € mjesečno
Pretplatite se na Poslovni dnevnik
Pretplatite se na Poslovni Dnevnik putem svog Google računa, platite pretplatu sa Google Pay i čitajte u udobnosti svoga doma.
Pretplati se i uštedi

Vrijednost je sigurno golema, znamo li da prihodi astrologa, vidovnjaka i drugih stručnjaka s područja paranormalnog obuhvaćaju potrošnju na specijalizirane magazine, knjige i DVD-e, na telefonske usluge poput tumačenja horoskopa ili čitanja tarota, na SMS-ove s proricanjima, na cijenu plaćenih oglasa u svim astrološkim i magijskim medijima, potom na kalendare, tetovaže i druge artikle s astrološkom ili magijskom tematikom i na potrošnju na privatne konzultacije s astrolozima, vidovnjacima i raznovrsnim okultistima. Dakako, ne smije se zaboraviti na profesionalne usluge životinja s izvanosjetilnim sposobnostima, od čega su spretni poduzetnici također napravili isplativ biznis. Zaradu na paranormalnom moguće je zaraditi i posredno, savjetujući ljudima kako da pokrenu vidovnjački biznis. Na internetu se mogu naručiti kompletne brošure s uputama budućim davateljima paranormalnih usluga, od izbora tehnika proricanja koje će se naći u ponudi, potrebnih računalnih programa i opreme, do porezno-pravnih savjeta. Cijene “Poslovnog plana za vidovnjaštvo i gatanje” kreću se od 30 do 50 dolara. Na zapadu, u horoskope vjeruju stotine milijuna ljudi te je astrologija pojedinačno vjerojatno najzastupljenija disciplina predviđanja i psihološkog karakteriziranja. Prema Gallupovoj anketi iz 2005., 24% Britanaca vjeruje u astrologiju, što iznosi 14 milijuna ljudi. U SAD i Kanadi, po 25% stanovnika izjasnilo se vjernicima u astrologiju, što je u apsolutnim brojevima 78 milijuna Amerikanaca i 7 milijuna Kanađana. Pribroje li se druge tehnike proricanja, postotak vjernika u paranormalno u UK, SAD i Kanade prelazi 75%, pri čemu su žene dvaput brojnije od muškaraca. Koliko je astrologija društveno značajna pokazale su reakcije na nedavnu medijsku podvalu s tobožnjim 13. horoskopskim znakom zbog prisustva zviježđa Zmijonosca u zodijačkom pojasu. Paniku koja je zavladala među ljubiteljima astrologije morali su smirivati brojni astrolozi, objašnjavajući da zviježđa i horoskopski znakovi nisu ista stvar te da su znakovi u zapadnoj astrologiji vezani za ekvinocije i solsticije, a ne na razmještaj zvijezda na nebeskom svodu.

Industrija paranormalnog, koja obuhvaća astrologiju, vidovnjaštvo i magiju, godišnje obrće desetke milijardi dolara. Samo je u Sjedinjenim Američkim Državama ona teška procijenjenih 4,6 milijardi dolara godišnje, dok je u brojnim zemljama u kojima su statistike nepouzdane, a siva ekonomija raširena, nemoguće odrediti vrijednost biznisa s paranormalnim.

Vrijednost je sigurno golema, znamo li da prihodi astrologa, vidovnjaka i drugih stručnjaka s područja paranormalnog obuhvaćaju potrošnju na specijalizirane magazine, knjige i DVD-e, na telefonske usluge poput tumačenja horoskopa ili čitanja tarota, na SMS-ove s proricanjima, na cijenu plaćenih oglasa u svim astrološkim i magijskim medijima, potom na kalendare, tetovaže i druge artikle s astrološkom ili magijskom tematikom i na potrošnju na privatne konzultacije s astrolozima, vidovnjacima i raznovrsnim okultistima. Dakako, ne smije se zaboraviti na profesionalne usluge životinja s izvanosjetilnim sposobnostima, od čega su spretni poduzetnici također napravili isplativ biznis. Zaradu na paranormalnom moguće je zaraditi i posredno, savjetujući ljudima kako da pokrenu vidovnjački biznis. Na internetu se mogu naručiti kompletne brošure s uputama budućim davateljima paranormalnih usluga, od izbora tehnika proricanja koje će se naći u ponudi, potrebnih računalnih programa i opreme, do porezno-pravnih savjeta. Cijene “Poslovnog plana za vidovnjaštvo i gatanje” kreću se od 30 do 50 dolara. Na zapadu, u horoskope vjeruju stotine milijuna ljudi te je astrologija pojedinačno vjerojatno najzastupljenija disciplina predviđanja i psihološkog karakteriziranja. Prema Gallupovoj anketi iz 2005., 24% Britanaca vjeruje u astrologiju, što iznosi 14 milijuna ljudi. U SAD i Kanadi, po 25% stanovnika izjasnilo se vjernicima u astrologiju, što je u apsolutnim brojevima 78 milijuna Amerikanaca i 7 milijuna Kanađana. Pribroje li se druge tehnike proricanja, postotak vjernika u paranormalno u UK, SAD i Kanade prelazi 75%, pri čemu su žene dvaput brojnije od muškaraca. Koliko je astrologija društveno značajna pokazale su reakcije na nedavnu medijsku podvalu s tobožnjim 13. horoskopskim znakom zbog prisustva zviježđa Zmijonosca u zodijačkom pojasu. Paniku koja je zavladala među ljubiteljima astrologije morali su smirivati brojni astrolozi, objašnjavajući da zviježđa i horoskopski znakovi nisu ista stvar te da su znakovi u zapadnoj astrologiji vezani za ekvinocije i solsticije, a ne na razmještaj zvijezda na nebeskom svodu.

Promakao im vlastiti bankrot
Skeptični dio američke javnosti naslađivao se u veljači 1998., kad je najveća vidovnjačka kompanija, Inphomation Inc. iz Baltimorea, proglasila stečaj nakon osam godina djelovanja, upavši u dug od 26 milijuna dolara. Inphomation je bio vlasnik Psychic Friends Networksa (Mreža vidovitih prijatelja), čije su promotive televizijske emisije, uz znanu pjevačicu Dionne Warwick kao voditeljicu, bilježile golemu gledanost. Na krilima stalnog prisustva na tv, u prvim je godinama Inphomation poslovao bajno. Do polovice devedesetih kompanija je ostvarivala bruto godišnju zaradu od 100 do 125 milijuna dolara, no pojava konkurencije i serija loših poslovnih odluka gurnuli su je ispod granice rentabilnosti. Javnost nikad nije doznala kako je u dugove upala kompanija koja je imala milijun klijenata godišnje, naplaćujući pozive po cijeni od 4,99 dolara za prvu minutu te 3,99 za svaku iduću minutu. Još smješnije, kako je mogla propasti kompanija koja zapošljava 2000 vidovnjaka, pitali su se poslovni analitičari? Ili nijedan od vizionara nije upozorio čelnike na opasnost, ili su ovi ignorirali upozorenja svojih djelatnika, na čijem su navodnom daru temeljili projekt. Otkriveno je, međutim, kako je svoje “vidovnjake” regrutirala konkurentska kompanija Psychic Believers Network (Mreža vjernika u vidovnjake), koja je pružala istovjetne usluge lakovjernima. Novinar Stephen Glass ubacio se u Believerse praveći se da je vidovnjak, otkrivši da kadrovik s kojim je vodio razgovor o poslu uopće nije bio zainteresiran za njegove paranormalne sposobnosti, već samo o dobrom naglasku i poznavanju gramatike.

Apsolutno nevidoviti Glass je neko vrijeme izigravao vidovnjaka i davao “savjete” pozivateljima, dok mu nije postalo neugodno zbog nemoralnosti posla. U urnebesno smiješnom prikazu svog iskustva, napisanom za Harper’s Magazine 1998., Glass je napomenuo da su producenti bili najzadovoljniji njegovom sposobnošću da zadrži pozivatelja na liniji prosječno 20 minuta, iako je pričao potpune besmislice. Objašnjenje popularnosti Psychic Believers Networksa i Psychic Friends Networksa vjerojatno ima neke veze s brojem neobrazovanih i ne odveć bistrih građana s telefonskim priključkom. “Većina je pozivatelja tražila natprirodno rješenje za novčane teškoće. Mnogi nisu znali kako će platiti stanarinu ili kupiti hranu, ali su si spremno nabijali svemirske telefonske račune za besmislenu vidovnjačku pomoć”, napisao je Glass.No, treba obavezno napomenuti i kako je te iste godine Glass dobio otkaz iz redakcije The New Republice nakon što je otkriveno kako je izmišljao osobe i događaje u dvadesetak reportaža koje je u The New Republici objavio, i otada je potpuno diskreditiran kao novinar. Po tom slučaju snimljen je i film ‘’Lažljivi Glass’’. Glass danas piše fikciju a njegov roman ‘’Fabulist’’ objavio je Algoritam. Istovremeno, kad je jedna od vidovnjačkih kompanija ustrojila ozbiljniji hotline zvan Professional Advisors Network, na kojoj su radili ovlašteni psiholozi i psihijatri, poziva je bilo toliko malo da je linija brzo ukinuta.

Azija astrološki eldorado
Zanimanje za astrologe, vidovnjake, skidače uroka i slične majstore još je veće u Aziji, Africi i Srednjoj Americi, a među deset zemalja u kojima djeluje najveći postotak vidovnjaka prema broju stanovnika ugurala se i Rusija. Prema istraživanju portala askmenow.com, Indija prednjači s jednim majstorom za paranormalno na 74,5 stanovnika. Slijede Malezija, Rusija, Nigerija, Južna Afrika, Obala Bjelokosti, Haiti, Barbados, Trinidad i Tobago, a top-10 zatvara Jamajka. U Indiji, Nigeriji, Trinidadu i Tobagu te Jamajci vidovnjačka je industrija među sto najvećih grana industrije prema broju praktikanata i bruto dohotku. Zahvaljujući prodoru mobilnih tehnologija u Indiju, ovu je zemlju zadnjih godina osvojio trend proricanja preko mobilnih telefona od 0 do 24 sedam dana tjedno. Usluge uključuju telefonske savjete uživo, procjenu ljubavne usklađenosti, zdravstveni i poslovni horoskop, Feng Shui i mnogo drugog. Širom Indije otvaraju se pozivni centri s profesionalnim astrolozima, koji prije stupanja na posao prolaze obuku za ophođenje preko telefona da bi mogli odgovoriti na bezbrojna pitanja pozivatelja. Cijene komercijalnih poziva u Indiji su niske pa 10 minuta razgovora košta 1,1 euro. U Kini je istraživanje pokazalo da svaki treći stanovnik iznad 15 godina vjeruje u horoskope, čitanje iz dlana ili neku drugu tradicionalnu tehniku proricanja. Opseg paranormalnog biznisa u zemlji s preko 1,3 milijarde stanovnika nedvojbeno je ogroman. Iako se industrijalizirao ranije od Kine, Japan je i dalje zlatno tržište za prodavatelje magle. Zarada od mobilnih sadržaja u Japanu je 2008. iznosila 4,8 milijardi dolara, od čega je 10% otpadalo na horoskope i druge tehnike proricanja. Japanci su tradicionalno skloni svakodnevnom savjetovanju s vidovnjacima, a najplodniji segment tržišta tvore žene u dobi između 28 i 34 godine. U Singapuru i Hong Kongu u zadnje je tri godine, od izbijanja financijske krize, drevna duhovna disciplina Feng Shui stekla mnogo pristalica i među poslovnim ljudima. Feng Shui je tehnika koja se oslanja na pravilan razmještaj namještaja i općenito uređenje unutrašnjeg prostora radi “stvaranja struje bogatstva”. Na savjet majstora Feng Shuija, Disney je promijenio kut glavnog ulaza u svoj tematski park u Hong Kongu, da bi pospješio protok energija.

Milijarderi slušaju vidovnjake
U navodno ‘’racionalnom zapadnom svijetu’’, zabrinjavajuće je veliki interes obrazovanih i vrlo utjecajnih ljudi koji vjeruju u vidovnjaštvo. Još je polovicom devedesetih New York Times pomalo šokirano pisao o navali bankara, direktora velikih kompanija i pravnika na vidovnjake, koji su im usluge naplaćivali između 100 i 250 dolara na sat. “Kad biste znali koliko ljudi, osobito moćnih i bogatih, ide vidovnjacima, pali biste na tjeme”, pohvalila se Rosanna Rogers, vidovnjakinja iz Clevelanda. U složenim i ekonomski neizvjesnim vremenima, poklonici vidovnjaštva kažu da su proroci među zadnjim skupinama savjetnika koji im daju jednostavne odgovore. Ne bave se klijentovom dušom, nego mu direktno govore je li neki posao dobar ili loš i ukazuju na povoljna ili nepovoljna razdoblja za kupnju ili prodaju dionica. Vidovnjačke je usluge navodno koristio i glasoviti biznismen J. P. Morgan. “Vidovnjake najviše vole milijarderi”, kazao je financijski magnat s prijelaza iz 19. u 20. stoljeće, čije ime i danas živi u nazivu financijskog diva J. P. Morgan Chase. Među političkim moćnicima koji su vjerovali u astrologiju i okultno ubrajaju se i američki predsjednik Ronald Reagan, višekratni britanski premijer Winston Churchill i njemački diktator Adolf Hitler. Nancy Reagan, supruga američkog predsjednika Ronadla Reaganaizmeđu 1981. i 1989., često je konzultirala astrologinju Joan Quigley u vezi s raznim pitanjima značajnima za karijeru svog supruga. Navodno je astrološka analiza navela Vodenjaka Reagana da za dopredsjednika izabere Georgea Busha, pripadniku njemu prijateljskog znaka Blizanaca.

Paranormalno

Reporteri razotkrili “detektive”
Izvor zarade vidovnjaka krije u izrabljivanju tuđe nesreće. Ljudi koji se predstavljaju kao vidovnjaci i pružaju usluge građanima i policiji pri potrazi za nestalim osobama većinom su prevaranti ili psihotični bolesnici. Prije 11 godina, osam je vidovnjaka-zviždača izjavilo da među “vidovitim detektivima” nema nijedne osobe sa stvarnim paranormalnim sposobnostima. Zviždači su rekli da 94% navodno vidovitih detektiva klijentima recitiraju unaprijed naučene odgovore, formulirane tako da se mogu tumačiti na više načina.

Televizije zarađivale na vidovnjacima
Biznis je prije 2000. cvjetao dobrim dijelom zahvaljujući televizijskim kućama, koje su od vidovnjačkih seansi napravili šou programe s velikom gledanošću. Producenti su plaćali “vidovnjaku” najmanje 5000 dolara za snimanje njegove seanse čiji je cilj bio pronalaženje nestale osobe. Stvarne paranormalne sposobnosti i točnost odgovora bile su manje važne od zabavljačke vrijednosti. Čak su i sami producenti odbacivali vlastitu odgovornost za eventualne prijevare, prebacujući lopticu na sud javnosti.

Zbogom vidovitim istražiteljima
Opseg prijevare je razotkriven nakon što je nekoliko prikrivenih reportera i privatnih istražitelja, navuklo par vidovnjaka na tanak led. Kampanja razotkrivanja dovela je do pada narudžbi i dohotka tobožnjih vidovitih detektiva, kojima je cijena sata konzultacija pala s 1500 na 40 dolara po satu.

Domaća ezoterija

Gatanjem se bavi tri do 10 tisuća ljudi
Hrvate ne smeta što kršćanstvo oštro brani vjeru u paranormalno i okultno. U Hrvatskoj i susjednim zemljama aktivne su stotine telefonskih linija putem kojih pozivatelji dobivaju savjete na temelju horoskopa, tarota, runa i drugih alternativnih disciplina. Prošle je godine Jutarnji list procijenio da 250 telefonskih ezoteričnih linija u Hrvatskoj angažira između 3000 i 10.000 djelatnika, od kojih 90% radi u statusu vanjskih suradnika, uz plaćanje “na ruke”.

Fenomen vidovitog Milana
Golemo je sljedbeništvo stekao šou EzoTV u produkciji tvrtke Telemedia, a s najvećom se popularnošću na cijelom južnoslavenskom prostoru može pohvaliti Beograđanin Milan Radonjić. Nastupima pod umjetničkim imenom Vidoviti Milan, ovaj je 37-godišnjak izazvao što oduševljenje, što zgražanje i nevjericu stotine tisuća gledatelja. Ovaj majstor za tarot proslavio se kao neiscrpno vrelo čudnovatih odgovora na pitanja pozivatelja, koji se nadaju ozbiljnom savjetu.

Obogatit ćete se kad pronađete vreću novca
Portal Nove TV, jedne od stanica na kojima je nastupao, nabrojao je neke od Milanovih legendarnih “vizija”, poput onih “sin će vam dobiti vizu kada postane astronaut”, “obogatit ćete se kada u grmlju iza kuće pronađete vreću punu novca” te “zatrudnjet ćete za sedam dana ako svakodnevno čitate Pinokija”. Prilikom svake emisije do Milana telefonski pokušava doći stotinjak tisuća ljudi, tko zna čime motiviranih na uporno pozivanje čarobnog broja s druge strane kojeg dopiru spasonosne upute za sretniji i zdraviji život. Shvatimo li ga kao zabavljača, Milanu nema premca, no što ako klijenti od njega očekuju stvarnu pomoć?

Autor: Ozren Podnar
20. siječanj 2011. u 22:00
Podijeli članak —
Komentari (2)
Pogledajte sve

Mislim da mediji općenito nanose više štete ljudima nego bilo koji vidovnjak.

Nancy Reagan, supruga američkog predsjednika Ronadla Reaganaizmeđu 1981. i 1989., često je konzultirala astrologinju Joan Quigley u vezi s raznim pitanjima značajnima za karijeru svog supruga.

Moglo bi vas Zanimati

New Report

Close